+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: BMI på 33,15 vill gå ner 28 kg långsiktigt...

Jodokast är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2010

Standard BMI på 33,15 vill gå ner 28 kg långsiktigt...

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

Har nyss hittat till forumet, har lidit ganska länge av min övervikt både socialt och psykiskt men även fysiskt. Har äntligen kommit till stadiet att nu j*vlar får det vara nog.

Jag är 31 går gammal, bor tillsammans med min flickvän som också är överviktig men har tränat längre än mig. Vi har inga barn. Jag jobbar inom media vilket möjliggör ganska flexibla arbetstider, när jag väl jobbar.
    Jag är 183 cm lång och väger 111 kg.

Har ingen egentlig träningsbakgrund överhuvudtaget. Spelade fotboll som liten men la av innan det blev riktigt allvar (regelbundet spel på 11 mannaplan och hårdare träning). Min familj har heller ingen träningsbakgrund så det finns inte naturligt i familjen. Hade komplex som tonåring för min kropp trots att jag då antagligen inte var så "stor" egentligen. Vill minnas att jag till mönstringen vägde ungefär 75 kg.

Under militärtjänsten tränade jag nog mer än jag någonsin gjort. Orkade genomföra ett antal löptest och avancerade träningspass samtidigt så har jag aldrig kunnat motivera mig själv på samma sätt efter det. Så mycket sitter nog i skallen.

Har på senare tid "svullit" ut allt mer och har i nuläget svårt att ens hitta kläder som passar och känner mig obekväm i det mesta. Det är framför allt det som har fått mig att vilja ta det här steget. Ett annat är att jag lider av "sömn apne" och tydligen ganska ordentlig sådan. Vilket gör att jag nästan aldrig är utvilad enligt läkarna det här är tydligen relaterat till fetma och bidrar också till att jag snarkar väldigt mycket.

Jag har aldrig rökt i mitt liv och dricker väldigt sällan alkohol oftast blir det mellan eller folköl på sin höjd. Har däremot väldigt svårt för att undvika sötsaker och passar alldeles för ofta på att småäta godis på väg hem ifrån affären ex. När det gäller kosten så har jag gjort flera ändringar där den främsta är att vara mer medveten om vad jag stoppar i mig och att jag lagar nyttigare mat än tidigare.

Har skaffat gymkort och testat ett par pass med Bodypump och core (mage) men har framför allt fastnat för löpbandsträning. I nuläget orkar jag springa en km på runt 6.30 men får för ont i benhinnorna då.

Så över till mina frågor:

Vad är rätt sätt att gå för mig? Jag är främst ute för att hitta en långsiktig lösning som jag faktiskt orkar leva med. Tänker då ex. att jag hellre tränar lite mer än är fascistisk vad gäller maten (kan för lite om kost och förbränning men tror att jag har lättare att bibehålla lusten om jag inte behöver vara rigid vid alla måltider resten av livet)

Har dessutom noll koll vad gäller kaloriräkning och förbränning och hur man ska tänka på när man planerar måltider i samband med träning.

Sen när det gäller träningen, hur ska jag lägga upp den? Köra sånt som jag gillar till en början för att sen utöka och köra mer grejer?

När det gäller löpningen ska jag plåga mig vidare trots benhinneproblemen eller ska jag trappa ner nivån lite?

Vore tacksam för feedback!
    Senast redigerad av spiderman den 2010-04-28 klockan 20:29.

rumer är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2009

Standard

Hej!

tråkigt att du känner dig missnöjd med din kropp, men bra att du bestämt dig för att göra något åt det! Har själv varit överviktig (100kg på 184cm), och jag kan säga att det utan överdrift att varje minut jag lade ner på min viktminskning var en väl spenderad minut! jag mår extremt mycket bättre nu!

Då du inte verkar ha brotom med viktnedgången rekomenderar jag följande:

Gör det enkelt för dig, bestäm dig för att inte äta godis mer än på ex, lördag. Ät då inga överdrivna mängder.

Jag skulle rek. periodisk fasta som diet. Då överviktiga gillar att äta mycket och PF tillåter dig att äta mycket. Det tar några dagar att vänja sig, men efter övergångs perioden fungerar det utmärkt!

Angående träningen:

Dra ner på löpandet till förmån för långa promenader när du väger såpass mycket. Dina leder, benhinnor, muskelfästen mm är inte vana vid belastningen, så ta det lugnt så slipper du skada dig.

Försök träna lite styrketräning också, så behåller du mer av den muskelmassa du har. Då slipper d se ut som ett benrangel när du väl blivit av med ditt fett.

Den största faktorn till att tappa kilon är maten, det är svårt att förbränna 1000kcal genom löpning/promenad, men lätt att göra det genom att skära ner på maten.

Lycka till

Reg.datum
    Apr 2010

Standard

Tack för responsen!

När det gäller kaloriintaget vad bör jag ligga på per dag?

Bejo är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Mar 2010

Standard

Rekommenderar definitivt en Keto-diet... När du väl är i ketos och varit det i 2-3veckor tappar du i genomsnitt 0,3-0,4kg per dag..

