+ Svara på ämne
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: 3 x 15 eller 8 x 15, vilket är mest?

brakjoller är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Dec 2009

Standard 3 x 15 eller 8 x 15, vilket är mest?

Hola!

Jag har börjat med lite morgongympa (vifta lite, böja och stretcha lite samt situps och armhävningar, klassisk enkel uppvärmning egentligen) den senaste månaden för att i alla fall hålla mig lite i form (tränar "egentligen" aikido men har inte lika mycket tid för det just nu).

I vilket fall så har jag filosoferat lite om följande: vilket skulle ge mest, att göra 3 x 15 armhävningar (låt säga med en minuts vila, men den exakta vilotiden är egentligen inte det intressanta här, poängen är att det är en ganska kort vila) eller att göra 15 armhävningar i samma takt men en gång i timmen under en hel arbetsdag (om inte annat en god idé för att få lite paus från datorn på kontoret)?

Jag kan inte så mycket om styrketräning men jag antar att när man gör sina "reps" (det heter så va?) så är en poäng att de görs med inte för lång vila, för att trötta ut musklerna för att de sedan skall vilja bygga fler/större muskelceller under nästkommande dagar. Gör jag 3 x 15 så är det förstås mycket jobbigare under det lilla "passet" än vad varje 15-pass är om jag kör 8 x 15, men 8 x15 är ganska många fler.

Om vi bortser från det positiva i att få lite pausgymnastik under arbetet, vilken av de två varianterna är bäst om jag vill utnyttja armhävningens möjligheter till att bygga styrka?

Hoppas frågan inte är alltför flummig för er här på forumet :)

Tack!

spidermans avatar
    spiderman är uppkopplad nu Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Om du ska bygga styrka är det låga reps som gäller. När du klarar av att göra mer än åtta armhävningar kan du ta på vikter och göra armhävningar på det sättet och fortfarande bara göra åtta armhävningar. I annat fall bygger du självklart styrka, men mestadels uthållighet. Du blir bra på att göra många armhävningar, alltså uthållighet.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. vilket kostillskott?
    Av mini_two i forum Kosttillskott
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 16:50
  2. knäböj - Vilket ska man göra?
    Av peircan i forum Styrketräning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 18:08
  3. Kosttillskott`? vilket just för mig
    Av Seaturtle i forum Kosttillskott
    Svar: 4