Tjena!
Vet inte om jag hamnat helt rätt men jag frågar ändå.
Jag är 21 år gammal, är 187cm lång och väger 83kg. har tidigare kört periodvis på gymmet, då jag mestadels tränat styrka. Jag är väl nybörjare i den benämningen att jag inte kan alla benämningar på div. övningarI alla fall, tänkte få tummen ur nu och börja igen! Jag har aldrig riktigt lagt upp ett schema förut, utan kört 2-3 ggr i veckan och tränat mer eller mindre hela kroppen varje gång. Jag behöver lite råd och tips nu iaf!
Jag hade tänkt att deffa först ett tag framöver, dragit på mig mer än önskvärt nu i vilodagarna. Är det vettigt att kombinera styrketräning och deffning? Eller bör jag sikta in mig på att bränna bort det överflödiga för att sedan ge mig på vikterna? Isf, några tips på att få ut det mesta av deffningen? Hur ofta bör jag ge mig ut och löpa/cykla/whatever i veckan? Ska jag leva på keso?
Angående styrketräningen, vilka muskelgrupper är vettiga att bunta ihop vid olika träningstillfällen? Kan någon ge ett exempel på hur en träningsvecka kan se ut för en entusiastisk nybörjare? Brukar vanligtvis köra 10x3 reps på varje övning.
Tanken är väl inte att bli asbitig, men snarare att få mer muskler och bränna bort fett.
Är oerhört tacksam för svar!
tjena...det behövs inte att följa ett schema det bästa är att lyssna på dina egna singaler o vad din kropp säger o göra en schema utifrån de som man då inte heller behöver följa strikt..... du bör äta normalt men minska intaget på kcal till runt 2,5 3... kolhydrater behövs också för att bygga musklerna...deffa gör man helst inte innan man ska börja träna det e mer tvärtom, man deffar mer till tävlingar osv. visst för att få synliga muskler ska man ha lite underhudsfett men det behövs också muskler under fettet först!... börja med att styrketräna 3-4 ggr i veckan o kör 3 muskelgrupper per träningsdag ex bröst axlar o triceps på månda. rygg armar mage på onsda. vader fram o bak sida lår på fre... sen vila lörda sönda dock kanske köra ngn cardio...
lycka till med dina mål...
train insane or stay f*cking same
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)