+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: stort underskott men vill träna...vad?

anna2010s avatar
    anna2010 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Blogginlägg
    2

Standard stort underskott men vill träna...vad?

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

Oki, vet att att det inte funkar att gå ner snabbt och att behålla all muskelmassa, osv, tänker i alla fall köra 4 veckor på stort underskott så att jag får bort de sista kilona, det betyder att jag inte kan träna lika mycket eller på samma sätt som innan, så vill veta om någon här kan tala om för mig vad jag bör utföra för fysisk aktivitet när jag samtidigit äter med stort underskott kalorimässigt, vill inte skippa träningen helt.

Känns ju som om konditionsträning är utesluten, förutom att gå kanske, hur ofta hur länge?
    Kan jag köra gym men kortare pass, hur bör jag träna under dessa veckor? Vet att jag kanske får "börja" om lite sen efter men känns som om det inte är så mycket kvar...tips och råd mottages gärna...

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Det är ingen bra idé att köra ett stort underskott om du bara ska bli av med några få kilon.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Vad ska hända efter dessa fyra veckor? Ska du lägga dig på kalori-överskott för att bli starkare igen? Eller vad har du för långsiktigt mål med träningen?

Nu gissar jag bara, men jag antar att "smal" och "lägre vikt" finns som diffusa mål. Som träningsmål är de tämligen värdelösa eftersom de kan nås med endast svält, utan träning.

Varför tränar du? Om du vill bli starkare, snabbare eller mer muskulös så går det ställa upp ett tränings- och dietprogram som på sikt leder dit. Svältdieter ingår däremot aldrig.

Om du svälter dig så kommer du bli svagare, långsammare och tappa muskler. Inget vidare sätt att nå sina träningsmål.

anna2010s avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Blogginlägg
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av Baxpin Visa inlägg
    Vad ska hända efter dessa fyra veckor? Ska du lägga dig på kalori-överskott för att bli starkare igen? Eller vad har du för långsiktigt mål med träningen?

Nu gissar jag bara, men jag antar att "smal" och "lägre vikt" finns som diffusa mål. Som träningsmål är de tämligen värdelösa eftersom de kan nås med endast svält, utan träning.

Varför tränar du? Om du vill bli starkare, snabbare eller mer muskulös så går det ställa upp ett tränings- och dietprogram som på sikt leder dit. Svältdieter ingår däremot aldrig.

Om du svälter dig så kommer du bli svagare, långsammare och tappa muskler. Inget vidare sätt att nå sina träningsmål.

Jättebra frågor, ni får mig att tänka till ...Kanske så att mina långsiktiga och kortsiktiga mål inte går ihop, vill få mer muskler och en snyggare kropp, förutom att jag tycker det är himla kul att träna styrka så mår man ju allmänt bra av att hålla igång oxå, vet att jag kan gå ner i vikt (minska fettprocenten), och vet att man gör så också med denna träning, bara att det kanske tar lite längre tid och fungerar lite annorlunda. Mitt mål är inte att bli smal, hade nog inte lagt så mycket tid på träningen då, smal är ju en def. fråga men vill nog hellre ha synliga muskler än att bara vara smal...Har ju tidigare hållt upp längre perioder med styrketräningen och då inte märkt att jag tappat så mycket i volym eller styrka, har nog som tjej inte så svårt att få muskler...dock känns det ju som om det är synd att tappa allt det man ökat de senaste veckorna), men inte behöver jag väl återgå till de nivåer jag började på, ex började på 70 är nu på 100 i benpress, och inte behöver jag väl börja om på 70 bara för att jag minskar i vikt under 4 veckor..eller? Hur borde jag göra eller tänka då, om jag ändå ska träna men vill gå ner i vikt, vilken träning och hur ska jag aktivera kroppen under ett större kal-underskott?Eller är det helt fel?

MongoMan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Får jag fråga varför du vill köra ett stort kaloriunderskott? Du vet att kroppen behöver per DAG ca 1g fett/kg kroppfsvikt för att hormonerna till fettförbränningen ska fungera som bäst och du behöver ca 2.5-3g protein/kg för att tappa så lite muskler som möjligt.. om du räknar ut allt det i kalorier så kommer du inse att du inte kan ligga på allt för stort underskott om du ska få i dig detta...

