+ Svara på ämne
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Olika råd inför viktminskning-vad är rätt?

Misan är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2010

Standard

Tack, Du e väl en klippa.. :-)
    Nu är det ju liiiite skillnad på vikterna här men...
    Såhär gjorde jag i ex bänkpress;
    2x15 10 kg
    1x8 15 kg
    1x6 20 kg
    Ska jag köra en gång till ännu tyngre då eller vad föreslår du? jag kunde ju knappt lyfta armarna efter ovan och jag ska jag träna mer än en övning.. kan ju tillägga att på de sista övningarna var det jäkligt tungt de sista seten att det inte blev mer än typ 4 reps..
    När jag sen ökar vikten kommer det att se ut så här i just denna övningen:
    2x15 15kg
    1x8 20kg
    1x6 25kg
    Vad tror du om det, på övningar i maskiner ökar jag 1x8 med en "platta" och sen ännu en platta med 1x6. Tror det är ca 4-6 kg per platta.
    Helt fel eller är detta ok, kommer det att göra skillnad eller ska man öka mer på de "korta" seten?
    Ang kosten så har jag slutat med (nästan) all skit, dock blir det husmanskost de flesta kvällarna runt 18,00. Jag har börjat äta på dagarna vilket jag slarvade med förr (kunde gå en hel dag utan mat, kan ju tänka dig hur mycket man åt på kvällen då..), ordentlig frukost - gröt eller rågbråd typ danskt rågbröd utan socker och helst surdeg som jag hört ska vara bra, keso och framför allt slutat med snabbmat på luncherna, mindre portioner mat och mer grönsaker och frukt. Detta funkar kanon på jobbet, det är desto svårare på helgerna men tänker åtminstone på det då med. Antar att min kropp just är i chock eftersom jag kunde gå en hel dag utan mat, sen blev det gärna snabbmat på kvällar o helger. Samtidigt vill jag ju inte bli helt maniskt då jag i slutändan vill kunna unna mig en pizza eller en kväll med vin och go restaurangmat.
    :-) jag inbillar mig att tränar man så kan man äta det med gott samvete bara det inte blir var vecka, kanske jag helt enkelt inte kommer att VILJA ha det efter ett tag, hoppas på det!!

Sen börjar träningsvärken komma så smått nu..

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Jag är inte säker på att jag riktigt förstår hur du körde dina set/reps.

- Vilken vikt ville du träna på (den tyngsta vikten, vikten som ska ge dig ökad styrka)?
    - Hur många set och reps körde du på den tyngsta vikten?

De vikter du använder som uppvärmning innan de tunga seten hjälper dig inte att bli starkare, deras enda syfte är att värma upp vävnaden. Själva träningen sker i de tunga seten.

Så här hade jag gjort: Om vi antar att 20 kg är den tyngsta vikt med vilken du framgångsrikt klarar 6 repetitioner:

2x10 10 kg
    1x6 15kg
    1x3 17.5 kg
    1x1 20 kg
    3x6 20 kg

Vila ordentligt mellan seten (2 - 5 minuter). Ju starkare du blir, desto längre vila.

Tänk inte för mycket på maten, det är tråkigt och tar energi. Om du kan etablera bra vardagsvanor så är det OK att äta "fel" saker då och då. Fast du ska inte äta pizza varje vecka.

Sen kan vi ju prata om hur effektiva maskiner är för styrketräning...
    Senast redigerad av Baxpin den 2010-01-21 klockan 15:46.

MongoMan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Det är riktigt roligt att se att folk verkligen får bra med hjälp på den här sidan när man märker att den som vill ha hjälp verkligen är seriös och är ivrig att få veta hur saker och ting fungerar!

Och Dina kunskaper förbryllar mig Baxpin! Du vet exakt vad du pratar om och leverar det på ett sätt som även en nybörjare kan förstå! keep it up!

anna2010s avatar
    anna2010 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Blogginlägg
    2

Standard

Hej! hur går det för dig, kommit in i ngn rutin och har du börjat märka någon skillnad, hur ofta kör du? Du fick ju råd av ngn stark man...skulle fråga honom massor om jag var du, är ju exact det man behöver som nybörjare, svar på alla små frågor som dyker upp vartefter. Själv har jag ändrat rätt mycket, har annars i de perioder jag tränat kört många men lättare vikt, men har gjort så att jag värmer upp ett set med lagom lätta, för att sedan köra 3*6 rep med så tungt att det är jobbigt, och det känns som om det ger mycket mer...kämpa på, och lycka till!

