man ska ha dom rakt fram, höftbredd isär har jag hört...
Hur ska man ha sina fötter vid knäböj? Är det rakt fram eller ska man ha de åt sidan? Har hört att man ska ha det rakt fram men det känns inte riktigt rätt .

man ska ha dom rakt fram, höftbredd isär har jag hört...
Hört? Jo men jag vill inte ha förklaring av vad folk har "hört" jag vill veta exakt. Jag bryr mig nämligen inte vad folk hör att de ska vara utan jhag vill veta Vad det ska vara.
Det spelar ingen roll så länge knäet går i samma riktning som fötterna pekar. En viss utåtrotation i underbenet förändrar inte agonisternas arbete nämnvärt.
Fotens riktning ska vara samma som knäets, alltså helt korkat att rekommendera alla att det ska vara rakt fram då alla inte har samma rotation på foten.

Fötterna ska vara positionerade som på en fotbollsmålvakt som står inför en straffspark. Ganska brett isär med fötterna (mer än axelbrett). Fötterna ska peka utåt ca 30-45 grader (beroende på hur du är skapt).
För att få in känslan i böjen, ska du lyfta på tårna så att du lägger vikten på hälen och utsidan av foten. Sedan sätter du dig som på en stol, bakåt och neråt. Knäna ska röra sig över foten. Pressa knät utåt. Knäna ska i princip inte komma längre fram är tårna.
Vänd när höften befinner sig i höjd med eller under knäna (det är djupare än du tror). Lyft inte rumpan först. Tänk på att det är stången som ska upp, inte benen som ska bli raka.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)