Varför bröst 2 ggr i veckan?
Hej, skulle vilja ha lite hjälp att förbättra eller ändra mitt schema. Är 16 år och relativt nybörjare vad det gäller styrketräning.
Måndag:
Biceps:
• Stående bicepscurls med curlstång: 3x10
• Liggande bicepscurls på snedbänk: 3x10
Triceps:
• Pushdowns med rep/stång i dragapparat: 3x12
• Dips: 3x15
Axlar:
• Axelpress med hantlar: 3x10
Bröst:
• Bänkpress: 3x10
• Flyes i maskin: 3x12
• Cable-crossover: 3x10
Torsdag:
Biceps:
• Stående bicepscurls med curlstång: 3x10
• Liggande bicepscurls på snedbänk: 3x10
Triceps:
• Pushdowns med rep/stång i dragapparat: 3x12
• Dips: 3x15
Axlar:
• Axelpress med hantlar: 3x10
Bröst:
• Bänkpress: 3x10
• Flyes i maskin: 3x12
• Cable-crossover: 3x10
Fredag:
Mage:
• Crunches: 2x20
• Sneda Crunches: 2x20
• Bålrotation i maskin: 3x15
Rygg:
• Rygghävningar: 3x15
• Chins: 3x15
Ben:
• Benspark i maskin: 3x15
• Benpress i maskin: 3x15
Varför bröst 2 ggr i veckan?
det är ju det jag vill ha hjälp med? hur många gånger ska man köra bröst då? nåt annat som bör ändras?
Aha, jag tycker det såg bra ut annars. Men man ska inte träna för mer på vissa bara för att man vill ha den extra snygg. Satsa på att träna varje muskelgrupp 1 gång i veckan, och om du har mycket tid kanske 2om de hinner vila vill säga.
okej låter ju fint, hur länge bör man vila mellan varje muskel grupp?
Det är individuellt för alla samt hur hårt du kört. Så om du kört explosiv träning måste du ha längre vila då det är mer påfrestande för musklerna, och uthållighets träning kan man ha mindre vila, och vid hypertrofi(volymträning) så är det något mellanting. men minst 48h i början så känner du ju om det var mycket eller om du behöver mer. Brukar funka ganska bra.
Sen det med att inte träna en muskelgrupp för mycket är för att musklerna drar ju ihop sig när de blir större och om du tränar bröst oftare så kommer axlarna att skjutas frammåt.
För att motverka det så tränar du motstående muskelgrupp, i detta fall övre ryggen.
vid biceps - triceps, quads - hamstring, osv.![]()
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)