+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vad ska man äta när man styrketränar?

Nyman! är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2009

Standard Vad ska man äta när man styrketränar?

Tjenna!
    är ny innom detta med styrketräning m.m, och undrar vad man ska äta när man styrketränar? hur mycket ska man äta? ska man äta före eller innan träning? hur många mål mat per dag? måste man äta på bestämda tider eller spelar det någon roll ?

Hoppas på måånga svar

Valissons avatar
    Valisson är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Det beror helt på vad du vill med din träning, vill du bygga muskler så ska du äta så mycket du orkar, och då mycket protein (Kött,fisk,kyckling, kesella m.m) men även kolhydrater och fett. En bra regel är väl att äta var 2-3:e timme, antingen en riktig måltid eller mellanmål (Jag kör ofta olika proteiner som mellanmål) Mer viktigt är dock att fylla på med mat efter träning så dina muskler orkar växa. Jag kör en gainer DIREKT efter ett träningspass och sen riktig mat en timme efter träning. Men som sagt det beror helt på vad du vill med din träning och om du har råd med kosttilskott eller inte, annars så är det rätt smidigt då du behöver mycket energi för dina muskler att växa.

Reg.datum
    Aug 2009

Standard

okej. jag tränar för att både bli starkare och bygga muskler. men ska man verkligen äta så mycket man orkar? har sett att vissa skriver om ett dagligt intag av kalorier, ska man följa något sådant eller är det bara att äta sig mätt?

Valissons avatar
    Valisson är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard well

Det är ju ganska enkelt egentligen, äta så att man har kaloriöverskott, men då jag inte är riktigt så seriös så jag håller på och räknar, men jag käkar iaf en 7-8 ggr, detta inkluderat ett par drinkar protein/gainer! Men en bra regel är väl att äta 4 vanliga måltider (Frukost, Lunch, Middag, Kvällsmål) Sen som mellanmål kan du ju ta lite frukter och protein i någon form. Jag kan skriva hur jag äter......

Vaknar 08.00

08.00 Proteindrink
    09.00 Frukost (1 dl fiberhavregrynsgröt med 70 g Keso, 2dl minimjölk, grov macka med skinka/kyckling och sen ett ÄGG
    10.30 Träning
    11.20 Gainer (Direkt efter träning)
    12.20 Lunch: Brukar bli kyckling/Tonfisk med 2 knytnävar med pasta/ris och EN JÄKLA massa sallad helst avokado eller nötter till också.
    15.00 Mellanmål: Proteindrink och en frukt
    17.00 Middag: Samma som lunch, fast brukar äta lite mer fett.
    20.00 Kvällsmål: En halv burk Kesella lätt blandat med mjölk och 3 dl blåbär, en grov macka med skinka/kyckling och lite keso och grönsaker
    22.00 Proteindrink (nåt långsamt protein)

Reg.datum
    Aug 2009

Standard

okej det låter bra för mej men vad menar du med protein drink, mosar du bara ner massa frukt o skit i en mixer?

ralleballe är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2009

Standard

Kör på whey 80 eller 100 om du vill ha proteindryck.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. När ta protein?
    Av jonathan i forum Kosttillskott
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 13:24
  2. Vilken tid ska man träna?
    Av vitring i forum Styrketräning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 23:33
  3. HUr länge ska man simma eller hur långt skam an simma?
    Av Loke i forum Motion och kondition
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 15:24
  4. Hur intensivt ska man träna?
    Av vikke i forum Styrketräning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 14:19
  5. Hur ofta ska man träna
    Av whow i forum Styrketräning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 20:28

Behörigheter för att posta