Det bästa rådet jag kan ge dig är att köpa boken Starting Strength: Basic Barbell Training av Mark Rippetoe och Lon Kilgore. Den finns bl.a. på Amazon. Denna bok går i detalj igenom utförandet av de viktigaste övningarna (knäböj, bänkpress, marklyft, press, styrkevändning) + de viktigaste assisterande övningarna. Den innehåller också ett nybörjarprogram som är svårslaget.
Boken innehåller som sagt en beskrivning av det mest produktiva träningsprogrammet som finns för nybörjare. Dessutom innehåller den de allra bästa beskrivningarna av övningsutförande jag någonsin läst. Programmet är ingen BS, inga snabba fixar, utan rejäl, hederlig styrketräning med basövningar. Det är jobbigt som tusan, du får kämpa som ett djur, men om du lyckas följa programmet kommer du bli starkare än vad du trodde var möjligt.
Jag är inte associerad med förlaget eller någon av författarna, men jag önskar att jag hade haft tillgång till den här boken när jag började träna (för drygt 20 år sedan) istället för att slänga bort flera år på trams.
Nybörjarprogrammet i Starting Strength: Basic Barbell Training ser i stora drag ut så här:
Du tar reda på hur stark du är nu (5RM för varje övning=den vikt du klarar 5 reps, men inte mer) och ökar sedan vikten varje träningspass med fasta steg tills du inte klarar att öka. Då lastar du av 10% och försöker öka därifrån igen. När du inte klarar att öka för tredje gången är du klar med programmet. Syftet med programmet är att bli så stark som möjligt så snabbt som möjligt.
Programmet baseras på följande övningar:
- Knäböj
- Bänkpress
- Marklyft
- Styrkevändningar
- (Axel)press
Dessa övningar delas upp i två pass (+ några assisterande övningar):
Pass A
- Knäböj 3x5
- Bänkpress 3x5
- Marklyft 1x5
- Dips 2x8
- Valfritt: Sit-ups 3x5
- Valfritt: Hypers 3x8
Pass B
- Knäböj 3x5
- (Axel)press 3x5
- Styrkevändningar 5x3
- Chins 3x8
- Valfritt: Sit-ups 3x5
- Valfritt: Hypers 3x8
Dessa pass körs varannan gång, måndag - onsdag - fredag (eller tre andra dagar, t.ex. tisdag - torsdag - lördag), så här:
Måndag: A
Onsdag: B
Fredag: A
Måndag: B
Onsdag: A
Fredag: B
Detta ger 48 timmars vila mellan träningsdagarna + 72 timmars vila över helgen.
Du ökar vikten vid varje träningstillfälle. Vikterna ska alltså öka linjärt med tiden. Du ska ta personbästa varenda träning. Skaffa en loggbok. Se till att du har tillgång till små viktskivor (0,25/0,5/0,75/1 kg) så att du kan öka i lagom steg.
För att programmet ska fungera så måste du äta mycket, annars kan du inte öka vikterna vid varje träning. Träningen ger kroppen anledning att anpassa sig, maten ger förutsättningarna. Om du inte ökar vikten vid varje träning så har du misslyckats.
Detta program är utförligt beskrivet i boken.
När du är klar med detta program (du blir inte starkare), så köper du boken Practical Programming for Strength Training av samma författare. Denna bok går igenom träningsteori och praktiska träningsprogram för nybörjare, medeltränande och avancerade tränande. Du får veta precis hur du ska lägga upp den fortsatta träningen för bästa resultat.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat