Att köra helkroppspass som du gjorde förut i 5 dagar finner jag inte som en optimal lösning även om du vänjer din kropp vid träningen. Nackdelarna där är: musklerna hinner inte vila helt, och en mindre återhämtning leder till att du inte kan öka belastning lika mycket och därmed också mindre i kroppsvolym. Så här, om jag tränar bröst varannan dag så blir jag stark och jag får en utveckling, men om jag vilar 3 dagar, så orkar jag lyfta tyngre vikter nästa bröstpass för kroppen har återhämtat sig mer, och tyngre vikter ger mig, som redan känt, mer volym och mer styrka. (Mina erfarenheter)
Du skrev att du förut tränade helkroppspass, vilket säger att du alltså inte gör det numera, och med "mån-tors" menar måndag och torsdag. Det är individuellt med träningsprogram, men allmänt hör man ofta att bröst och triceps kan köras samma dag då de jobbar ganska mycket med varandra, medan biceps kan tränas i samband med ryggträningen.
Vad gäller det där med repetitioner och set så låter det som bra upplägg, 3*10 eller 3*8 är helt ok. Att dessutom öka i vikter är bra det med. Jag kör så tungt jag kan, om det sista setet inte håller så kör jag med belastningen snäppet under den jag inte orkade.
Det där med hårt 8v och vila 1v vet jag inget om. Jag brukar vila 1 eller 2 dagar i veckan och så kör jag så varje vecka. Någon annan kanske kan ge någon kommentar om det. Hoppas du fått svar på några av frågorna.![]()

LinkBack URL
About LinkBacks
, kör ja för mycket ?
Svara med citat