+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Att gå ut för hårt....

antigone är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jul 2009

Standard Att gå ut för hårt....

Jag började träna på gym för 3,5 vecka sedan, de första veckorna körde jag nästan bara kondition, löpband varvade med att gå och springa tex gå 3 min jogga 4 min sen öka 1 min, slutade inte förrän jag enligt maskinen förbrukat 500cal. Efter 1,5 vecka skrek mina knän...(har opererat minisk i båda år 2000 och 2008. Gick då över till gymmets *orbitrekk* kändes bättre i knä men har nu problem med området vid vristen knölen där är öm och det gör ont att gå...suck.
    Vecka tre började jag även med styrketräning men törs inte köra benen för jag är rädd att de ska pajja. Kör stryketräning varannan dag och då värmer jag upp på *orbin* och avslutar med *orbin*. Varannan dag bara kondition och då är målet att förbränna minst 500 cal. 100 *situps* varje dag.
    Antar att jag som endast gått stavgång 1 tim /dag har förtagit mig och att det är därför jag fått ont eller??
    Kör ordentlig stretch efter varje pass
    På dessa 3,5 vecka har jag vilat endast 3 dagar.
    Målet är att dels tappa vikt men även forma till kroppen och bli fastare, vill gärna kunna springa ett 5 km lopp i framtiden.
    Ska väl säga att jag är *tjej* (eller kärring snart 42 år).

Ska jag fortsätta träna trots att jag har ont? Det vill jag men det är ju inte bra om det blir värre...
    Gör jag helt fel? Har du tips och idéer??
    Älskar mina tidiga mornar på gymmet och har VERKLIGEN tänkt fortsätta att leva så här bara kroppen håller!!
    antigone

builder är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Jul 2009

Standard

Det är alltid trist med skador

Det viktigaste är att lyssna på kroppen när det gäller skador.

Träna inget som gör att det smärtar i de områdena du beskriver.

Kolla så du har bra skor. Skor har en livslängd på två år eller ca 150 mil. Har du bekymmer så kan du även testa ut skor som är individuellt anpassade för din fotisättning. Det är extra viktigt om du skall börja springa.

Du kan träna en del ben på gymmet men ta hjälp av en instruktör så han/hon kan visa övningar och se så att du gör rätt. Glöm inte att upplysa instruktören om skador och operationer.

Skonsamma konditonsvarianter i väntan på att det skall gå över är ju simmning, trappmaskiner och elipser där det inte blir någon tung belastning på fot eller knäled. Har du ont vid sådan träning bör du vila helt. Hjälper inte det heller så bör du uppsöka någon läkare eller sjukgymnast.

Reg.datum
    Jul 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av builder Visa inlägg
    Det är alltid trist med skador

Det viktigaste är att lyssna på kroppen när det gäller skador.

Träna inget som gör att det smärtar i de områdena du beskriver.

Kolla så du har bra skor. Skor har en livslängd på två år eller ca 150 mil. Har du bekymmer så kan du även testa ut skor som är individuellt anpassade för din fotisättning. Det är extra viktigt om du skall börja springa.

Du kan träna en del ben på gymmet men ta hjälp av en instruktör så han/hon kan visa övningar och se så att du gör rätt. Glöm inte att upplysa instruktören om skador och operationer.

Skonsamma konditonsvarianter i väntan på att det skall gå över är ju simmning, trappmaskiner och elipser där det inte blir någon tung belastning på fot eller knäled. Har du ont vid sådan träning bör du vila helt. Hjälper inte det heller så bör du uppsöka någon läkare eller sjukgymnast.
    Tack för svar!! ja det där med skor kom jag på häromdagen...så det är säkert en bidragande orsak till *skadan* åkte igår och inhandlade ett par som sitter kanon och är för såna som mig som tydligen *pronerar*...vet knappt själv vad det är
    Nu har jag valt att bara köra på den sk *orbitrekken* man står fast man *cyklar* det lät ju lustigt men hoppas ni förstår vad jag menar, det gör inte ont så jag kör på och jag kan välja olika program som tex *fat burn* den gillar jag och *intervall*, försöker variera mig mycket.
    Nu from augusti ska det finnas personal tillgänglig och då tänkte jag fråga ut dom och be om hjäp.
    Tack igen för svar!
    antigone

r09
    r09 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2009

Standard

om du har knä problem ska du aldrig löpa på löpband hellre ute sj löppte jag på löpband under 4 månaders tid 5ggr per vecka mellan 5-10 km och till slut palla inte vänstra knät mer och ja fick menisk skada , nu löpper jag bara ute , elr kör crosstrainer efter varje gympass 30 min , grym maskin du kan bränna 500 calorier på 30min använd den istället värm upp me motioncykel sen kör dit gympass sen avslta med crosstrainer , resultatet kommer komma ska du se

Reg.datum
    Jul 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av r09 Visa inlägg
    om du har knä problem ska du aldrig löpa på löpband hellre ute sj löppte jag på löpband under 4 månaders tid 5ggr per vecka mellan 5-10 km och till slut palla inte vänstra knät mer och ja fick menisk skada , nu löpper jag bara ute , elr kör crosstrainer efter varje gympass 30 min , grym maskin du kan bränna 500 calorier på 30min använd den istället värm upp me motioncykel sen kör dit gympass sen avslta med crosstrainer , resultatet kommer komma ska du se

TACK för svar, gud det där visste jag inte om löpband jag som redan har opererat båda knäna för just miniskskada...
    Hur som helst har jag tagit det säkra före det osäkra och beställt tid hos en sjukgymnast/träningscoach det känns som om det är en bra idé, ska dit nästa vecka!
    annars låter det du skriver jättebra: uppvärmning motionscykel sen gym och sen crosstrainern!!
    Tack//antigone

r09
    r09 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2009

Standard

varsågod lycka till !

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Ålder för att styrketräna
    Av babun i forum Styrketräning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 14:23
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 13:13
  3. kosttillskott för att bli muskulös
    Av omega i forum Kosttillskott
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 15:23
  4. Gripen för att vara vältränad