+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Min kondition försämras avsevärt.

haard är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Dec 2009

Standard Min kondition försämras avsevärt.

Jag började gymma förra året i början av september, samtidigt som jag började gymnasiet. Nu ett halvår senare märker jag att jag under tiden samlat på min en hel del muskler, men också lite extra fett på magen (har synligt 6-pack). Också har dessvärre min kondition försämrats i takt med att jag ökar i muskelmassa, då jag tränar mindre och mindre kondition. Har under vintern börjar jogga mer och mer, men då endast en kvart åt gången.. Tänkte att nu i sommar, som förra sommaren, ska jag ta mig tid att jogga 3-4 gånger/v. Men nu ska jag hinna med gymmet också..

Gymmar nu 4ggr/v, två musklergrupper varje pass, fungerar bra för mig.
    Har senaste tiden börjat äta gröt+äggmacka+juice till frukost varje morgon, håller mig mätt och glad fram till skolmaten. Har blivit nyttigare och nyttigare, äter knappt godis längre..

Vad ska jag göra? Tacksam för svar. // Victor

Bejo är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Mar 2010

Standard

Är det möjligt för dig att lägga om din träning lite? Jag hade i ditt fall flyttat om lite så jag tränat 3st styrkepass i veckan sen ett stenhårt cardiopass i veckan... alternativt min favorit, att köra stenhårda 2min intervaller mellan gång och löpning i 20min med 10graders lutning på löpbandet. Dock får du väl käka lite till för att ligga på plus med kcal intaget

Är ju viktigt att konditionen hänger med då det är viktigt för dig att du ska kunna syresätta alla muskler när du tränar för maximal tillväxt.

haard är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Dec 2009

Standard

Bejo, du menar alltså t.ex att jogga, ro, crosstraining en gång i veckan?

Bejo är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Mar 2010

Standard

Exakt, intervall träna mellan olika stationer och håll hela tiden en hög puls, kör helt enkelt slut på dig.

Zaladen är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Sep 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Bejo Visa inlägg
    Är det möjligt för dig att lägga om din träning lite? Jag hade i ditt fall flyttat om lite så jag tränat 3st styrkepass i veckan sen ett stenhårt cardiopass i veckan... alternativt min favorit, att köra stenhårda 2min intervaller mellan gång och löpning i 20min med 10graders lutning på löpbandet. Dock får du väl käka lite till för att ligga på plus med kcal intaget

Är ju viktigt att konditionen hänger med då det är viktigt för dig att du ska kunna syresätta alla muskler när du tränar för maximal tillväxt.
    Kondition har inte speciellt mycket att göra med muskeltillväxt, speciellt inte explosiv träning då explosiva muskelfibrer inte använder sig av så mycket syre, utan mest glukos.

suuper är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2010

Standard

Det är ALLTID bra med kondition.. bra för hjärtat och det finns inga nackdelar. Inte vill man väl vara jätte stark och vältränad och sen inte orka förbi 80 taggarna i rulltrappan.. pinsamt ju
    Konditionen kanske inte har med muskeltillväxt o göra som Zaladen säger, men det finns bara + med att konditionsträna. Man vill väl vara så vältränad som möjligt? muskler, lungor,hjärta och själ

Baxpin är uppkopplad nu Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Det finns minus också. Konditionsträning befinner sig i motsatta änden av ämnesomsättnings-skalan relativt styrketräning. Starkt förenklat: Om du konditionstränar så blir du svagare.

Jontizz är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2010

Standard

@Baxpin

Du skulle inte kunna förklara mer om det? Hur konditionsträning påverkar styrketräningen och vice versa? Eller bara linka där du tog reda på det så slipper du skriva ner allt om det gör saken enklare.

Baxpin är uppkopplad nu Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Det finns säkert flera källor. Var jag lärde mig detta från början vet jag inte, men jag letade upp denna länk med hjälp av Google: Hur påverkas styrkan och muskeltillväxten av konditionsträning? (på svenska!)

Chrissans avatar
    Chrissan är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Det har med vilka muskelfibrer som bildas att göra. Det finns inget som hindrar kroppen från att bilda både korta (styrka) och långa (kondition). En kvarts löpning ger tyvärr ingen större effekt, det är nog därför kondisen har gått ner. 3 styrkepass + 1-2 löppass á minst 20 minuter, gärna med intervallträning i ett av dem, borde få upp kondisen på ett par månader.
    Glad prick.

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. motion för kondition
    Av strength i forum Motion och kondition
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 01:00
  2. Få bättre kondition
    Av ange i forum Motion och kondition
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 22:40
  3. Träningsprogram kondition
    Av verdas i forum Träningsprogram
    Svar: 0