+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Jag vill börja motionera - men jag vågar inte?

KuMo är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jul 2009

Unhappy Jag vill börja motionera - men jag vågar inte?

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

Hejsan!
    Jag är trött på att vara överviktig och att min mamma jämt tjatar om att jag ligger alldeles för mycket stilla.
    Men problemet är alltså det att jag inte gillar att motionera.
    Jag tycker det går för långsamt att gå, och det känns som att alla tittar, samtidigt som jag på sommaren hatar alla flugor (jag gillar vintern bäst, så solljus gör inget för mig).
    Jag har provat att gå på gym med en kompis tidigare, men det rann ut i sanden efter ett tag och dessutom var det ännu mer skamligt eftersom jag träffade några jag kände, samt att det var jobbigt att upprätthålla eftersom jag var tvungen att cykla en bra bit till närmaste gym, och det var tidskrävande. Det är svårt att lägga ner så mycket tid på något som man inte gillar att göra. Jag provade i en månad, och blev bara mindre och mindre motiverad. Det är inte roligt att styrketräna för mig, det är inte min grej helt enkelt. Jag har så HIMLA mycket annat jag vill göra, rita, spela spel, sitta vid datorn, se på film, läsa böcker... allting som involverar att jag sitter still! Men så kan livet inte se ut!! Men jag vill inte göra något annat!!!

Även i hemmet har vi faktiskt en spinning-cykel, men jag tycker det är pinsamt att motionera på den när mina föräldrar är hemma, vilket de nästan alltid är. Jag gillar inte att de hör att jag motionerar frivilligt (ännu en motivation till att inte ta promenader), för det känns som att de ska fälla kommentarer och skratta åt mig, fastän de har lovat att inte göra det. De har lovat att låta mig vara, men det känns ändå hemskt att göra det...
    Det är nästan roligt att cykla på den cykeln när ingen är hemma och jag kan sätta datorn igång med en film framför, så jag inte känner att jag slösar tid. Men hittills har jag bara lyckats göra det en gång......

Mitt fall kanske handlar om bristande motivation eller dålig självkänsla, men finns det något jag kan faktiskt kan göra?!
    Jag är ärligt talat rädd för mitt liv, för jag har ett BMI på 29 vilket inte är livsfarligt men sänker ändå mina livsförhållanden samt att jag kan dra på mig diabetes och andra läskiga sjukdomar. Känns också som att jag slösar bort hela min ungdom när jag kunde varit smal och vacker.

Finns det någon motion som är ROLIG!?

Jag gillar inte att gå på grejor, gym, yoga, simning eller något som kräver flera timmar i veckan. I alla fall inte till att börja med. Men jag tror det redan har kommit fram. Jag kan inte heller direkt hoppa och studsa, alltså dansa, i mitt rum, för det hörs genom golvet ner till min mammas rum.

Det handlar mest om konditionsträning och viktmidskning, mer än träning.
    Jag vet att jag måste äta rätt också, men det känns som att det kommer lite i andrahand eftersom jag faktiskt har ännu större problem med det, till exempel för att jag bor hemma och inte kan bestämma över min mat själv. (Och är inte bra nog på att laga mat för att göra det)
    Jag behöver något jag kan göra på mitt rum, något tyst men ändå intensivt. Vikter eller speciella rörelser, kanske såna där träningsvideos, men helst inte där man ska hoppa runt... Någon tyst träning, så ingen behöver veta något förutom jag. Det vill jag ha!

Hur har ni löst sådant här?

Jag är tacksam för alla tips!
    Senast redigerad av KuMo den 2009-07-27 klockan 01:54.

builder är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Jul 2009

Standard

Eftersom du gillar att läsa böcker och pyssla med datorn så vore det kanske idé att köpa/låna lite bra kostböcker. Köp en hushållsvåg (om ni inte har) och ett kostprogram där du kan lägga in vad du äter och ta tag i kostbiten först. Vill du inte köpa program så finns det ställen på nätet där man kan föra kostdagbok och få reda energiprocenten av de olika näringsämnena. Berättar du för din mamma varför du vill ha en speciell mat så tror jag att hon kommer förstå.

