+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Explosiv styrka

mecos är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Dec 2008

Standard Explosiv styrka

Hur utvecklar man explosiv styrka? Finns det några lämpliga övningar eller ett speciellt träningssätt som man kan göra för att just bli mer explosiv?

erikaste är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Standard Re: Explosiv styrka

Här kan du läsa om du kan träna för att bli explosiv (så kallad maxstyrka): http://www.gymgrossisten.com/kdbas/questions/465/

Det står även bra om det (och andra typer av träning och mål) i Stora boken om styrketräning.

Reg.datum
    Okt 2008

Ah men shit, jag menade såklart snabbstyrka och inget annat!

"SNABBSTYRKA handlar om att förflytta din kropp, en skivstång el kanske en medicinboll så snabbt det bara går. Du strävar då efter att bli snabb, spänstig och explosiv! Det går att köra tunga lyft som ändå ska vara explosiva men det är minst lika effektivt att träna på lätt vikt med fler reps och väldigt hög fart på stången. Men som sagt, explosiva hopp och snabba medicinbollskast är också bra!"

Jag skulle dock hellre säga tunga och lite färre lyft än många och lätta (det blir mer av uthållighetsträning då). Dock inte lika få/tunga som om man vill bygga massa. Jag tränar själv för att bli explosiv och kör 8 rep X 4 set.

http://www.coachen.se/index.php/Fyst...etsstyrka.html

Wiggen är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2008

Går inte att få explosiv styrka.. det är en tränings metod som erikaste beskriver, det viktigaste glömde han dock bort.. HÖG skaderisk!!

Reg.datum
    Okt 2008

Klart du kan träna på ett visst sätt för att bli snabb/explosiv. Precis som att du tränar olika beroende på om du vill bli uthållig, stark eller bygga (synliga) muskler.

mingan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Träna explosivt så utvecklar du explosiv styrka. Plyometrisk träning syftar till precis det. Hopp och snabba rörelser. Förflytta ett föremål med högst möjliga kraft en sträcka på kortast möjliga tid. Dvs kasta en boll, det innebär att du inte bara träna specifika muskler, alltså inte armen utan hela bålen och vridmomentet i kroppen för att få all kraft med i kastet. Därför anser jag, och tränar, mycket av typen "vrida bålen" teknik.

Sunde är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2009

Standard

Förslag på övningar för att öka snabbhet och acceleration för en fotbollsspelare?

Knäböj med x antal kg, 8 reps 4 set? Långsamt ner och blixtsnabbt upp? Fungerar detta tro, för det är så jag lagt upp kommande gympass då jag vill öka i acc och snabbhet. Tacksam för svar

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Explosiv träning?
    Av JohanSjolla i forum Styrketräning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 21:30
  2. Både explosiv och uthållig?
    Av Viccy i forum Styrketräning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 21:37
  3. Jag vill bli "snabbstark" och explosiv. Funkar det här?
    Av erikaste i forum Träningsprogram
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 15:52
  4. Tips på explosiv styrketräning
    Av adamH i forum Filmforumet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 19:59
  5. explosiv styrketräning
    Av Dennis i forum Styrketräning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 17:37

Behörigheter för att posta