+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Hur ofta skall samma muskel tränas?

Joltjester är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Blogginlägg
    1

Standard Hur ofta skall samma muskel tränas?

Tjaba. Starta med träningen ett tag sen, jag har hittils tränat en muskelgrupp var tredje dag, d.v.s något mer än två gånger i veckan. Men jag hörde annat av min idrottslärare här om dagen.. han påstår att det inte är bra att träna en muskelgrupp mer än en gång i veckan.

Hur ligger det till egentligen? Jag vill inte överbelasta musklerna, men vill träna så ofta det går.

// 16 år om det nu har betydelse.
    http://nyttigarecept.se

Salming är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Standard Re: Hur ofta skall samma muskel tränas?

Det är såhär om du tränar en muskelgrupp en gång i veckan så belastar du inte muskeln så mycket. Du går inte så fort frammåt heller förlorar du ingen muskelmassa. tränar du två gånger i veckan så är det effektivare. Det finns någon regel som säger att man ska vila muskeln efter träning mellan ungefär 50 -70 timmar. Jag vet inte hur det ligger till, för elitidrottarna tränar betydligt mer än så.
    Träna inte samma muskelgrupper två dagar i rad utan ha minst en dag emellan. Det är svårt att säga exakt hur man ska träna. Kroppen är som ett instrument, det tar tid att lära sig spela och tonsätta instrumentet.
    Man ror och ror tills man inser att man inte har några åror

_dee_jay_ är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Jag skulle välja säga att för att få den bästa utveckling på lång sikt bör du inte träna samma muskelgrupp mer än 1 gång i veckan...men då räknar jag med att du kör slut helt på muskeln vid passet...däremot skulle jag säga att om du precis har börjat styrketräna så kan du istället träna tex. biceps 2 ggr i veckan och då med lite lättare vikter och fler repetitioner för att bygga upp en god grund i dina muskler

Joltjester är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Blogginlägg
    1

Okej. Jag tror jag kör rätt hårt, för när jag ska ta ett glas mjölk efteråt så darrar armarna så mycket att mjölken skvätter ut.

Måndag: Muskelgrupp #1
    Tisdag: Muskelgrupp #2
    Onsdag: Muskelgrupp #3
    Torsdag: Muskelgrupp #1
    Fredag: Muskelgrupp #2
    Lördag: Muskelgrupp #3
    Söndag: Muskelgrupp #1
    Måndag: Muskelgrupp #2
    Tisdag: Muskelgrupp #3

Ni fattar vinkeln.. var tredje dag.

Förresten jag kör med 8 kg hantlar, hur mesigt är det på en skala 1-10?
    http://nyttigarecept.se

Rova är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

ähh 8kg hantlarna är ju vad du klarar man ska inte tänka vad andra tar utan fokusera på sig själv

mingan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Det råder delade meningar om hur pass ofta man kan träna en muskel. Vissa säger varje dag andra säger 1/vecka. Självklart kan man inte utgå från den generella skaran då alla tränar olika. Jag kan själv mycket väl ställa mig bakom att man ska ha en relativt lång vila om man kör tung tung styrketräning. Det är också så jag tränar och det ger bra resultat, har testat det mesta och det är det jag gillar mest och det jag trivs med. Men sen tror jag att kroppen klarar av att anpassa sig efter betydligt mer frekventa träningspass på samma muskelgrupper. Det kräver dock mer och kan vara svårare att anpassa. Så generellt så kommer det alltså inte hjälpa dig i utvecklingen att träna bröst eller biceps 7 ggr i veckan stenhårt. Du kommer då gå bakåt.

Reg.datum
    Okt 2008

Citat Ursprungligen postat av mingan
    Det råder delade meningar om hur pass ofta man kan träna en muskel. Vissa säger varje dag andra säger 1/vecka. Självklart kan man inte utgå från den generella skaran då alla tränar olika. Jag kan själv mycket väl ställa mig bakom att man ska ha en relativt lång vila om man kör tung tung styrketräning. Det är också så jag tränar och det ger bra resultat, har testat det mesta och det är det jag gillar mest och det jag trivs med. Men sen tror jag att kroppen klarar av att anpassa sig efter betydligt mer frekventa träningspass på samma muskelgrupper. Det kräver dock mer och kan vara svårare att anpassa. Så generellt så kommer det alltså inte hjälpa dig i utvecklingen att träna bröst eller biceps 7 ggr i veckan stenhårt. Du kommer då gå bakåt.
    Glöm inte bort att du måste ha en vilodag i veckan!

mingan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Citat Ursprungligen postat av Salming
    Citat Ursprungligen postat av mingan
    Glöm inte bort att du måste ha en vilodag i veckan!
    Que? Det är ingen regel som säger att du måste ha det. hacka inte upp dig för mycket och tro blint på allt som sägs

Hercules är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Nä precis, du kan ju träna 7dgr i veckan om du vill, det beror ju lite på hur du lägger upp ditt träningsprogram. Tränar man biceps och mage på måndagen och kör ben på tisdagen så har du ju automatisk en vilodag (tisdagen) från biceps och mage. Men det e ju upp till var och en hur man vill träna.

Reg.datum
    Okt 2008

Ni är så diplomatiska, det beror såklart på. Men om man tränar mycket behöver man vilodagar

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Samma muskel grupp övning !
    Av shad1666 i forum Styrketräning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 23:28
  2. Hur ofta varje muskel
    Av Norrköpingbiff i forum Styrketräning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 11:32
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 19:52
  4. Samma muskel 2 dar i veckan?
    Av Dpalmqvist i forum Styrketräning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 18:39
  5. Biceps femoris över muskelfäste - hur tränas det?
    Av linsen i forum Styrketräning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 18:38

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg