+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Olika råd inför viktminskning-vad är rätt?

Misan är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2010

Question Olika råd inför viktminskning-vad är rätt?

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

Hej på er,
    Hittade denna sidan då jag nu jäklar ska se till att komma i form - som alla andra efter nyår. Skillnaden är att denna gången ska det fanemig funka längre än 3-4 veckor!!!

Iallafall, jag-tjej/tant 36år- har ca 15 kg jag vill bli av med och det helst på 5-6 månader (beach 2010!!) och vill därför inte slösa med tiden och göra fel.

Min tanke är så här: Om jag nu inte tränat regelbundet på flera år, då måste jag väl gå ner i vikt om jag börjar träna hela kroppen 1 timmes styrketräning 3 ggr i veckan med 30 min konditionsträning efteråt? Detta varvas då med en 30-60 minuters promenad de dagar jag ej tränar.

Detta är tanken men har hört lite olika rön hur man "ska" göra.
    1. Inte träna hela kroppen varje gång.
    2. Variera träningsformen efter 3-4 veckor för annars vänjer kroppen sig och man får inga resultat.
    3. Ät inte för lite, då går du inte ner i vikt alls, för då ställer kroppen in sig på svält.
    I min värld så måste det ju bli nån form av skillnad om man helt plötsligt börjar träna och tänka på vad man äter (sluta småäta, sluta äta godis och snax).

Jag funderar även på detta med att äta för lite, det kan ju inte vara möjligt att man inte går ner i vikt för att kroppen ställer in sig på svält, om man tränar får man väl upp förbränningen? Jag köpa att den ställer in sig på svält om man inte tränar utan bara bantar.
    Och slutligen, varför är det inte bra att träna hela kroppen var gång? Min instruktör satte ihop ett träningsschema för hela kroppen vilket jag tänkte köra med en dags mellanrum, har hon helt fel då?

Please advice!!

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Som nybörjare kan du mycket väl träna hela kroppen med ganska korta intervaller. Detta förutsätter dock att du äter tillräckligt mycket för att kroppen ska kunna återhämta sig. Där räcker det inte med att förbruka fettdepåer, utan det måste fyllas på med färska kolhydrater och proteiner. Med träningen ger du kroppen en anledning att förändras, med maten ger du den förutsättningarna.

Förutom ett schema över vilka övningar du ska köra så antar jag att du har ett program som stakar ut hur du ska öka belastningen med tiden. Att bara mala på med samma belastning vecka efter vecka är varken effektivt eller roligt. Kroppen får ingen stimulans att förändras och du tröttnar när du inte får kvitto på dina resultat.

Du behöver inte variera träningsformen det första året.

Misan är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2010

Standard

Tack Baxpin för att du tog dig tid att svara!

Men äta tillräckligt, hur gör man det utan att äta förmycket? Känner mig helt lost nu eftersom det finns så mycket man måste tänka på för att verka få resultat.

Nej, jag har inget schema som säger hur mycket jag ska öka belastningen utan det tänkte jag i min naiva värld att det gör man när man känner att man orkar sina reps utan problem, men kanske man ska sätta upp ett mål för sig själv att har man inte orkat öka alls på nån övning efter 2-3 veckor ska man öka iallafall?

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Du ska äta så mycket att kroppen får möjlighet att anpassa sig till den belastning du utsätter den för. Om du inte äter när du tränar så bryter du ner kroppen. Vad jag vill säga är väl att du inte ska ta en svältkur.

Om du styrketränar tre gånger i veckan, kompletterar med konditionsträning och äter hyfsat så kommer du att gå ner i vikt. Den stora utmaningen kommer vara disciplinen, både vad gäller träningen och maten:
    - Kommer du verkligen undvika glass, godis, pizza, chips, alkohol, feta såser, etc?
    - Kommer du verkligen träna tre gånger i veckan?

Något att tänka på: Om du inte kommer tillrätta med din kost och din träning, hur kommer du se ut och må om 5 år? Om tio år? Se bilden framför dig.
    Om du äter och tränar som du borde, hur ser du då ut om 5 år? Om tio år?

Det är bara att bita ihop. Motivation är övervärderat. Det kommer inte vara kul att dra till gymmet varje gång, men gör det ändå. Vissa pass kommer vara skit. Stämpla in på träningen. Gör dina timmar. Se det långa perspektivet.

anna2010s avatar
    anna2010 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Blogginlägg
    2

Standard

Hej! Hur går det för dig? Har du kommit igång och hållit motivationen uppe denna vecka? Håller på att försöka få lite mer struktur i min träning jag också, och det du skrev om att ta promenader är toppen, sen jag började gå, har jag märkt skillnad, ibörjan gick jag väldigt långt helst i spår i skogen, då man får lite variation i terrängen, nu går jag ngr ggr i veckan ca 1.15 h varje gång, gillar inte att gå men det är effektivt, kommer dock börja cykla så fort det går, eftersom jag tycker det är roligare. Cykling är effektivt om du kör ngr mil, fast man är ovan kommer man fort in i det...rekommenderas. Lycka till, hoppas du når dina mål!

