Varför inte bara satsa på lite solida basövningar?
Tjena. Jag ska börja styrketräna. Igår var jag på ett gym och fick guide till schemat jag skall följa. Jag har läst att man ska kombinera styrketräning med motion, så jag tänkte lägga upp mitt vardagsschema såhär:
Måndag Gym(styrketräningsschemat kommer nedan)
Tisdag Motion(Jogga)
Onsdag Gym(styrketräningsschemat kommer nedan)
Torsdag Motion(Jogga)
Fredag Gym/ledig?
Styrketräningsschemat:
Framsida lår (Sittande benspark) 3*x repetitioner
Baksida lår (Liggande lårcurl) 3*x repetitioner
Vader (Stående vadpress) 3*x repetitioner
Rygg (Sittande rodd) 3*x repetitioner
Bröst (Liggande hantelpressar) 3*x repetitioner
Framsida axlar (Sittande hantelpressar) 3*x repetitioner
Baksida axlar (Omvänd pee deek i maskin)
Biceps (Stående hantelcurl)
Triceps (Liggande tricepspressar)
Mage (Crunches liggande på bänk)
Mage (Hängande benlyft)
Ska följa detta schema varje dag jag är på gymmet. Tror ni min kropp orkar med veckoschemat med motion och styrketräning? Ska jag gymma på fredagen med eller ta ledigt? Som sagt är nybörjare
Glad för svar
maul99
Varför inte bara satsa på lite solida basövningar?

Tycker inte du ska träna mer än 2-3 muskler per gång du är på gymmet, eftersom du är nybörjare bör du köra basövningar i början och 3 * 10

håller med, kör splitprogram, om du vill bygga är helkroppsprogram inge bra, kroppen hinner förse alla muskler med den näringen den behöver!

Som nybörjare kan du köra två eller tre helkroppspass i veckan med fokus på basövningar (knäböj, marklyft, någon slags rodd, olika pressövningar, lite armar).
Kör detta några månader tills du känner att du vill ge musklerna mer stryk. Dela då upp kroppen i två delar så att du kan ge mer på ett pass. Kör till exempel månad/tisdag + torsdag/fredag.
Kör sedan detta ytterligare några månader. Dela sedan in kroppen i så många delar att du får en bra fördelning i träningen (vid det här laget har du lärt dig så pass mycket om dig själv och träning att du, med lite hjälp, kan utforma ett riktigt bra schema. Schemat kan t.ex. vara baserat på Max-OT vilket är ett helt OK sätt att träna på innan man känner sig själv till 100%). Schemat bör köra igenom hela kroppen en gång per vecka, vilket har visat sig vara lagom för de flesta.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)