+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nybörjarhjälp - Gymma eller Thaiboxning?

Turpis är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2010

Question Nybörjarhjälp - Gymma eller Thaiboxning?

Jag har en liten fundering, jag är en 19 årig kille som har testat att gymma lite för nått år sedan. Har även tränat thaiboxning tillochfrån under en termin. Gymmandet höll i ungefär 2 månader och thaiboxningen slutade jag med pågrund av slapphet. Jag är alltså inte speciellt i form alls för tillfället.

Nu har jag bestämmt mig för att börja träna igen, hitills har jag bara börjat springa men vill börja med antingen thaiboxning eller gym igen.

Min fråga är: Vad tycker ni är lämpligast att börja med? Ska jag börja med thaiboxning igen och komma igång med det för att sedan börja gymma, eller ska jag börja gymma först och få lite grundstyrka för att sedan börja på thaiboxningen igen när nästa termin drar igång (efter sommarlovet)?

En fråga till, vad tycker ni om den så kallade Nautilusmetoden? (NAUTILUSMETODEN, Du sparar tid med Nautilusmetoden! Effektivare muskelutveckling betyder inte att)

Väldigt tacksam för tips och idéer!

tOMPAN är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2009

Standard

Jag har gymmat i cirka 5 månader och började på thaiboxning för 2v sedan.
    Det är grymt! Om du kör thaiboxning se till att inte gymma dagen efter eller liknande, eftersom oftast på thai så tränar du hela kroppen och då behöver den vila!

Kör båda enligt mig! Thai ger ju en grym kondition också, vilket är ett +

Reg.datum
    Feb 2010

Standard

Jag vet hur tuff träning det är på thaiboxningen och jag gillar verkligen det, men då jag är väldigt otränad så tror jag inte att det är så bra att köra igång med både gym och thaiboxning direkt?

MongoMan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

till att börja med kan du berätta vad ditt mål är? gå ner i vikt eller?

Reg.datum
    Feb 2010

Standard

Sant, mål glömde jag skriva. Mitt mål är att få en kropp som mår bra och ser snygg ut. Sen vill man ju kanske i framtiden tävla i thaiboxning. Någon vikt-minskning är jag absoult inte ute efter då jag är 185(och ska tydligen bli nån cm till) och väger bara ca 65 kilo.

tOMPAN är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2009

Standard

Men börja med gym först då i en månad för att vänja kroppen?
    Kör även lite kondition i början som uppvärmning, te.x Cykel lr springband.

Men jag tycker fortfarande du borde köra båda samtidigt

D-enboms avatar
    D-enbom är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Blogginlägg
    6

Standard

Har själv tränat Muay thai och det är riktigt krävande inom Kondition och fysik, så du borde förbereda dig för det. Instruktörer brukar inte anpassa täningen från peson till person, så man borde vara redo annars blir det hinken!.

Reg.datum
    Feb 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av D-enbom Visa inlägg
    Har själv tränat Muay thai och det är riktigt krävande inom Kondition och fysik, så du borde förbereda dig för det. Instruktörer brukar inte anpassa täningen från peson till person, så man borde vara redo annars blir det hinken!.

Hehe jo jag märkte att det var fullt ös direkt. Första träningarna svimmade jag nästan under uppvärmningarna . Lär erkänna att man kände sig jävligt kass när man gick från nybörjar gruppen med tanke på hur lite muskler man hade så kanske är gym jag ska börja med ett tag.

Men vad tror ni... ska man gymma en månad sen börja? Eller ska jag vänta tills efter sommarlovet då nästa termin drar igång? Eller ska jag helt "enkelt" känna efter själv?

arsde är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2010

Standard

Tror du borde ta gym först då du tränar upp grunden. Glöm inte cykla eller springa för att träna upp konditionen då det krävs.

Du kan ju köra gym tills du verkligen vill börja med thai. Men ja 1 månad kan du ju träna först.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. gymma efter träning... ?
    Av björn i forum Styrketräning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 20:38
  2. Gymma på morgonen
    Av flecke i forum Styrketräning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 16:30
  3. Gymma för fotboll...
    Av kaka* i forum Träningsprogram
    Svar: 1