Om du hade tänkt dricka det bör du väl välja den du inte spyr av...
Olivolja har bra fett, men den får inte hettas upp för mycket. Rapsolja klarar upphettning bättre. Vad är dina kriterier för en "vettig" olja?
Ska göra ett litet experiment, rent kalorimässigt vilket innefattar x-antal kalorier genom matolja. Men funderar på vilken olja man ska använda sig av. Vilken är vettigast? Solrosolja, olivolja, vad mer finns det?
Om du hade tänkt dricka det bör du väl välja den du inte spyr av...
Olivolja har bra fett, men den får inte hettas upp för mycket. Rapsolja klarar upphettning bättre. Vad är dina kriterier för en "vettig" olja?
Varför skulle jag spy av matolja?
Ja, olivolja kan nog vara ett alternativ. Tänkte inte ta mer än 100 gram = 900 kalorier typ. Det är ändå en halv dags matintag![]()
Ahhh-ha, här kan jag faktiskt kommentera på!
Alltså när det kommer till olja är det väldigt (extremt, skillnaden är dag och natt), väldigt viktigt att du väljer endast kallpressade ekologiska oljor. Andra oljor (speciellt Raps) kommer från genmodiferade grödor... Men, men, det är inte det värsta. De flesta oljor är hydrogeniserade, upphettade till extrema tempraturerer (dom förvändlas nästan till en plastliknande substans) och giftiga kemikalier och metaller tillsätts i processen..
En bra artikel om oljor och varför dom hydrogeniserade ska undvikas: Why Hydrogenated Oils Should be Avoided at All Costs
Mycket läsvärt !!
Själv tar jag kallpressad olivolja, sesamolja och Linfröolja. Alltid ekologiska och kallpresade. Dom behöver INTE kosta 100+ spänn... finns riktigt bra, högkvalité oljor mellan 40kr till 60kr i halvlitrar.
Linfröolja är fett rik på omega3, 6 och 9... se upp med Linfrö dock ta bara nån matsked per dag, för mycket kan ge besvär för tarmarna, dock hjälper det i små mängder effektivt mot en trög mage, typ förstoppningar eller så.
Sesam är rik på E-vitamin och smakar väldigt gott samtidigt..
Senast redigerad av StefanFALK den 2009-11-04 klockan 23:12.
Fungerar detta eller? Verkar ju jättesmidigt isåfall
Vet inte riktigt hur mycket +kcal jag ligger på, men försöker äta så mycket jag kan, jag åt jättedåligt dom första 6-7 månaderna jag började träna, och gick upp ungerfär 1,5kilo, sen började jag äta och gick från 58kg till 70kg på 2½ månad men nu börjar det att gå sakta. Så måste försöka få i mig mer kcal på nåt vis, men kan inte äta mer än jag gör nu hehe.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)