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Det mest effektiva sättet att förändra kroppens utseende är att göra den starkare. Från det perspektivet är gång är inte träning, det är endast en aktivitet som tar dig från punkt A till punkt B. Gång som träningsform är bara meningsfullt för de allra mest otränade eftersom kroppen inte blir stressad på ett sätt som får den att förändras. Löpning är endast marginellt mer effektivt. Cykling är faktiskt mindre effektivt eftersom du inte ens behöver hålla uppe din egen kropp.

Om syftet med träningen är att få bättre kondition så har gång, löpning och cykling ett syfte. Du kan även förbränna lite fett på aktiviteten. Men om du ska förbränna så mycket att du faktiskt åstadkommer en kvalitativ viktminskning så får man hålla på med dessa aktiviteter under lång tid. Antalet kalorier du förbränner per tidsenhet är inte så stort.

Om syftet med träningen däremot är att förändra dess utseende ska du fokusera på att göra den starkare. En stark kropp förbränner mer kalorier även under vila och fettet smälter så småningom bort. Som en bonus kommer du även bli friskare. Du styrketränar inte för att fixa ett problem; om du inte styrketränar så kommer du få problem.

anna2010s avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Blogginlägg
    2

Standard

Baxpin... Nu var ju detta ett alternativ till hennes styrketräning, har inte sagt att hon ska ägna sig åt det dagarna i ända, det är ju indiviuellt vilken träning/fettförbrän. som man tycker är rolig, och genom att testa lite olika kan man hålla motivationen uppe, variation är ju det bästa för kroppen, hon skrev att hon inte tränat så mkt och därför kan hon ju börja lungt med gång och annat för att bränna lite extra. Cyklning kanske inte är så effektivt för överkroppen, men dina ben blir både starka och ändrar form precis som styrketräning, kör man långa backar lovar jag att du bygger muskler även genom detta (som smälter bort en hel del kalorier även andra tider på dygnet), och efter 5-6 mil har du brännt en hel del kalorier oxå. Det tar kanske lite mer tid, håller med, men nog är den effektiv, i alla fall för mig. Helt klart får du en mkt snyggare kropp om du tränar styrka samtidigt som du minskar i vikt, och gör att man säkert behåller sin vikt längre, men man kan inte gå för snabbt fram där heller, tar ju lite tid att se resultat och för att inte tappa intresset, tycker jag man kan variera träningen.

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Ja, om du cyklar uppför backar så kan du i det korta perspektivet bygga benmuskler eftersom du i praktiken kör en form av styrketräning. För att få en kontinuerlig förbättring av styrkan måste du dock cykla uppför allt brantare och brantare backar. Till sist finns det inga backar som är branta nog för att ge kroppen en anledning att förändras. Att träna i långa backar (dvs öka kvantiteten) ger inte mer styrka, utan styrkan är endast beroende på backens lutning.

Översatt till vanlig styrketräning så betyder det att, om du vill bli stark, så ska du köra med tunga vikter och få repetitioner. Att köra med lätta vikter och många repetitioner ger inte styrka. Visst, det är jobbigt och det gör ont, men det ska inte förväxlas med att det är effektivt.

anna2010s avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Blogginlägg
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av Baxpin Visa inlägg
    Ja, om du cyklar uppför backar så kan du i det korta perspektivet bygga benmuskler eftersom du i praktiken kör en form av styrketräning. För att få en kontinuerlig förbättring av styrkan måste du dock cykla uppför allt brantare och brantare backar. Till sist finns det inga backar som är branta nog för att ge kroppen en anledning att förändras. Att träna i långa backar (dvs öka kvantiteten) ger inte mer styrka, utan styrkan är endast beroende på backens lutning.

Översatt till vanlig styrketräning så betyder det att, om du vill bli stark, så ska du köra med tunga vikter och få repetitioner. Att köra med lätta vikter och många repetitioner ger inte styrka. Visst, det är jobbigt och det gör ont, men det ska inte förväxlas med att det är effektivt.

Sorry, då, allt e fel, visste inte att hon skulle bodybilda på 4-5 mån? Vill hon förlora 10-15 kilo på dessa mån, lovar jag att det funkar med att cykla, gjort det själv, .

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

Jag tror dig. Frågan är bara vad som händer när dessa 15 kilon är tappade (varav en stor del kommer vara muskelmassa). Att fortsätta i tangentens riktning är ju uteslutet, eftersom det leder till undernäring och sjukdom. När viktmålet är uppnått måste du alltså ändra dina mat- och träningsvanor i syfte att förbättra fysiken, men nu från ett sämre, svagare, utgångsläge. Min poäng är att du ska försöka se träningen i ett längre perspektiv.

6 månader med ett vettigt styrketräningsprogram och bra kost kan göra underverk. Nej, du kommer troligen inte tappa 15 kilo, men du kommer vara starkare och känna dig friskare. Och du kommer ha en bra position inför beach 2011, 2012, 2013, ...

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. simning för viktminskning?
    Av elise i forum Motion och kondition
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 15:58
  2. Snabb viktminskning?
    Av andrea i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 18:36
  3. Viktminskning
    Av _Jonas i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 8