+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ny i gymmet, tips!

Crivler är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Dec 2009

Talking Ny i gymmet, tips!

Tjenare!

Jag och en polare på 16år hade tänkt börja gymma efter jul så vi blir mer vältränade och ser fräshare ut!
    Jag har aldrig tränat tidigare, däremot spelat pingis under ett års tid, dock ganska oseriöst och la ner det för de var tråkigt. Så jag och min polare är rätt otränade båda två, jag är rätt benig och smal vid överkroppen och armarna, så där ligger det mesta fokuset, att få bröst/mag/arm muskler!
    Jag har haft rätt mkt ätstörningar under 9an(går i 1an), dock är det bättre nu, det är det som lett till att jag blivit smal, fösöker hela tiden äta mer så jag ska få ett skapligt normalt bmi (väger 65kg, 183cm).

Nu till frågan, när vi börjar gymma, hur ska vi gå till väga då? vad ska vi använda oss av för redskap, hur många dagar per vecka osv. Hur gjorde ni när ni började träna?

Hoppas tråden kom i rätt del nu, Over Nd Out!

Freddegrädde är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Jag var en 100% soffpotatis när jag började träna och jag gjorde kardinalfelet alldeles för tungt för fort. Detta resulterade i inflamation i axel som tog 8 smärtsamma veckor att fixa. Så skynda långsamt!

Jag kör mestadels med hantlar och skivstång, eftersom jag inte kan träna ben med benböj så blir det i maskin. Men mestadels kör jag med lösa vikter.

Finns ju mycket bra att läsa här på muscles.se och även på andra fina sidor, sedan så är det bara att fråga om man undrar nåt på gymmet. Har aldrig blivit illa bemött tvärtom.

Jag kör: Måndag:Bröst , armar
    Onsdag : Mage, ben
    Fredag :Axlar, rygg
    Kan även köra mage flera gånger i veckan för den tycker jag är mest svårtränad.

Är ingen expert men detta har funkat för mig och är nöjd med utvecklingen!

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Det ni ska skaffa er först är en tränare. Jag menar allvar: skaffa en tränare som kan lära er grunderna. Sök upp en tyngdlyftnings- eller styrkelyftsförening. Där har ni störst chans att hitta bra tränare.

Om ni ändå ska ge er på detta själva så tycker jag att ni ska börja med att lära er dessa övningar:

- Knäböj
    - Marklyft
    - Pressar (axlar)
    - Bänkpress
    - Styrkevändningar

Läs på. Sök på nätet och youtube efter bra instruktioner och personer som ni kan jämföra er med. Filma er själva med mobilen när ni utför övningarna, jämför med hur andra gör. Det är mycket viktigt att ni lär er ovanstående övningar korrekt.

Komplettera sedan med följande övningar:

- Chins
    - Dips
    - Hyperextensions
    - Kabelcrunches

Själva träningsupplägget kan se ut så här under de första månaderna:

Pass A
    3x5 knäböj
    3x5 bänkpress
    1x5 marklyft
    2x8 dips
    2x8 hyperextensions
    2x8 kabelcrunches

Pass B
    3x5 knäböj
    3x5 pressar
    3x5 frivändningar
    2x8 chins
    2x8 hyperextensions
    2x8 kabelcrunches

Alternera mellan pass A och pass B, måndag, onsdag och fredag, så här:

måndag: A
    onsdag: B
    fredag: A

måndag: B
    onsdag: A
    fredag: B

etc.

Öka belastningen för varje träningspass. Skaffa en loggbok.

Detta är ett beprövat träningsupplägg. Det funkar. Inget fancy. Inte en massa olika varianter på bicepscurl. (Armarna får sitt med chins och dips).

foxyno1 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Dec 2009

Standard

ni skall gå till ett gym där ni kan få en instruktör som kan visa er hur man gör övningarna å tillsammans med er lägga upp ett bra start pass. sen kommer erfarenheten efterhand å ni kan själva utveckla nya träningsmetoder och konstruera era egna veckopass. i början räcker det med att du äter rätt, men om du fortfarande har problem med det efter dina ätstörningar skulle jag föreslå ngt pulver, whey-80 eller liknande så att man får i sig energi.

