+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Löpning=ont i korsryggen

FREDDAN är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard Löpning=ont i korsryggen

jag löptränar i skogen 2 gånger i veckan och då får jag ont i korsryggen efter ett par minuter men när jag drar ner på farten då minskar värken men kommer igen när jag ökar farten.
    värken blev mer för 3 veckor sedan då jag började med kreatin och gick upp i vikt 3kg= vätska om det har med det att göra .
    Har köppt nya skor men det hjälpte inte.
    Jag stryketränar 4-5 gånger i veckan har jort det i ett halv år efter 10 års uppehåll jag är 184cm lång min vikt 100kg 100cm runt midjan så jag har några kg för mycket om det kan vara det som är orsaken.
    Någon som kan hjälpa mej med mitt problem

MuskelApas avatar
    MuskelApa är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Feb 2009

Standard

Det kan finnas tusen olika orsaker, så jag kan inte ge dig någon personlig diagnos. Däremot är det troligaste att du har fel teknik när du springer. Be en kompis följa med när du springer och be honom/henne att se om din hållning ser konstig ut eller liknande. Värken kan också bero på en liten skada i ryggmuskulaturen/ryggraden. I så fall ska du uppsöka läkare.
    Signature loading. . .

Mikko är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Låter som fel teknik eller fel skor!
    Hade oxå problem innan jag fick tag i riktiga skor, köpte några Addidas på Stadium som inte var alls det jag skulle ha visade det sig.
    Besök löplabbet om du har möjlighet och prata med dem där, finns band och liknande oxå. Ta med dig dina nuvarande skor också.

sterns avatar
    stern är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2009

Standard

Det är så svårt att säga, kan vara allitfrån diskar, ligament, senor eller muskler. Gå till en kiropraktor och bli undersökt.. Det är rätt vanligt med smärta i korsrygg vid löpning, en sak man kan göra om man har ryggproblem är att skippa springa i nerförsbackar.

Marxus är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Jag har haft precis samma problem men börjat få ordning på det nu. För mig har det hjälpt med mer stretching av höftböjaren vilket jag slarvat med tidigare.

Chrissans avatar
    Chrissan är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Löpning kan sätta ny stress på ländryggen som man inte får av styrketräning, upplevde själv att jag fick träningsvärk i korsryggen när jag började löpträna. Får du ont sådär direkt kan det vara en inflammation. (Gammalt topic men freddan lär ju inte vara ensam om problemet.)
    Glad prick.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Smärta i korsryggen
    Av Jubbe i forum Övriga diskussioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 08:50
  2. Strålar ont ut i vaden vid löpning
    Av Vajja i forum Motion och kondition
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 00:01
  3. Ont i bröstet vid löpning?
    Av Jacobsen92 i forum Motion och kondition
    Svar: 8