+ Svara på ämne
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Muskelkondition vs Vanlig kondition mm

jacke är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Mar 2010

Post Muskelkondition vs Vanlig kondition mm

Tjenixen

Har snackat med en kille om att träna kondition samtidigt som jag styrketränar(vilket är 3ggr/veckan), så jag tänkte köra kondition en gång i veckan. Han tyckte jag inte behövde det efter som han sa att jag skulle träna muskelkondition nu när jag tränat ca 3månader genom att köra 20x3 istället för 10x3 i ett tag framöver.

1. Är det bara köra vidare på det gamla schemat fast kör 20reps ist för 10?

2. Är muskelkondition samma sak som vanilg "löpar" kondition?

3. Om det inte är samma som vanlig kondition hur ska jag då träna kondition för att inte dra ner på men styrketräning?

Lite frågor, hoppas på massa svar

MVH Jacke

Baxpin är uppkopplad nu Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Träning är specifik, dvs kroppen anpassar sig efter den träning du utsätter den för. Om du tränar med många repetitioner blir du bättre på att köra många repetitioner (muskelfibersammansättningen ändras, mjöksyratåligheten blir bättre, smärttröskeln höjs, etc).

Att köra med många repetitioner ger däremot inte samma förändringar i hjärtmuskulaturen och syreupptagningsförmågan som vid traditionell konditionsträning.

Hur du lägger upp träningen beror på hur avancerad du är. Tävlar du i någon sport? På vilken nivå? Om du bara styrketränat i tre månader och funderar på att lägga till lite konditionsträning en gång i veckan så spelar det ingen större roll hur du gör. Du är inte kapabel att träna på ett sätt som gör att du behöver ta hänsyn till varken det ena eller det andra.

Det enda du eventuellt behöver planera är att du kanske inte ska köra kondition inom 24 timmar innan du kör knäböj.

Reg.datum
    Mar 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Baxpin Visa inlägg
    Träning är specifik, dvs kroppen anpassar sig efter den träning du utsätter den för. Om du tränar med många repetitioner blir du bättre på att köra många repetitioner (muskelfibersammansättningen ändras, mjöksyratåligheten blir bättre, smärttröskeln höjs, etc).

Att köra med många repetitioner ger däremot inte samma förändringar i hjärtmuskulaturen och syreupptagningsförmågan som vid traditionell konditionsträning.

Hur du lägger upp träningen beror på hur avancerad du är. Tävlar du i någon sport? På vilken nivå? Om du bara styrketränat i tre månader och funderar på att lägga till lite konditionsträning en gång i veckan så spelar det ingen större roll hur du gör. Du är inte kapabel att träna på ett sätt som gör att du behöver ta hänsyn till varken det ena eller det andra.

Det enda du eventuellt behöver planera är att du kanske inte ska köra kondition inom 24 timmar innan du kör knäböj.
    Tack så mycket, precis vad jag ville få veta, tränar ingen sport utan håller bara på med styrketräning, som bara är för att bygga lite. Han jag snackade om att jag skulle köra så för att chocka musklerna genom att köra muskelkondition(?). Så nu blir det att ut och springa i helgen

anna2010s avatar
    anna2010 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Blogginlägg
    2

Standard

.

En fråga...ibland när jag inte kör så hårt på ben, bara ngr övningar och lätt, brukar jag köra cykel ca 2 mil med lite tempo, så att jag verkligen känner det, efter detta styrkepass...är det ok då. De dagar jag cyklar bör jag alltså också lägga min benträning...
    (Har kört väldigt tungt på benen den senaste tiden, och jag vill inte ha de större så jag kör just nu fler rep och lättare..är det rätt...har ju börjat cykla också så blir lite överdrivet mkt för ben, däremot har jag kvar en utfall/benböj mm med det är ju mest för de musklegrupper jag inte kommer åt vi cykling mm...sorry att jag lånade tråden lite. )

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Det brukar sägas att:
    - Styrka byggs i intervallet 1 - 4 reps.
    - Volym byggs i intervallet 8 - 12 reps.
    - Uthållighet byggs från 12 reps och uppåt.