Matte93 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Dec 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Baxpin Visa inlägg
    Det ni ska skaffa er först är en tränare. Jag menar allvar: skaffa en tränare som kan lära er grunderna. Sök upp en tyngdlyftnings- eller styrkelyftsförening. Där har ni störst chans att hitta bra tränare.

Om ni ändå ska ge er på detta själva så tycker jag att ni ska börja med att lära er dessa övningar:

- Knäböj
    - Marklyft
    - Pressar (axlar)
    - Bänkpress
    - Styrkevändningar

Läs på. Sök på nätet och youtube efter bra instruktioner och personer som ni kan jämföra er med. Filma er själva med mobilen när ni utför övningarna, jämför med hur andra gör. Det är mycket viktigt att ni lär er ovanstående övningar korrekt.

Komplettera sedan med följande övningar:

- Chins
    - Dips
    - Hyperextensions
    - Kabelcrunches

Själva träningsupplägget kan se ut så här under de första månaderna:

Pass A
    3x5 knäböj
    3x5 bänkpress
    1x5 marklyft
    2x8 dips
    2x8 hyperextensions
    2x8 kabelcrunches

Pass B
    3x5 knäböj
    3x5 pressar
    3x5 frivändningar
    2x8 chins
    2x8 hyperextensions
    2x8 kabelcrunches

Alternera mellan pass A och pass B, måndag, onsdag och fredag, så här:

måndag: A
    onsdag: B
    fredag: A

måndag: B
    onsdag: A
    fredag: B

etc.

Öka belastningen för varje träningspass. Skaffa en loggbok.

Detta är ett beprövat träningsupplägg. Det funkar. Inget fancy. Inte en massa olika varianter på bicepscurl. (Armarna får sitt med chins och dips).
    Om man inte har en sån där stång man kan göra chins på? För det där passet verkar jättebra även för mig som e nybörjare kan man säga, Har tränat men inte så seriöst. Men nu ska jag börja riktigt seriöst.
    Sedan visste jag inte det där om att göra färre reps, trodde att 12-15 va bra.

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Det är ett nybörjarprogram. Efter några månader kommer ni få svårt att fortsätta öka i styrka, men då har ni förhoppningsvis lärt er tillräckligt för att kunna gå vidare på egen hand.

Ersättare till chins är svårt. Man brukar kunna improvisera en stång om det inte finns en färdig. Å andra sidan är det inte den viktigaste övningen så ni kan börja med att hoppa över den tills vidare.

Styrkevändningar kan vara svåra att lära sig utan tränare. Kör då stående skivstångsrodd istället. Kör explosivt och låt stången vila på golvet mellan varje rep.

Ät som en häst. För att bygga muskler måste man äta mycket. När ni är så unga kan ni med fördel dricka 4 liter röd mjölk om dagen. På det viset får ni i er tillräckligt med kalorier + all extra näring ni behöver till ett billigt pris. Strunta i kosttillskotten just nu.

Matte93 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Dec 2009

Standard

4 liter per dag!?

men Vad tycker Baxpin om Gainomax recovery ? Är det bra efter träning? För dom är as goda tycker jag

mvh mats

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Jag vet inget om Gainomax.

spidermans avatar
    spiderman är uppkopplad nu Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Dyrt skräp. Lägg pengarna på annat istället. Du kan få 4x så mycket gainer om du köper pulver, same thing different name.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Era tabbar på gymmet =)
    Av rtf i forum Styrketräning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 21:49
  2. Gymmet
    Av Rova i forum Recensera ditt gym
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 17:56
  3. skor till gymmet
    Av oberlino i forum Övriga diskussioner
    Svar: 1