Tja, det lär ju inte försämra muskeluppbyggnaden, men det är ju inte nyttigt för den sakens skull heller. När du lär dig lite mer om kostlära tror jag att du kommer förstå hur det funkar.
Hej, jag har alltid trott att om man äter mycket godis och socker så krymper/förtvinar vad man nu vill använda för ord, musklerna.
Men när jag frågade min idrottslärare varför det är så, sa hon att hon har aldrig hört något om att man inte ska äta godis när man styrketränar.
Kan någon bekräfta att det är så att man kan äta en massa godis utan att det påverkar musklerna?
Tja, det lär ju inte försämra muskeluppbyggnaden, men det är ju inte nyttigt för den sakens skull heller. När du lär dig lite mer om kostlära tror jag att du kommer förstå hur det funkar.
Signature loading. . .
En överdriven mängd socker påverkar ditt immunförsvar negativt. Men i lagom doser så är det ingen fara. Aldrig hört något om att det påverkar musklerna negativt, men när du tränar hårt så ger socker inte någon långvarig energi och är därför rätt meningslöst om man inte akut behöver få upp blodsockerhalten.. Är ingen expert på det här alls så det är möjligt att det inte stämmer helt![]()
Socker gör dig pigg vilket gör att du kanske orkar mer när du tränar.
Tror inte det finns något negativt när det gäller muskler..
Stora mängder socker påverkar helt klart din kropp negativt, det kan både skapa beroende och diabetes. Socker i sig skjuter kroppens insulin nivåer i höjden i ungefär 20min och sen skickar den det i botten. Det tar sedan ett tag innan den normaliserar sig. Så är man ute efter (i träning) en explosiv effekt, så är man helt fel ute. För den förstör träningen mer än gör gott i den. Överflödigt socker lägger sig öven som fett (vilande muskler). Så de är något att fundera över.
Det handlar ju i sig inte om helheten av en produkt (godis) utan vad det består av.
Godis i sin helhet är inte bra, men det kan höja serotonin nivån eftersom (OM) man mår bra av att äta godis, och det kan väll anses bra. Däremot finns det naturliga ting som ska sköta detta och på kroppens villkor. Kemiska/Syntetiska ämnen är något som inte tas upp på kroppens villkor. Så man ska vara rätt nogrann, även om de inte är många som är det, så har man dem bästa resultaten fysikt och psykiskt om man är nogrann med sin kost, både i de långa loppet och här och nu!
Hej!
Jag har skrevet lite info. om socker och blodsockervärden på min sida. För alla som vill lära lite mer om hur socker kan påverka muskler, fett och hur vi mår.
Diet | Facebook
Sidan har också bra med information om superfoods som är mycl´ke bra för oss som tränar/tävlar.
Frank Robert
En gång i veckan kan nog inte vara farligt, men att äta godis varje dag när man vill bygga låter ju inte logisk för någon..![]()
Ganska intressant fråga, även om tråden är gammal. Om man rent teoretiskt tänker sig att någon äter godis varje dag, UTÖVER vanlig kost så borde det väl inte påverka musklerna negativt, förutom om man drabbas av sjukdomar med tillhörande trötthetsdippar, dålig kondition, ämnesomsättning och dyl. framöver? Att det är inte är nyttigt på andra sätt förstår jag, men själva musklerna tar väl ingen större skada av sockret? Det är väl bara konsekvenserna av godisätandet som kan ställa till det? Skrivet efter 0% research och kunskap, så säg gärna till om jag är helt ute och cyklar!
Det är ju inte sockret i sig som är farligt utan effekterna av det. Insulinnivåer som skjuter i höjden för att sedan dippa kraftigt. Det kan därför nog kännas som om man blir "svagare" när man äter en sockerrik kost just för att blodsockret åker bergochdalbana mest hela tiden.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)