Varför kör du styrketräning för benen? Du säger själv att det inte är för volym, så då måste det vara antingen för styrka eller uthållighet.

Att träna för styrka befinner sig på ena änden på den ämnesomsättnings-skalan, uthållighet på den andra. Två mils cykling (långsam konditionsträning under lång tid) befinner sig så långt ifrån träning för styrka du kan komma. Så, att träna för styrka samma dag som du cyklar är ingen bra idé. I princip så ska du aldrig hålla på med långsam konditionsträning under lång tid om du vill bli stark. Å andra sidan vill du alltid vara stark, det hjälper för alla sporter.

Om du tränar för muskulär uthållighet (12 reps eller fler) så är det inte mycket bättre. Det är ändå stor skillnad på att köra 3 x 20 reps med en skivstång kontra att köra tusentals reps på en cykel. Den uthållighet du tränar upp i gymmet har du inte mycket användning för på cykeln.

Om du styrketränar för att bli bättre på cykel så ska du träna med få repetitioner de dagar du inte cyklar, eftersom styrka alltid är till fördel. Varför du cyklar vet jag inte. Du kanske tävlar?

anna2010s avatar
    anna2010 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Blogginlägg
    2

Standard

Det brukar sägas att:

Varför kör du styrketräning för benen? Du säger själv att det inte är för volym, så då måste det vara antingen för styrka eller uthållighet.

Att träna för styrka befinner sig på ena änden på den ämnesomsättnings-skalan, uthållighet på den andra. Två mils cykling (långsam konditionsträning under lång tid) befinner sig så långt ifrån träning för styrka du kan komma. Så, att träna för styrka samma dag som du cyklar är ingen bra idé. I princip så ska du aldrig hålla på med långsam konditionsträning under lång tid om du vill bli stark. Å andra sidan vill du alltid vara stark, det hjälper för alla sporter.

Om du tränar för muskulär uthållighet (12 reps eller fler) så är det inte mycket bättre. Det är ändå stor skillnad på att köra 3 x 20 reps med en skivstång kontra att köra tusentals reps på en cykel. Den uthållighet du tränar upp i gymmet har du inte mycket användning för på cykeln.

Om du styrketränar för att bli bättre på cykel så ska du träna med få repetitioner de dagar du inte cyklar, eftersom styrka alltid är till fördel. Varför du cyklar vet jag inte. Du kanske tävlar?
    Hej!

Nej tävlar inte, har under många år cyklat mest för att jag gillar motionsformen och för förbränning, kan lika gärna gå ut och gå el ro, men trivs med cykelträning sommartid. Det som är skillnaden i år är att jag 3-4 mån tid kört styrketräning ben 2-3 ggr i veckan, regelbundet, tungt till skillnad fr förr, tex kör benpress 110, förr 70, benspark 55 förr 30, och bara 5-7 rep (och andra övningar). Det som hänt är väl inte bara att jag förhoppningsvis blivit starkare utan att jag också fått mer volym, har lätt att få benmuskler och känner att jag inte vill att de ökar mer i volym, (el kan se det så att jag kan behålla den musklelmassa jag har men minska fettandelen så blir det ju mindre i alla fall inte större totalt sätt). Har ju noterat att det är mycket enklare att cykla nu, då det är långa backar, motvind mm, samt håller väl högre tempo genom hela passet, däremot som du säger så går det ju inte ihop, och jag undrar då om jag ska behålla benpassen och jobba för ökad styrka, och köra cykel då jag inte gör det.
    Skulle det funka om jag körde;
    dag 1 ben
    dag 2 överkropp
    dag 3 cykel
    dag 4 ben
    dag 5 överkropp
    dag 6 ledig
    dag 7 cykel osv
    men jag kanske borde köra mer uthållighet ett tag på gymmet då under den tid jag cyklar som mest, jag har inga mål med cyklingen förutom lite kontidion/förbränning...och att jag tycker det är kul, egentligen kanske volymen inte bara kommer från att musklerna ökar utan pga att fett försvinner och de blir mer synliga, kasnke borde jag istället gå 1,5 h?...ja du har du ngt tips på hur jag ska lägga upp det, give it to me! Tack för att du tar dig tid att svara

Reg.datum
    Mar 2010

Standard

Det brukar sägas att:

Men ska visa ett exempel hur jag tänker.

ca 3månader kör jag volym, sedan 1månad styrka och sedan 3månader volym. skulle det funka?

en annan fråga med. när jag kör bröst ( hantelpress o hantelflyes) känner jag inte mycket utan får mer ont i armarna på hantelpress.

vet du vad jag gör för fel?

