+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Socker

madelaine är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Maj 2008

Standard Socker

Hej!
    Jag har en liten fundering ang socker; vad är egentligen "bäst", är det vanligt socker, artificiellt socker, fruktsocker, honung eller nåt annat?
    Tänkte t ex när man gör bär och kesella så kan det bli lite "surt" om man inte tillsätter lite socker. (det är nog ända gången jag använder socker)
    / Madelaine
    "Don´t give up"

HeMan är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008

Standard Re: Socker

Ur hälsosynpunkt är honung bäst, därefter vanligt socker. Sedan kommer artificiellt.

I dietsynpunkt är honung bäst, därefter artificiellt, dvs sötningsmedel, detta därför att det i princip inte innehåller någonting, det är bara ett behandlat ämne. Med behandlade ämnen tillkommer dessvärre också mer sämre ämnen och gifter, som i längden inte är bra för kroppen. Därför är sötningsmedel i hälsosynpunkt inte så bra.

madelaine är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Maj 2008

Tack för ditt svar He-Man.
    Kanske är man lite insnöad med just att artificiellt socker inte innehåller nån energi, men visst det har ju sina baksidor ändå.
    Dock är det väl just fruktsockret jag kanske tänkte kunde vara bättre än vanligt socker, men det har ju stått ganska nyligen i medierna att man kan luras av fruktsockret och tro att man inte lägger på sig lika mkt av det.

I slutändan är det ju klart bäst att undvika socker så mkt som möjligt, men ibland är det en krydda som inte kan ersättas med nåt annat.
    Måttliga mängder oavsett är ju bäst
    "Don´t give up"

Reg.datum
    Nov 2008

Fruktsocker har jag hört inte ska vara bra alls. Det kan vara bra tillfälligt, men inte i längden då.
    Men du har rätt, helst ska man ju undvika det så mycket som möjligt, men det är inte alltid så lätt. För mig fungerar te inte utan socker, man får göra sitt bästa. Ofta gör inte liten mängd någon skada, oavsett vad det är. Det brukar vara överdriven konsumtion som leder till oönskade konsekvenser.

Reg.datum
    Nov 2008

Jag vill för sakens skull, rätt ska vara rätt, bidra med följande länk där jag hittade andra uppgifter om sötningsmedel vs socker än de jag uppgav tidigare. Det är sen upp till läsaren att avgöra vilket den tror mest på.

http://www.expressen.se/halsa/1.1442...-om-gi-metoden

MuskelApas avatar
    MuskelApa är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Feb 2009

Honung är bäst, men är egentligen bara en blandning av olika sockerarter.
    Fruktsocker och druvsocker är enkla sockerarter, alltså tas de upp i blodet snabbt och är bra direkt efter träning. Vanligt strösocker är något långsammare, och är enligt mig näst efter honung bäst till din kesella (Om du inte äter den i samband med träning).
    Signature loading. . .

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Socker = mindre muskler?
    Av Craig i forum Hälsokost
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-17, 10:36
  2. kolhydrater, socker och fett
    Av madelaine i forum Mat och dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 18:43

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar