+ Svara på ämne
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tjej i lumpen!

Pinky är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Post Tjej i lumpen!

Jag är 17 år och vill hemskt gärna göra lumpen (får mitt brev från pliktverket i augusti). Allra helt vill jag göra det som jägare. (jag vet att många är skeptiska till tjejer som jägare, men jag är en seg jäkel som aldrigger mig, hehe) Anyways, skulle vilja ha tips (gärna från tidigare jägare) hur/vad som kan vara bra att träna, hur jag kan lägga upp ett träningsprogram etc. Har tillgång till bra löpslingor och gym kanske ska tilläggas. Skulle vara supertacksam för hjälp! =D

viktorba är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2009

Standard

Träna mycket med din kroppsvikt och spring mycket, ät riktigt och inget kosttilskott.
    gymmar du så kör lätt många gånger. mitt tips lycka till

Rova är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

en väldigt bra sida om du vill göra lumpen Allt om mönstring, lumpen och utlandstjänst - Lumpen.nu finns mycker information om allting finns även träningsprogram som du kan ladda hem på den sidan för tunga befattningar. hoppas det hjälper.

nicke87 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

det är bara att träna på och vara envis! inställning är allt!!! en jägartjänst tar mycket på kroppen så det är ganska stor risk för skador om man inte tränat rätt.. som tidigare sagt att man ska träna mycket med kroppen är helt rätt men jag tycker och att du ska styrketräna med vikter.. benböj är riktigt bra så du bygger upp styrka i ben och knän.. men träna allsidigt och ha rätt inställning så ska du nog klarat!!

Ron
    Ron är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Det jag saknade när jag ryckte in var ben och rygg styrka.

Men jag la upp ett program för en polare som skulle rycka in lite senare som hjälpte honom rätt mycket.

Beroende på hur mycket du ska träna - vi säger fem pass per vecka.

Måndag - Börja veckan med ett lite tyngre löppass - de första gångerna spring i terräng utan packning. OM möjligt ta på dig en väl sittande ryggsäck efter ett par gånger och spring med den - vikt ökas succesivt från 5-20 kilo (öka inte för snabbt utan låt kroppen bygga upp musklerna först).
    Tisdag - Kör ett pass med rygg i fokus. Försök variera så mycket mellan övningarna som du kan från vecka till vecka (dag till dag).
    Onsdag - Kortare (snabbare) löppass - kondition i fokus. Ingen packning men snabbt tempo. Din kondition är a och o inom varje delmoment för jägare.
    Torsdag - vila
    Fredag - Kör axlar och ben (kombinera med någon annan muskelgrupp också) de är dessa muskler som hjälper dig bära packningen, vapnet och hela dig under långa marscher och tröttsamma löpningar (du lär dig älska dem).
    Lördag - Lördag fri träning vikter.

Att tänka på - kör gärna mage ofta och flitigt också - skriver inte med det här tar alltid det som en självklarhet.
    Korsrygg är väldigt viktigt - kör gärna den varje gång du är på gymmet också. Variera övningarna.
    Att tänka på vid löpning är andning anding andning OCH låg jogging profil. DVS håll fötterna nere vid marken (släpa dem nästan).

Jag hade koncentrerat mig på rygg, mage och ben innan lumpen. Men kom ihåg du använder HELA kroppen HELA tiden om du verkligen funderar på att bli jägare.

Sista grejen - vid långa och tunga löpningar är det väldigt viktigt att du stretchar som du ska. Framsida lår (för att undvika löparknä), baksida lår, vader osv.

När du ligger inne så får du allt ovan gratis koncentrera dig på de andra muskelgrupperna så snart du är ledig och glöm inte RÄTT SKOR och RÄTT SULA gör %¤%¤" mycket.

Pinky är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Tackar och bockar för bra svar! =D

Salming är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ron Visa inlägg
    Att tänka på vid löpning är andning anding andning OCH låg jogging profil. DVS håll fötterna nere vid marken (släpa dem nästan).
    Hmm, jag håller inte med där. Vid löpning ska du hålla lagom upprätt hållning (ganska rak i ryggen och titta frammåt). Om du har låg profil då är det svårare att andas, varför tror ni man gör stabilt sidoläge... Det är samma princip. Man ska andas i ett regelbundet tempo. Du ska helst inte släpa fötterna i marken (om du inte tränar gång).

titta hur Kenenisa Bekele springer:

YouTube - bekele en paris 2003

sterns avatar
    stern är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2009

Standard

Handlar väl snarare om att spara energi, mindre rörelser = mindre energi

Salming är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Standard

Du tränar väl inte på att spara energi?

sterns avatar
    stern är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2009

Standard

Ska du springa en längre sträcka vill du inte göra av med mer energi än nödvändigt. Handlar ingenting om varför man tränar, alla tränar inte i samma syfte....

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. 19-årig tjej
    Av moroten i forum Träningsprogram
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 17:27
  2. Gröten i lumpen
    Av Robbban i forum Mat och dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 19:50
  3. Inför lumpen/Underviktig
    Av MrsJensen i forum Din nuvarande form
    Svar: 18