+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: expert utlåtande- är fundersam

madelaine är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Maj 2008

Standard expert utlåtande- är fundersam

Hej!
    Vet inte om ni lyssnat på P3 nångång på em när en,vad jag tror är, personlig tränare uttalar sig och ger råd om träning och kost. Folk ringer in osv,,,
    Sist jag hörde programmet sa han b la ett par saker jag inte höll med om,, är nyfiken vad ni har för åsikter/synpunkter.
    Ät inte bröd- spelar ingen roll om man äter vitt eller grovt bröd, bröd innehåller mycket energi.
    Ät inte pasta- mkt energi där med.
    Min åsikt är att man kan äta både bröd-framförallt grovt bröd o även pasta, men man behöver inte lassa på tallriken om man nu vill gå ner några kg.

Ang proteintillskott är det de samma som att dricka mjölk. Se på innehållsförteckningen, det står samma på proteintillskottet som på mjölkpaketet. Man kan alltså likväl dricka mjölk som ta proteintillskott.
    Kollade upp innehållsförteckningen på mjölk o mitt protein och jag läste mig inte till att det var samma innehåll, definitvit inte samma proteinmängd.
    Att ta tillskott är naturligtvis inte nödvändigt för att man tränar, det är inte det jag menar, men att det är samma innehåll har jag svårt att hålla med om.

Hör gärna vad ni har för åsikter.

/ Madelaine
    "Don´t give up"

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Hehe, du tänker på Anders "Obelix" Kihlström

Om jag ska vara ärlig så har Obelix en sund grundsyn och det gillar jag även om han kan slänga ur sig saker lite hastigt ibland.

Grövre pasta innehåller mer fibrer vilket är bra, men vi får i oss det vi behöver ändå. Så på sätt och viss spelar det ingen större roll. Dock har den vita pastan ett högre GI..

Angående proteinpulvret så har han på sätt och viss också "rätt". Vanligt proteinpulver är vanligt Whey som utvinns ur mjölk. Dock i koncentrerad form där man tar tillvara på proteinet.

Rova är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

Jo, pasta är ju fortfarande mycket kolhydrater och snabba. Tänker inte göra något längre utlägg än detta

Men angående proteinpulvret har han väl ändå till viss del fel? För proteinpulvret "whey" skiljer sig från det i mjölken som är kasein?

madelaine är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Maj 2008

Standard

Tack för era svar grabbar

Det jag klurar om när det gäller pastan är att då borde riset också vara bannlyst,, eftersom min uppfattning när det gäller pasta är att det är såsen som gör att du "går upp i vikt". Har du däremot en bra sås till så kan du visst äta pasta, naturligtvis inom rimliga gränser.. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar...

Ang proteinpulvret, intressant att få reda på,, men, eftersom pulvret är koncentrerat borde det ändå isåfall vara lättare att ta en skopa av det än dricka 2 l minimjölk., eller?

Och ja, det är han jag menar Spiderman...
    "Don´t give up"

fairydust är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Mjölkprotein är mest kasein, men även vassle (whey) kommer från mjölkprodukter och är en biprodukt från osttillverkning.
    JENNIE.

Besök -> http://vk.blogg.se/slynan

fairydust är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Och han har ju rätt i att pasta och bröd innehåller en hel del kalorier, om man ska utesluta det eller inte är väl ändå upp till var och en. Jag har mycket lättare att gå ner i vikt utan/med väldigt lite kolhydrater då jag inte tycker de håller mig mätt speciellt länge i förhållande till den kalorimängd de ger.
    JENNIE.

Besök -> http://vk.blogg.se/slynan

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. fundersam
    Av denka i forum Styrketräning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-25, 22:54

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg