+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hantelpress tar mycket på axlarna

oecs är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Dec 2009

Standard Hantelpress tar mycket på axlarna

Jag har ett problem med att hantelpressen tar så mycket axlarna.. Känns som det är nära på att åka på en skada med så mycket belastning vid hantelpressen. Vad kan man göra om man ändå vill fortsätta träna bra bröstträning?

spidermans avatar
    spiderman är uppkopplad nu Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Kör bänkpress istället.

Freddegrädde är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Drabbades av en grym inflammation på en sena som sitter i Axeln och det var inte roligt kan jag säga. 8 Veckor tog det innan det gick över, pratade med en sjukgymnast och hon sa att när man kör pressövningar och går ut i ytterlägen i rörelserna så påfrestas axelled och senor mm väldigt mycket. Hon tipsade om att man behöver inte gå ner så djupt i rörelsen, typ vid bänkpress så kan man stanna några cm ovanför bröstkorg och samma vid hantelpress.

Jag började om och körde ganska lätta vikter med många repititioner för att få en uthålligare och starkare muskler mm för att senar kunna köra tungt utan att skada sig. Nu kan jag köra ordentligt och har inga problem med axlarna. Det lönar sig att skynda långsamt det är jobbigt att lära sig den hårda vägen.
    Senast redigerad av Freddegrädde den 2009-12-13 klockan 18:20.

spidermans avatar
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Ja, så kan man uttrycka det. Alltså vid bänkpress behöver du inte stanna, där är din rörelsebana begränsad i och med att stången ta i brösten så du kommeri nte längre ner. Men det gör du däremot med hantlar, därför är det lite extra påfrestande. Spelar också in hur pass bra man kan hantera hantlarna. Men har man stora problem med hantelpress så rekommenderar bänkpressen. Själv kan jag inte längre träna hantelpress efter en skada, bänk går däremot helt ok även om jag har begränsningar i belastningen p.g.a. skadan.

Sen också självklart viktigt att inte träna bröst som en beachboy, alltså fem dagar i veckan 50 minuter varje pass.

WorldMasteR är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2009

Standard

cable cross kan jag rekomendera då detta enbart tar på bröstmusklerna. när jag kör hantelpress så kör jag alltid med rak bänk. detta påpekade min personliga tränare är mycket bättre än bänkpress. han menade på att bänkpress inte är bra för axlar och att man lätt kan skada sig om man kör för hårt. (liggande hantelpress, lutande bänkpress och cable cross). så ser mitt schema ut för bröst

spidermans avatar
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Citat Ursprungligen postat av WorldMasteR Visa inlägg
    cable cross kan jag rekomendera då detta enbart tar på bröstmusklerna. när jag kör hantelpress så kör jag alltid med rak bänk. detta påpekade min personliga tränare är mycket bättre än bänkpress. han menade på att bänkpress inte är bra för axlar och att man lätt kan skada sig om man kör för hårt. (liggande hantelpress, lutande bänkpress och cable cross). så ser mitt schema ut för bröst
    Sa han varför ? Det är inte riktigt.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Bänkpress är inte skadligt för axlarna. Sedan kan man hitta argument både för och emot att hantelpressar är bättre eller sämre än pressar med stång. Att plocka upp och komma i rätt position med hantlarna är en stor del av övningen. Sedan kräver hantlarna mer aktiv, medveten, kontroll och koordination. Med hantlar kan man också låta vikten komma riktigt djupt, djupare än vad axlarna är konstruerade att klara av, speciellt med tunga vikter.

spidermans avatar
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Citat Ursprungligen postat av Baxpin Visa inlägg
    Bänkpress är inte skadligt för axlarna. Sedan kan man hitta argument både för och emot att hantelpressar är bättre eller sämre än pressar med stång. Att plocka upp och komma i rätt position med hantlarna är en stor del av övningen. Sedan kräver hantlarna mer aktiv, medveten, kontroll och koordination. Med hantlar kan man också låta vikten komma riktigt djupt, djupare än vad axlarna är konstruerade att klara av, speciellt med tunga vikter.
    Precis, det är detta moment som oftast gör att man skadar sig. Säger inte att det måste vara så, men risken är betydligt högre. Sen är det som du sa en fråga om mer än att bara klara vikterna. Detta failar många på och då är det i princip bäddat för skador.

spidermans avatar
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Värt att nämna också är att bänkpress är en ypperlig bröstövning, den ger väldigt bra utveckling om den utförs korrekt. Cable cross har jag aldrig gillat dock..

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Allt fler tar kosttillskott efter träning
    Av daniel i forum Styrketräning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 02:00
  2. Hur mycket tränar du?
    Av biffen i forum Styrketräning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 16:32
  3. Hantelpress
    Av meffi i forum Styrketräning
    Svar: 2