HEJJag tränar enligt följande schema:
Måndag: Biceps/Triceps/Mage
Onsdag: Ben
Fredag: Bröst/Axlar/Rygg
Lördag: Biceps/Triceps/Mage
Jag kör först 4 övningar på varje muskelgrupp med 3-6 set och 5-15 rep. Sedan kör jag det engång till. Allså jag tränar först 4 övningar på ex biceps sedan 4 på mage och sen 4 på triceps och sedan 4 till på biceps, mage och triceps igen. tränar 1.5-2h.
Men jag funderar på att att börja med ett nytt schema som är följande:
Måndag: Triceps/Bröst
Onsdag: Biceps/Rygg
Fredag: Axlar/Mage
Lördag: Ben
Tänkte köra 4 övningar på varje muskelgrupp med 6-8 set med 5-12 rep.
Skulle uppskatta lite synpunkter på mitt gammla och nya schema. Ex på vilket som är bäst? Sedan undrar jag om det är till räckligt med att träna en muskel grupp bara en gång i veckan? Allstå om mitt gammla schema är bättre på så sätt?![]()

Menar du att du kör (eller planerar att köra) 4 övningar x 6 - 8 set per muskelgrupp, dvs 24 - 32 set per muskelgrupp? Det är väldigt många set. Det finns inte en chans att du kan köra tungt hela passet. Jag tippar att du omedvetet minskar vikten på de tidiga seten för att orka ta dig igenom hela passet.
Det räcker om du kör 5-8 set per muskelgrupp fördelat på 2 eller 3 övningar. Men då ska du köra tungt och fokusera på basövningar. Vila ordentligt mellan seten (2 - 3 minuter) så att du orkar köra tungt på varje set.
Hur ofta man ska/kan träna en muskelgrupp är dels individuellt, dels beroende på hur du sköter kost och sömn. Båda dina scheman är OK.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)