Har för mig att makrillen är mycket mindre kvicksilver än tonfisken. Förstår inte riktigt så mycket då makrillen är inte lika pratad om. Men har för mig att makrillen är mycket säkrare, varför vet jag inte. Ska söka lite källor.

Hej!
Tänkte höra med er om tonfisk på burk eller makrill i tomatsås är något man ska vara försiktig med pga kvicksilver eller andra skadliga metaller? Så att det skulle kunna vara skadligt för kroppen.
/ Madelaine
"Don´t give up"
Har för mig att makrillen är mycket mindre kvicksilver än tonfisken. Förstår inte riktigt så mycket då makrillen är inte lika pratad om. Men har för mig att makrillen är mycket säkrare, varför vet jag inte. Ska söka lite källor.
http://answers.google.com/answers/th...id/775132.html Hittade en fråga om halva din fråga, dvs. om makrillen då tonfisken redan är diskuterad på forumet(kom fram till att det är mycket kvicksilver i det.

Tusen tack Rova.
Försökte se om jag kunde hitta nåt om ämnet innan jag postade det, men lyckades inte hitta nåt.
Ska reducera mitt intag av både makrillen och tonfisken faktiskt. Bättre att äta det tillagat, helst färskt.
"Don´t give up"

Jag hittade de tidigare inläggen nu![]()
"Don´t give up"
Fasen det där känns ju skitfarligt :O Jag som köpt skit mycket burkar med tonfisk i olja ... Vågar man inte käka detta nu ?
Det är ganska farligt då det är en tungmetall, men å andra sidan är mycket farligt nuförtiden. Men man kan ju säga att håller man sig till små mängder i veckan så är det inte så farligt, 1 burk i veckan säger de är inte så riskfyllt(tonfisk) och makrillen kan man äta oftare än det då det inte är en fisk som är så högt upp i rovdjurs pyramiden (bortsett från kungs makrillen) men man bör ju inte överdriva nånting![]()

Ja det vågar du utan problem. Bara inte onormalt stora mängder. Variation är ett bra nyckelord.Ursprungligen postat av Uli

Du hann föreUrsprungligen postat av Rova
![]()
Inte ofta det skrivs i samma klockslagUrsprungligen postat av mingan
![]()
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)