Med bra kost får du lite extra energi att dra igång någon typ av motionsaktivitet. Att planlöst motionera brukar vara svårt, så det gäller att hitta något som du till en början inte tycker är alltför tråkigt.

Cykla framför datorn verkar ju fungera. Börja ta tiden för hur länge du håller på och skriv upp den i någon typ av träningsdagbok. Utifrån det kan du sedan sätta upp lite små delmål som du kan infria. Välj ett tempo så du kan hålla på länge.

Om det så är någon minut/vecka som du ökar så är det trots allt en förbättring.

Snacka med dina föräldrar om vad du planerar att göra. Blir de involverade och förstår bakgrunden till det hela så kommer de garanterat stötta dig och kanske t om peppa dig.

Förr eller senare kommer du hitta någon motionsform som du tycker är rolig. Det är bara att prova sig fram. Som extra bonus träffar du likasinnade och vem vet kanske även vänner för livet.

Pinsamt att motionera? Vad är mest pinsamt, att motionera/äta bra och leva ett bra liv eller att strunta i allt och få massa problem/sjukdomar som oftast följer inaktivitet och dålig kost?

Hittar du absolut ingen motionsform som passar så är det bara att kosten du kan korrigera till ett hållbart leverne.

Vardagsmotion (gå till och från skola, jobb, affären etc.) och skärpt kost räcker långt. Tyvärr får man inte äta så mycket då, dessutom måste man ha stenkoll på att det är rätt saker man stoppar i sig.

Du har ju redan gjort framsteg! Att inse att du inte har en hållbar livsstil nu är ju bara det en stor bedrift. Inte alla som förstår sånt.

Lycka till!

madelaine är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Maj 2008

Standard Alla bestämmer själva över sina kroppar

Hej!
    Jag måste säga att jag inte förstår vad som är så pinsamt? Varför är det pinsamt att motionera?
    Jag förstår inte heller varför dina föräldrar skulle skratta åt dig för att du motionerar?

Varför kan du inte bestämma nåt om vad du stoppar i dig för att du bor hemma? Det spelar väl ingen roll? Det är väl bara att säga till vad du önskar äta så kan jag inte se nåt annat än att dina föräldrar gör sitt bästa för att hjälpa till. Annars får du väl fixa din egen mat. Det är bara du som bestämmer över din kropp, ingen annan. Det går inte att skylla på nån annan varför man inte äter bra eller motionerar.
    Men det är kanske nåt jag missat?

/ Madelaine
    "Don´t give up"

Salming är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Standard

Jag tror inte det är pinsamt att motionera, det är i alla fall inte det i min umgängeskrets. Det är däremot jobbigt för de som är inaktiva tänk att få ont i leder och vad det nu kan vara hela tiden... Sen att sätta på sig kläder på badstranden för att man inte vil visa vissa kroppsdelar. Det måste vara ett helsike att inte vara aktiv, de människorna kan inte må så bra i längden...
    Man ror och ror tills man inser att man inte har några åror

Salming är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Standard

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

Jag håller med Builder följ hans råd, jag tycker du borde ta och diskutera den här frågan med dina föräldrar. du tror att de kommer att skratta åt dig, men det är nog en illusion som du skapat. Vi skapar hela tiden illusioner (i alla fall jag) om jag gör det vad händer då, är det värt det? Va fan tänk inte så mycket! skaffa en idpod med din favoritmusik så lovar jag att det är lättare att cykla till gymet... Du verkar gilla att läsa det finns flera bra böcker om idrottspsykologi där de tar upp hur man ska tänka agera för att nå resultat. Din träning påverkas över hur du mår och hur du tänker!
    Man ror och ror tills man inser att man inte har några åror

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Tar mycket vikt men växer dåligt
    Av larsa i forum Styrketräning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 13:29
  2. Vill gå upp i vikt
    Av Gooner i forum Kosttillskott
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 21:53
  3. pinsam men seriös fråga
    Av CASIO i forum Kosttillskott
    Svar: 3