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av anna2010 Visa inlägg
    Skulle det funka om jag körde;
    dag 1 ben
    dag 2 överkropp
    dag 3 cykel
    dag 4 ben
    dag 5 överkropp
    dag 6 ledig
    dag 7 cykel osv
    Att cykla två mil, två gånger i veckan, kommer inte påverka din styrketräning nämnvärt. Fortsätt bara träna tungt, styrka har du alltid användning för.

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av jacke Visa inlägg
    ca 3månader kör jag volym, sedan 1månad styrka och sedan 3månader volym. skulle det funka?
    Som nybörjare ska du fokusera på att bli stark. Utan grundläggande styrka kommer du aldrig kunna bygga riktig volym (om det är det du vill). Detta betyder att du ska träna efter ett program som syftar till att ge dig styrka. För nybörjare kommer eventuell volym i andra hand.

Här är ett nybörjarprogram som funkar (jag har postat detta i några olika inkarnationer några gånger redan):

Du tar reda på hur stark du är nu (5RM för varje övning) och ökar sedan vikten med fasta steg med jämna mellanrum tills du stagnerar. När du stagnerar lastar du av 10% och försöker öka därifrån igen. När du stagnerar för tredje gången är du klar med programmet. Syftet med programmet är att bli så stark som möjligt så snabbt som möjligt.

Programmet baseras på följande övningar:

- Knäböj
    - Bänkpress
    - Marklyft
    - Styrkevändningar
    - (Axel)press

Dessa övningar delas upp i två pass (+ några assisterande övningar):

Pass A
    - Knäböj 3x5
    - Bänkpress 3x5
    - Marklyft 1x5
    - Dips 2x8
    - Valfritt: Sit-ups 3x5
    - Valfritt: Hypers 3x8

Pass B
    - Knäböj 3x5
    - (Axel)press 3x5
    - Styrkevändningar 3x5
    - Chins 3x8
    - Valfritt: Sit-ups 3x5
    - Valfritt: Hypers 3x8

Dessa pass körs varannan gång, måndag - onsdag - fredag, så här:

Måndag: A
    Onsdag: B
    Fredag: A

Måndag: B
    Onsdag: A
    Fredag: B

Detta ger 48 timmars vila mellan träningsdagarna + 72 timmars vila över helgen.

Du ökar vikten vid varje träningstillfälle. Vikterna ska alltså öka linjärt med tiden. Skaffa en loggbok. Se till att du har tillgång till små viktskivor (0,25/0,5/0,75/1 kg) så att du kan öka i lagom steg.

För att programmet ska fungera så måste du äta mycket, annars kan du inte öka vikterna vid varje träning. Träningen ger kroppen anledning att anpassa sig, maten ger förutsättningarna. Om du inte ökar vikten vid varje träning så har du misslyckats.

När du är klar med programmet kan du (starkt förenklat) välja väg: fortsätt bli stark eller bygg volym.

Citat Ursprungligen postat av jacke Visa inlägg
    en annan fråga med. när jag kör bröst ( hantelpress o hantelflyes) känner jag inte mycket utan får mer ont i armarna på hantelpress.

vet du vad jag gör för fel?
    Nej.

MongoMan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

kanske bara ska skjuta in att de inte finns något som kallas "muskelkondition"... Med kondition menar man den maximala volymen syre i milliliter som kan tillföras varje kilogram kroppsvävnad per minut.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. bästa joggingunderlag för kondition
    Av tomifoy i forum Motion och kondition
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 07:28
  2. påverkar snus kondition?
    Av oberlino i forum Motion och kondition
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 15:33
  3. motion för kondition
    Av strength i forum Motion och kondition