Boris är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2010

Standard

Se till att göra träningen / motionen till en del av din vardag och redan efter 2-3 veckor kommer du märka att det blivit en rutin som du inte vill vara utan och du börjar förmodligen känna dig piggare,starkare.
    Lägg upp ett schema som fungerar för dig och håll dig konsekvent till det.
    Tex .. styrketräning 3ggr per vecka och raska promenader på ca 45min-1h de dagar som du inte tränar , gärna på morgonen innan frukost då du förbränner som mest.

Så fort du känner att ne jag skippar träningen idag kör lite extra nån annan dag..osv...
    Släpa dig till gymmet och kör passet ,det är när du ger efter som du kommer att tappa all motivation som du byggt upp under de första veckorna, och det är jobbigt som fan att hitta den igen.

Ät riktig lagad mat, skippa snabbmat & läsk samt mindre portioner.

Detta funkade fint för mig och jag blev av med de extra kilorna som jag släpade runt på, och tycker att det är svinkul att gå till gymmet eller att vara ute och springa.
    Är som ett gift

Lycka till

Reg.datum
    Apr 2010

Standard

Tack för all feedback!

Har dålig koll på dieter och därför är periodisk fasta och keto-diet rena grekiskan för mig, ni får gärna berätta om era egna erfarenheter av dem eller om ni hört av andra hur de funkar. Ska googla dem också så jag överhuvudtaget vet vad de innebär.

Har tränat lite mer denna veckan än tidigare har tyvärr problem att göra ett träningschema och därför har det blivit väldigt spontant.

I fredags körde jag två mil på cykel och 2 km "powerwalk" på löpband.
    I dag gick jag 4 km på elljusspår och sprang 1 km.

Imorgon ska jag köra ett pass bodypump och kanske köra lite kondition också.
    Så jag behöver definitivt lite struktur i min träning. Många härinne rekomenderar ju styrketräning och det har jag noll koll på. Nybörjar scheman som förslag vore verkligen kanon.

Mitt problem när jag springer är att det mest gör ont. Så jag springer hellre snabbare och kroppen klarar det bättre till en början iaf. Medan om jag springer långsamt gör det ont ifrån början jag vet inte om det är psykiskt eller om jag bara ska ge f*n i att springa ett tag till men det känns samtidigt som att det är lika bra att försöka ifrån början också så Intervallträning kanske är något för mig.

Reg.datum
    Apr 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Boris Visa inlägg
    Se till att göra träningen / motionen till en del av din vardag och redan efter 2-3 veckor kommer du märka att det blivit en rutin som du inte vill vara utan och du börjar förmodligen känna dig piggare,starkare.
    Lägg upp ett schema som fungerar för dig och håll dig konsekvent till det.
    Tex .. styrketräning 3ggr per vecka och raska promenader på ca 45min-1h de dagar som du inte tränar , gärna på morgonen innan frukost då du förbränner som mest.

Så fort du känner att ne jag skippar träningen idag kör lite extra nån annan dag..osv...
    Släpa dig till gymmet och kör passet ,det är när du ger efter som du kommer att tappa all motivation som du byggt upp under de första veckorna, och det är jobbigt som fan att hitta den igen.

Ät riktig lagad mat, skippa snabbmat & läsk samt mindre portioner.

Detta funkade fint för mig och jag blev av med de extra kilorna som jag släpade runt på, och tycker att det är svinkul att gå till gymmet eller att vara ute och springa.
    Är som ett gift

Lycka till

Bra tips! Känner redan av hur roligt det är att komma igång så det är kanonbra ska verkligen försöka implementera promenader innan frukost.
    Har redan blivit mycket bättre på matlagningen men kommer nog att försöka börja räkna kalorier också för att maximiera metabolismen ifrån början.

Reg.datum
    Apr 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Bejo Visa inlägg
    Rekommenderar definitivt en Keto-diet... När du väl är i ketos och varit det i 2-3veckor tappar du i genomsnitt 0,3-0,4kg per dag..
    Stämmer detta överens med Ketodiet? Standard Ketogenic Diet
    Tror isåfall att det inte är det jag bör satsa på eftersom jag siktar på att träna en hel del.

asten är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2011

Standard

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

Hur går det med viktnedgången? Några framsteg?
    Min saga liknar din, ligger dock ett par år före dig i tid. 187cm och nånstans runt 120kg när det var som mest. Idag är det 187cm och runt 90kg, fortfarande några kilon övervikt enligt detta BMI test men det är marginellt och i min tycke ska inte några siffror på ett papper berätta för mig hur min kroppen mår.

Min metod var väldigt simpel, inga kluriga förkortningar eller speciell mat; Ät mindre träna mer! Tog mig strax under två år att nå vikten jag har idag, mycket möjligt att det går att utföra snabbare men i dagsläget är jag nöjd.

Det som drev mig var att se framsteg och förbättringar hela tiden. Varje kilo räknas!

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Vill gå upp i vikt!
    Av stevie i forum Mat och dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 16:00
  2. går inte ner i vikt
    Av mimmi i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 01:58
  3. vill ha hjälp...
    Av Mr. Fat i forum Din nuvarande form
    Svar: 2