Forum - Styrketräning, motion & hälsa  

Gå tillbaka   Forum - Styrketräning, motion & hälsa > Träning > Motion och kondition

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-02-06, 12:13
Senior Member

Reg.datum: Feb 2009
mr.incredible is on a distinguished road
Standard spagat

hej alla på muscles!

det var ett tag sen jag var här inne på sidan och de beror på att min motivation tog slut så jag har lagt ner med träningen i ett halvår ungefär nu. MEn nuhar jag börjat igen och kör endast styrketräning med kroppsvikten och löpning. ett mål jag har är att klara att gå ner i spagat. För två år sen kunde jag inte nå ner till tårna med raka ben men idag når jag med handflatorna med böjda armar. Det jag nu undrar är om någon har några tips för hur man blir ännu vigare och framför allt klarar spagat. tack på förhand! :d / mr.incredible
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-02-07, 16:54
Junior Member

Reg.datum: Mar 2009
aleks_43 is on a distinguished road
Standard

Det kommer ta lite tid men det är bara att stretcha på. Se till att vara riktigt varm bara så efter ett lite längre löppass är det bara att köra.

Har faktiskt gått ner i splitt eller vad det kallas en gång men det var inte frivilligt och var inte särskilt skönt alls. Var under en match, blev en längre period utanför planen efter, sträckte mej rejält. Men inget gick av eller sönder som tur var och det var för att jag var varm.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2010-03-29, 05:26
Member

Reg.datum: Mar 2010
Bejo is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via MSN till Bejo
Standard

köp stora stretchboken vettja!

Spagat är inte lätt Kontinutet och tålamod tror jag är rätt recept!
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-03-31, 00:55
Junior Member

Miamant is on a distinguished road
Standard

Yoga kanske kan va något?
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2010-03-31, 08:33
Senior Member

Blogginlägg: 17
noshornin is on a distinguished road
Standard

Jag har tränat taekwondo i ett halv år nu. Innan jag började var jag precis som dig - jag kunde knappt nå ner med fingrarna i marken. Men för någon vecka sedan så klarade jag spagat. Har tappat lite rörlighet nu och kan inte gå ner om jag inte har värmt upp och stretchat ordentligt.

Mitt tips till dig är 3 övningar som verkligen fungerar. Har provat massa andra men de har inte fungerat för mig:
övning 2 och 10 här: Stretcha ben och vader | Styrketräning, motion & hälsa
i Övning 10 brukar jag bara gunga framåt 20-30 gånger och sedan hålla i 20-30 sekunder, onödigt att gunga i olika riktningar, man stretchar fortfarande samma muskel tycker jag. Övning 2 stretchar framsida lår, gå ner så långt som möjligt och pressa fram höften så tar den övningen skit bra. Den tredje övningen och den absolut bästa för att lära sig spagat är att träna på att gå ner i spagat.

Många som försöker gå ner i spagat gör felet att de har det bakre benets trampdyna i marken när de går ner. Om man gör så är det helt omöjligt, man ska sträcka ut foten.

hoppas det där hjälpte lite!!

Senast redigerad av noshornin den 2010-03-31 klockan 08:36.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:05.