Släng gärna upp lite recept på något med kyckling![]()
Lax med spenat och keso
4 bitar lax
200 g fryst spenat
1 liten hackad rödlök
3 skalade och hackade vitlöksklyftor
1 1/2 tsk salt
peppar
1 krm mald muskotnöt
1 1/2 dl keso
Kruskakli eller ströbröd
1. Tina spenaten och krama ur vätskan. 2. Hacka vit- och rödlöken. Blanda med spenat, kryddor och keso. 3. Sätt ugnen på 225°. Smörj en ugnssäker form och lägg i laxfilén. 4. Lägg spenatröran på laxen och strö över lite kruskakli. Grädda i ca 10-15 min, eller tills laxen fått den konsistens du önskar.
Tomat och fiskgryta
600 g fisk
1 lök
½ purjolök
12 champinjoner
1 stor paprika
400 g tomatkross
1 burk lätt cream fraiche
1 tärning buljong
färsk eller frusen basilika och persilja
salt och peppar
Skär fisken i tärningar. Strimla purjon och hacka löken. Skiva svampen och tärna paprikan. Fräs alla grönsaker i en kastrull. Häll på tomatkross, fraiche och buljong. Låt puttra under lock i 10 min. Häll ner fisken och låt sjuda i 2-3 min. Smaka av med örter, salt och peppar. Servera med tillbehör
Thailändska Fiskbiffar
600 g färsk lax och torsk
2-3 blad kaffirlime
½ tsk salt
1 tsk socker
3 schalottenlökar fint hackade
½ chili finhackad
2 msk fisksås
saften av 1 lime
2 äggvitor
färsk basilika hackad
smör
Skär fisken i pyttesmå bitar. Tvätta kaffirbladen och strimla dem mycket tunt. Lägg fisken i en skål och strö salt och socker över. Tillsätt lök, chili, fisksås, limesaft, hackad basilika och kaffirbladen. Rör om varsamt. Vispa äggvitorna till ett löst skum. Vänd ner lite i taget i fisksmeten och rör om varsamt. Forma små biffar, kläm ut lite av vätskan och platta till. Låt stå och dra i kylen i 40 min. Stek dem sedan ca 3 minuter per sida i smör. Servera med något gott.
här é 3 jätte goda reccept som é hyfsat lätt gjorda..
lycka till kommer mer inom kort.. om tråden verkar intressant..
And thats why evil always win. Because good is dumb!
Släng gärna upp lite recept på något med kyckling![]()
Argh, det är farligt att läsa trådar på det här forumet när det kurrar i magen med en timma kvar till lunch. Speciellt då jag är rejält trött på de mackor jag har haft med mig som lunchmat de senaste veckorna.
Provad laxen, riktigt god. tack för receptet.
Nu har jag provat laxen & grytan. Har ätit av grytan 3 ggr den här veckan.
Hur gott som helst.
Hade bulgur till grytan och det passade bra.
Tack för kanon recept !
Har du fler på lager så vore det fint om du vill dela med dig
/ John
Dubbla inlägg![]()
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)