+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Förbättra kondition/jogga

Tobias19 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2010

Standard Förbättra kondition/jogga

Hej. Är ny här och ville inte sno någons tråd så jag skapade min egen. Såsom titeln och forumdelen anger så söker jag att förbättra min kondition genom motion. Jag väger just nu uppskattningsvis 65-70kg, troligen ganska mitt emellan där vid 67 men jag har ingen våg så vet ej säkert. Ska ta reda på det i veckan. Är 175 cm lång och 19 år, kille.

Jag har funderat ut att jag vill bättre på min kondition. Jag vill kunna springa mer än 10 sekunder utan att hosta lungorna ur mig. Som ni märker är alltså mitt mål att få upp konditionen. Förmodar att man kan åstadkomma detta genom att jogga? Jag har inte tränat på ca 6 år och är rädd för att göra illa mig själv om jag börjar med någon grövre träning/styrketräning. Vill inte börja på gym heller. Jag är beredd att satsa på det här och jag kan praktiskt sätt avsätta tid varje dag åt detta. Funderat på om man kan köra en joggingtur före frukost och sen en innan/en tid efter middag.

Kost och liknande är jag också fundersam över. Jag bor själv så lagar och köper mat gör jag med. Skinnfri kyckling har jag hört är bra. Även fisk och grönsaker. Frukost funderar jag på att äta risgrynsgröt eller liknande. Tips på den här fronten är mycket uppskattat De resultat jag vill få är att kunna orka mera, jag vill inte bygga muskler men kanske gå ner några kilon i vikt, antar dock att om jag är ute och joggar så går man väl ner, förutsatt att man äter rätt då.

Mitt mål är att kunna ta mig upp så att jag orkar jogga 5km utan paus. Hur tar jag mig dit? Just nu kan jag jogga ungefär en halv kilometer tills jag känner av det. Jag har varit ute och joggat några dagar nu, distans vet jag inte men har känt av det i benmusklerna i alla fall så det borde vara ett gott tecken? Det gör inte ont utan påminner om dagen efter fotbollsträningarna man var på när man var grabb.

Alla tips och råd uppskattas. Jag tänkte inhandla någon löparsko/byxor i veckan för just nu så springer jag i jeans, vilket inte är så jätteskönt

Sett att många säger: "Ät mer/mindre" men jag har inte mycket aning om vad man ska äta/hur mycket eller hur många kalorier jag behöver/gör av med eller hur man räknar ut det. Så upplys mig istället !

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Du säger att du vill ha bättre kondition, fine. Men är det något annat du vill uppnå? För annars förstår jag itne varför du lägger ner så mycket tid på varje detalj. Bara ut och springa/gå snabbt och sen trappa upp..
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Reg.datum
    Maj 2010

Standard

Nej jag vet inte. Känner mig bara så osäker Jag gillar att vara detaljerad så därav blir det ofta väldigt mycket detaljer. Men jo jag vill äta bättre och må bra av det jag äter, vill väl ha någon vägledning i det med.

Sen undrar jag ju vad för saker man kan göra själv hemma när det regnar och är jäkligt ute? Kanske någon annan sorts träning som gör att kroppen håller sig i form? För det är väl det jag vill, komma i form. Inget jävla beach 2010 dock.

Var väl osäker på hur ofta/långt man bör springa för att känna av resultat, kanske är personligt vid närmare eftertanke men något tummått borde det finnas?

pinjol är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2010

noshornins avatar
    noshornin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2010
    Blogginlägg
    17

Standard

kickboxning hemma är alltid kul. Ger bra kondition och du behöver inte så mycket plats, Perfekt om det regnar.
    Aggressivitet visar på rädsla och bristande teknik.

Reg.datum
    Maj 2010

Standard

Pulsklocka verkar väldigt trevligt. Det borde inhandlas!

Kickboxning känns ju kul, hur provar man på det på hemmafronten då?
    Behöver man kanske någonting att sparka på i form av en boxningssäck eller liknande ?

melt är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2010

Standard

Hej, kul att du vill börja springa lite. Jag var i samma ålder som dig (om du nu är 19) när jag började träna regelbundet.
    Det viktigaste är bra skor. Jag brukar ha Nike Air Pegasus, kostar runt 1000:-
    Finns massor av märken och varianter, men det är värt att lägga pengar på just skorna.
    Gröt till frukost är bra, men ännu hellre havregrynsgröt. Då får du i dig mer fibrer. Du kan ju varva mellan risgrynsgröt och havre förstås, om det blir för enahanda
    Sen då, när du ska börja springa: ta det VÄLDIGT lugnt i början. Kroppen måste få tid på sig att anpassa sig annars får man lätt skador. Det kan också kännas för jobbigt i längden om man går ut för hårt och man kanske tröttnar.
    Du kanske kan jogga, 10-15 min i sträck första veckan, 2-3 ggr.
    Nästa vecka kan du lägga på 5 min per pass. Och så fortsätter du så.

Om du vill kan du köra lite styrketräning. Med mer muskler ökar förbränningen i kroppen.
    Vanlig bonnjympa med armhävningar och crunches kommer man långt med. Det är bra funktionell träning, underlättar t ex när man ska bära hem matkassarna. Och samma princip där: gå inte ut för hårt. Och det räcker bra med styrketräning kanske 2 ggr i veckan när man kombinerar med motion.

Tre saker till som är viktiga när det gäller träning.
    1. Värm upp innan, du ska känna att du blir lite varm i musklerna
    2. Stretcha efteråt
    3. Efteråt ska du äta och dricka, fylla på energin i kroppen

Lycka till och hoppas du får kul med ditt motionerande!
    Senast redigerad av melt den 2010-05-31 klockan 15:42.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. bästa joggingunderlag för kondition
    Av tomifoy i forum Motion och kondition
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 07:28
  2. påverkar snus kondition?
    Av oberlino i forum Motion och kondition
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 15:33
  3. motion för kondition
    Av strength i forum Motion och kondition