Forum - Styrketräning, motion & hälsa  

Gå tillbaka   Forum - Styrketräning, motion & hälsa > Träning > Träningsprogram

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-02-09, 00:01
Junior Member

Reg.datum: Dec 2009
Standard Lite hjälp skulle behövas.

Har just fått reda på att det är bättre att köra en muskel/vecka, bortsett från de "större" musklerna ex rygg, ben. Innan körde jag måndag/torsdag biceps, axel, mage, bröst, och tisdag/fredag, vader, lår, rygg och triceps. Kikade runt lite på forumen och hittade en fin stomme, som jag bestämde mig utgå ifrån. Såhär långt har jag kommit. Tänkte om någon kunde välja ut bra övningar för mig, vill bygga muskler och volym, som många andra. Kollat runt som sagt men hittar inget passande.

16 år, 182 cm lång, 65kg, tränat sedan sep-09, gått upp 5 kilo sedan dess.

Måndag.
Axlar och mage
Kör mellan 6-10 repetitioner tunga vikter

Ex. Axelpress, Hantellyft åt sidan, Militärpress, Skivstångspress, upprätt rodd, kabellyft åt sidan.
Ex. Cablecrunches, dragonflags, hängande benlyft, liggande benlyft lutande bänk, situps
Tisdag.
Mage och ben
Kör mellan 6-10 repetitioner tunga vikter, koncentrationen på benträningen

Ex. Cablecrunches, dragonflags, hängande benlyft, liggande benlyft lutande bänk, situps
Ex. Utfall, knäböj, benpress, benspark, stående/sittande vadpress.
Torsdag.
Rygg och biceps

Ex. Marklyft, latsdrag, chins, sittande/enhand kabelrodd, schrugs skivstång/lösa vikter, T-bar, hypersträck, good mornings.
Ex. koncentrationscurl, skivstångscurl, hammercurl, preacher curl, skiftande hantelcurl.
Fredag.
Bröst och triceps

Ex. Bänkpress, hantelpress, flyes, pullover, cable cross-overs, lutande bänkpress, nedåtlutande bänkpress.
Ex. Kickbacks, liggande/sittande tricepspress, dips, tricepsextension i cable, pushdowns, enhands tricepspress.

Tack på forhand/ Victor.
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-02-10, 22:30
Junior Member

Reg.datum: Feb 2010
Standard

Vikten ska vara 80% av de du maxar.
Gör övningen långsamt, ta det långsammaste du tror är bra och sen gör du lite långsammare. Runt 4-5 reps på en och en halvminut är normalt tänk på de!!
Du slutar när du inte orkar utföra övningen längre, det ska ta runt en och en halvminut, mer är bättre.
Välj övningar som tränar så många muskler som möjligt (helst hela kroppen varje pass) och ta bara med ca 5 övningar per pass.
Ät direkt efter träningen!! gör du det här korrekt ska det kännas som du brottats med en grottbjörn och råkat överleva, därför behövs det också MYCKET vila efter varje pass.
mer info finns i body by science av Doug Mcguff
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2010-02-10, 22:40
Junior Member

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Du menar nu alltså att jag ska köra helkroppsträning, men köra då exempelvis bänk (där jag tränar biceps och bröst), och knäböj (ben och rygg) osv?
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-02-11, 12:26
Junior Member

Reg.datum: Feb 2010
Standard

Precis, om du väljer att använda inroading borde varje pass tömma energireserverna i musklerna och för att undvika obalans i kroppen gör man så.
Kom ihåg att träna motsatsmusklerna tex mage/rygg biceps/triceps osv...
Ett tips är att använda maskiner, det minskar skaderisken, även om det går att tillämpa metoden på alla övningar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:57.