Kan inte så mycket om det här men jag tror att svanken är genetisk. D.v.s den är som den är. Men den kanske går att räta upp om det är det du vill genom att träna vissa myskler extra mycket. Någon annan som vet bättre och kan berätta?

Kan inte så mycket om det här men jag tror att svanken är genetisk. D.v.s den är som den är. Men den kanske går att räta upp om det är det du vill genom att träna vissa myskler extra mycket. Någon annan som vet bättre och kan berätta?
Ok, till er som känner igen er, hittade lite svar på nätet:
Man kan få bort "ank"-ryggen igenom träning av magen och stretching av vissa muskelgrupper.
T.ex. Höftböjaren = iliopsoas
Kneeling Stretch
Stretcha fr smidigare kropp!
(övning 4)
Även ryggen
https://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=138
fler bra övningar finns här:
Caretaker AB
Har sedan några veckor tillbaka kört väldigt intensivt på magen, men nu ska jag fokusera mycket på stretchingen också.
Vet inte om det stämmer men jag körde höftböjaren nu på kontoret och det kändes riktigt bra.
Cheers! & happy st patricks!
Ja, för kort iliopsoas är en vanlig anledning till ökad lordos i ländryggen och stretching av den kan få bort problemet. Tänk på att stretching måste utföras ofta för att ha effekt, gärna flera gånger om dagen. Tänk också på hållningen i vardagen och försök tippa bak bäckenet.
Jag lider med dig BlitZz, har oxå svank rygg.. Vilket som ör mindre skoj :/
Jag har samma problem. Jag tänkte på det du skrev om att du tränat magen mycket. Jag tror det har med att göra att ryggen inte är lika stark som magen, och därför inte orkar hålla upp magmuskelaturen?! Likadant som när man träna bröst men inte rygg, och får då framåtskjutna axlar. Tränar korsryggen som tusan nu, vilket jag annars inte gjortSka se om det ger resultat. testa och sträck på dig så försvinner det, så det har förmodligen med hållningen att göra
![]()
Håller med joakim om att det förmodligen har mycket med hållningen att göra, själv försöker jag träna core-muskulaturen och stretcha för att min hållning ska bli så bra som möjligt. Hade framåtskjutna axlar innan, det tränade jag bort nästan endast genom att stretcha och dessutom tänka på hållningen hela tiden. Men en balans i muskulaturen är säkert att rekommendera.
De främre lårmusklerna kan tippa bäckenet så att du svankar, så se till att stretcha dem. De också till att träna de bakre lårmusklerna ordentligt så att de kan hjälpa till att tippa bäckenet åt motsatt håll så svanken minskar. Magmuskulaturen bör du lägga krut på, den hjälper dig mycket att få en god hållning. Stretcha även ryggmusklerna. Har ni Core-pass/Coreboll-pass på din träningsanläggning så se till att vara med på dem.

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.
Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.
Sen genom att ständigt försöka hålla en god hållning så kan man förbättra svanken också, men som sagt; magträning borde hjälpa en del, även ryggträning.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)