Misan är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2010

Standard

Hej på er,
    Först vill jag tacka för tipsen jag fått från dig Baxpin, jag har ett helt annat tänk, mår mycket bättre och framför allt, jag hittar inte på ursäkter att INTE gå och träna ännu. Än så länge märker jag inte jättemycket på kläderna men lite och framför allt känner jag mig smidigare och starkare.
    Jag har nu kört som jag skrev tidigare ett par månader och ska nu börja träna enligt tips i tidigare svar från Baxpin. Jag har även börjat med mer kondition, målet här är att kunna ge mig ut i skogen och kunna springa 5-8 km till våren, än så länge orkar jag bara 4-4,5 km. Tyvärr har jag börjat få känningar i knän och det kanske kan bero på för hög belastning vid benträningen, vad vet jag? Är ganska stark i benen och det känns som jag kan lägga på hur mycket som helst och ändå orka men knäna tar stryk har jag märkt. Kosten var ju det jag hade mest ångest för att jag inte skulle klara men det har gått hyfsat bra, mindre portioner och mer grönsaker och framför allt, jag äter frukost lunch och middag, istället för som innan, inget på hela dagen och en megaportion på kvällen, funkar inte!! Jag kämpar på, framför allt är jag väldigt glad att rutinerna har börjat komma, 3 dagar i veckan är jag på gymmet, dagarna mellan försöker jag smita ner och köra kondition alternativt ut och gå men det är inte så kul i detta vädret. Blir bättre till våren!!! Tack igen tills vi hörs!

kuula är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2010

Standard

Hej Misan, du och jag verkar ha lite utav samma problem, jag vill ocksa tappa en 10kg och fa en slankare och starkare figur :') For att ber'a'tta lite snabbt om mig sj'a'lv sa kan jag v'a'l s'a'ga att jag 'a'r 18ar och alltid varit aktiv i nagon sport, fast alltid varit overviktigt ocksa, jag har precis som du borjat gyma 3 ganger i veckan, och jag kor oftast hela kroppen var gang. Jag har som sagt rort pa mig ganska ofta i form utav konditions tr'a'ning, sa mina ben & min kondition 'a'r en bit framfor min overkropp....

N'a'r jag nu har gymat i 3 veckors tid sa m'a'rker jag skillnad pa vikter, fast inte pa spegel bilden, och jag antar att jag har fatt ett annat psyke, kan pressa mig lite mer 'a'n innan.

Kosten har aldrig varit min starka sida, och jag 'a'r precis som du lite fundersam over hur mycket och hur ofta man egentligen bor 'a'ta, jag har precis som du skippat snax & dylikt, men har inte m'a'rkt nagon storre skillnad pa vikten... Men sa vitt jag har forstatt sa skiljer sig ens kost v'a'ldigt mycket, beroende pa om du vill ga ner i vikt, eller bygga muskler (sj'a'lvklart byggar man muskler om man gymar med syfte att ga ner i vikt, men du forstor nog vad jag menar) , men en enkel regel 'a'r ju att gora av med mer kalorier 'a'n man stoppar i sig, men 'a'r man glad i mat som jag sa kan det vara lite utav ett problem..
    har kommit pa en sak som man kan t'a'nka pa och v'a'nda det till nagot positivt; Om du vet att du har 'a'tit en , tex tillr'a'ckligt stor och stabil frukost och fatt i dig den m'a'ngd som du ska fa, och 'a'nda k'a'nner dig hungrig efter en timma eller tva, sa forsok att se det positivt! Du vet att du har fatt i dig tillr'a'ckligt, sa da kan man se pa hungern som snarlik tr'a'ningsverk, att det ger resultat!

Jag vill onska dig all lycka med din viktnedgang och forts'a'tt k'a'mpa pa! vet att det 'a'r tungt!

(urs'a'ktar att det 'a'r sa manga A;n & O;n overallt, men jag 'a'r utomlands fortillf'a'llet och dom har ingen ordentlig data, hehe)

+ Svara på ämne
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. simning för viktminskning?
    Av elise i forum Motion och kondition
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 14:58
  2. Snabb viktminskning?
    Av andrea i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 17:36
  3. Viktminskning
    Av _Jonas i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 8