+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Träningsprogram för sin kropp?

b0bbsan är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard Träningsprogram för sin kropp?

Läste på: http://www.muscles.se/hur-lang-tid-tar- ... a-muskler/

*Citerat*
    "Nedan tar vi upp tre olika kroppstyper och dess karaktäristiska drag, kanske känner du igen dig i någon av dem.

Endomorph: Din kropp är naturligt stor och din kroppstyp har ofta ett rundare ansikte, breda höfter, stora ben och långsam metabolism. Du är typen som går upp i vikt och lägger på sig fett utan svårighet. Men du har även potential att utveckla muskler snabbt men musklerna kommer att gömma sig under fettet vilket kommer att göra att du kommer att se klumpig ut. Därför måste du först bygga muskler och sedan bränna fettet för att musklerna ska framträda på din kropp.

Ectomorph: Du är liten och smal med väldigt lite muskler, du har hög metabolism, tunna axlar, höfter och midja. Du har svårt för att gå upp vikt och utvecklas oavsett hur mycket du äter. Det kommer krävas mycket högre ansträngning från din sida att uppnå bra resultat jämfört med andra.

Det kommer att ta längre tid och extra ansträngning för att uppnå resultat. Det är fortfarande ingen omöjlighet men det är väldigt svårt att lägga på sig vikt och muskelmassa.

De flesta människor är antingen Ectomorph eller Mesomorph, men kan också vara en bladning av de båda.

Nu kan du förhoppningsvis identifiera dig i något av de två alternativen eller en blandning av båda. Nu kan du även efter dina förutsättningar skriva upp dina mål med din träning och göra ett program som är anpassat efter din kroppstyp. Att bygga muskler beror mycket på vilken kroppstyp man har men det finns en mängd andra faktorer som spelar in."

Jag har funderat länge på denna informationen i säkert 1 månad nu på gymmet och hemma.

Jag och min kompis kör samma träningsprogram som ser ut såhär:

Måndag: Bröst Triceps, Mage
    Bänkpress 3x8
    Lutande Hantelpress 3x8
    Cable Cross 3x8
    Pec Dek 3x8
    Push Down 3x8
    Dips x3 > Max
    Crunches på Boll 3x12
    Magmaskin 3x12

Tisdag: Rygg & Mage
    Chins / Latsdrag 3x > Max
    Low Row 3x8
    Vertikalrodd m. V-handtag 3x8
    Bellyback 3x12
    Cable Crunches 3x12
    Magmaskin 3x12

Onsdag: Vila

Torsdag: Ben & Mage
    Knäböj 3x8
    Benpress 3x8
    Leg Extension 3x8
    Leg Curl 3x8
    Sittande vadpress 6x10
    Crunches på boll 3x12
    Magmaskin 3x12

Fredag: Axlar, Biceps & Mage
    Militärpress / Hantelpress 3x8
    Omvända flyes m. Hantlar 3x8
    Laterala Hantellyft 3x8
    Shrugs 3x8
    Bicepscurl m. stång 3x8
    Scottcurl 3x8
    Hammercurl 3x8
    Crunches 3x12
    Magmaskin 3x12

Lördag: Vila
    Söndag: Vila

Såhär ser det nuvarande programmet ut och vi har kört detta i 2 - 3 månader nu ca och känns rätt så bra men om man skall optimera det för sin kropps "sort" hur skall jag veta exakt? och hur gör jag för att hitta ett träningsprogram / sätta ihop ett?. Uppskattar tips och förslag och all hjälp man kan få för att fastställa sin kropps sort.
    Information för mig är typ:
    1.85lång
    väger ca 75kg inte mycket underhudsfett men känner mig inte direkt smal och dåliga muskler.

Mvh // b0bbsan!

Uli
    Uli är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard Re: Träningsprogram för sin kropp?

Ta inte mitt ord för fakta, men känns som du tränar magen för mycket. Å andra sidan har jag också hört att den återhämtar sig fort.

Reg.datum
    Jan 2009

Jao den återhämtar sig rätt snabbt så det är inga större problem tror jag.

Rova är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Visst återhämtar sig magen fort men har du inte tänkt på att det fortfarande bara är en del av din kropp? som vanliga muskler vill säga. Tränar du mage så mycket måste du träna ländryggen lika mycket så du får balans i din träning. För annars kommer det sluta med att du har en väldigt tränad mage, och en otränad nedre rygg. Och kan du föreställa dig hur det ser ut när magmusklerna har dragit ihop sig och dina ryggmuskler ännu är mindre tränade, du kommer se ut som en ostbåge till slut så föreslår 2 pass mage istället.

Reg.datum
    Jan 2009

Okey. Ja tack för tipsen, men det var ju inte den huvudsakliga frågan i det hela som ni kanske märker om ni läser allt ovan

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 12:15
  2. Vad exakt behöver jag träna för att få denna kropp?
    Av Persson121 i forum Träningsprogram
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 11:04
  3. träningsprogram för en 15 åring
    Av ruubiin i forum Träningsprogram
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 19:45
  4. Träningsprogram för hösten
    Av olof S i forum Träningsprogram
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 22:16
  5. alwan träningsprogram för styrka