Tjo gott folk!
Tänkte börja träna nu igen på riktigt. Har tidigare spelat fotboll på hög nivå och var då vältränad. Dock så har åren sprungit iväg och man har blivit lite förslappad och fått lite mage och lite dallrig rumpa.Är dock fortfarande överlag smal. Smala armar osv.. Vill därför börja träna och komma i form igen.
Fakta: 28år, 185cm lång, 80kg
Mitt mål: Att bli vältränad "atletiskt". Vill inte se ut som en bodybuilder men ändå ha muskler som syns.
Tid: Jag har tänkt träna 3pass i veckan på Sportlife, kanske mer om lusten faller sig på när jag kommit in i det hela.
Har sett att många rekommenderar Mark Rippetoes program så tänkte köra på detta. (om inte någon annan har ett bättre förslag) Men har lite frågor om detta program nedan:
Pass A
- Knäböj 3x5
- Bänkpress 3x5
- Marklyft 1x5
- Dips 2x8
- Valfritt: Sit-ups 3x5
- Valfritt: Hypers 3x8
Pass B
- Knäböj 3x5
- (Axel)press 3x5
- Styrkevändningar 3x5
- Chins 3x8
- Valfritt: Sit-ups 3x5
- Valfritt: Hypers 3x8
1. Hur utför man (Axel)press och Styrkevändningar?
2. Kan jag köra dom flesta övningar i maskin istället för fria vikter?
3. Finns det något alternativ till bänkpress?
4. Ska man köra chins och hypers utan vikter?
Utöver detta har jag en till fråga som jag gått och grunnat på:
Vad ska man egentligen äta för kost? Är student så har inte den fetaste ekonomin men vill ändå börja äta rätt och nyttigt för min träning.
Väldigt tacksam om någon vill hjälpa mig med dessa bryderier!
Tack på förhand!

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.
Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.
1. Det är svårt att förklara övningar i text. Sök på overhead press och power clean. De första veckorna kan du byta ut styrkevändningar mot marklyft. Styrkevändningar är svårt att lära sig på egen hand. Du kan testa med att köra explosiv skivstångsrodd istället
2. Du kan inte köra detta program med maskiner.
3. Det skulle i så fall vara hantelpress.
4. Du kör chins och dips utan vikter tills du klarar 15-20 reps. Efter det lastar du på så att du ligger på 8 reps.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)