Vilket innebär att du måste strype kolhydraterna helt om du ska få ut största möjliga kaloriunderskott eller hur? hur kommer du må psykiskt och fysiskt av det här tror du?

500 kalorier per dag är det underskott jag rekomenderar! vilket innebär ca 0.5 kg viktminskning per vecka.. sen hur lång tid det tar avgör du själv beroende på när du är nöjd.

kanske ska lägga till att om du har ett stort kaloriunderskott så är det lätt att överträning och skador kommer som ett brev med posten.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Om du nu tvunget ska gå ner i vikt så ska du försöka fortsätta träna på de vikter du klarar nu.

När träningen börjar gå trögt (eftersom du har berövat kroppen förutsättningarna för återhämtning) ska du minska volymen innan du minskar vikten (alltså hellre färre set och/eller träningsdagar än lägre vikt). Det bästa du kan hoppas på är att behålla den styrka du lyckats bygga upp.

Om du har väldigt stort kaloriunderskott kommer träningen garanterat gå åt skogen. Du kommer bli svagare.

anna2010s avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Blogginlägg
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av Baxpin Visa inlägg
    Om du nu tvunget ska gå ner i vikt så ska du försöka fortsätta träna på de vikter du klarar nu.

När träningen börjar gå trögt (eftersom du har berövat kroppen förutsättningarna för återhämtning) ska du minska volymen innan du minskar vikten (alltså hellre färre set och/eller träningsdagar än lägre vikt). Det bästa du kan hoppas på är att behålla den styrka du lyckats bygga upp.

Om du har väldigt stort kaloriunderskott kommer träningen garanterat gå åt skogen. Du kommer bli svagare.
    Tack för att du tar dig tid att svara , har inte riktigt koll på hur mga kalorier man "bör" äta om man inte utför ngn extra motion, men har idag ätit ca 1500 (mkt proteiner), känner mig inte hungrig, men har ännu inte tränat, ska strax göra det, så kanske blir det lite mindre än 1500 totalt, det är väl inte så stort underskott, tror du inte att det skulle funka? bör kanske få i mig något innan jag sover, i så fall vad ? Förstår att det inte funkar att äta ännu mindre än det och orka träna samt bibehålla resultat, så jag har tänkt om angående det, har insett att ni har rätt samt att jag borde se mer långsiktigt på förändringen...Ha en bra kväll

anna2010s avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Blogginlägg
    2

Standard

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

Citat Ursprungligen postat av MongoMan Visa inlägg
    Får jag fråga varför du vill köra ett stort kaloriunderskott? Du vet att kroppen behöver per DAG ca 1g fett/kg kroppfsvikt för att hormonerna till fettförbränningen ska fungera som bäst och du behöver ca 2.5-3g protein/kg för att tappa så lite muskler som möjligt.. om du räknar ut allt det i kalorier så kommer du inse att du inte kan ligga på allt för stort underskott om du ska få i dig detta...

Vilket innebär att du måste strype kolhydraterna helt om du ska få ut största möjliga kaloriunderskott eller hur? hur kommer du må psykiskt och fysiskt av det här tror du?

500 kalorier per dag är det underskott jag rekomenderar! vilket innebär ca 0.5 kg viktminskning per vecka.. sen hur lång tid det tar avgör du själv beroende på när du är nöjd.

kanske ska lägga till att om du har ett stort kaloriunderskott så är det lätt att överträning och skador kommer som ett brev med posten.
    Tack för svar, ja inte mår man väl ngt vidare av för stort underskott, och inser att allt det jag ska klara av den närmaste tiden inte riktigt går ihop med detta förhållningssätt, risken finns ju att man inte ens orkar ta sig till träningen...och helt slutar, så det är nog bra som du säger att ha en viktminskning på 0,5 till (max 1 kg/veck).

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. vill ha hjälp...
    Av Mr. Fat i forum Din nuvarande form
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 14:25
  2. Tar mycket vikt men växer dåligt
    Av larsa i forum Styrketräning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 13:29
  3. Vill gå upp i vikt
    Av Gooner i forum Kosttillskott
    Svar: 4