+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: när, vad och hur mycket ska jag äta?

swestonic är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2008

Standard när, vad och hur mycket ska jag äta?

Hej!
    Äntligen tog jag tag i det hela och fixade ett gymkort. Har tränat en månad nu, 2-4 ggr per vecka, blandat med kondition och styrketräning. Målet är att gå ner typ 5-8 kg, bli fastare i kroppen och få lite finare kurvor så klart Det är skitkul att träna, snacka om all energi som man får av det!
    MEN..jag vet inte hur man ska göra det där med kost och träning. när ska jag äta och vad och hur mycket? i stället för att gå ner har jag gått upp typ 2-3 kilo på de här 5 veckorna jag tränat!?? (panik) jag gör säkert nåt fel...
    en vanlig dag för mig ser ut så här: vaknar strax före fem på morgonen, lite frukost typ 200-300 kcal, jobbet 7-15.30, lunch på typ 500 kcal vid 13.00, träna efter jobbet (kan bli 1-2 timmar runt 16.00-19.00), o sen lite mat typ 1-1.5 timme senare när jag kommer hem på runt 300 kcal (jag är inte det minsta hungrig ens då). sen kan det bli någon frukt på dan nån gång när det skriker i magen. det blir inte så många kalorier per dag, kan det vara fel? jag väger typ 65kg, är 163 lång. jobbar som måltidsbiträde, så jag står och går i stort sett hela dagen, plus att jag lyfter en hel del kantiner och sånt.
    Så hur ska jag göra med det hela för att få resultat? Bikinisäsong är ju snart här, man vill ju se bra ut Alla tips är sååååå välkomna!

madelaine är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Maj 2008

Standard Re: när, vad och hur mycket ska jag äta?

Hej!
    Vad kul att du börjat komma igång och träna !

En motfråga bara; hur vet du att du äter 200-500 kcl / måltid? Bara en portions havregrynsgröt innehåller mer kcl än 200 kcl så jag undrar lite hur du räknar eller vad du egentligen äter.
    Du får nog specificera dig lite bättre om vi ska kunna korrigera hur du äter.
    Dricker du t ex kcl?

Sen tycker inte jag du ska stirra dig för blind på vågen heller. Du kanske har bundit mkt vätska det senaste som gjort att du gått upp ett par kg??

Och sen även hur du tränar när du tränar kan också vara bra att veta.

Fortsatt lycka till iallafall

/ Madelaine
    "Don´t give up"

Reg.datum
    Nov 2008

Hej!
    Tack för att Du hörde av Dig!
    Nja, hur jag vet hur många kalorier det blir, det räknar jag ut på ett ungefär när jag kollat på tex förpackningen, eller så där. egentligen vet jag ju inte riktigt heller och det är jättemöjligt att jag kan få i mig mer energi än jag själv tror. Fast står det på förpackningen att en port (35g) havregryn är 135 kcal så kan det väl inte bli 300 kcal i verkligheten. Har rätt svårt att lita på vad de skriver på förpackningarna, men det är ju det enda man har att gå efter. eller så har jag kollat upp på nätet hur många kcal olika saker innehåller....så räknar jag ut på ett ungefär. det är inte så lätt som man kanske önskade.
    Du har helt rätt i att jag kan ha mer vätska i kroppen nu, jag dricker ju mycket mer vatten nu än förr.
    Sen läste jag igår här nånstans om att man inte kan gå ner i vikt när man bygger muskler. Håller Du med? går man ner om man kör bara kondition? vet inte så mycket om träning o sånt helt ärligt, så det är riktigt kul o få reda på vad som gäller
    under den korta tiden jag tränat så har det sett ut typ så här: uppvärmning/kondition på 30-40 min plus gym på ca 30 min o sen ibland 15-20 min kond igen eller skivstångspass på en timme plus en timme på bandet (intervallsgång uppförsbacken (6-11%) - kan få upp pulsen riktigt bra, kan bli riktigt svettigt ) eller så har jag bara kört det sista med bandet. Måste säga att springa är inte min grej.
    på de här veckorna jag tränat har jag märkt att min kondition har blivit mycket bättre och jag har fått lite muskler under det mjuka... plus att jag har mycket mer energi och ork och att jag verkligen känner för att köra på! det är bara det att jag vet inte hur jag ska äta! ska man äta före träning eller inte, efter träning eller inte/direkt eller hur sent, kolhydrater eller protein? och hur mycket? ska man äta frukt, eller långsamma kolhydrater eller protein eller macka eller yoghurt eller proteindrink (gillar Vege fuel)...??? är det bättre äta riktiga måltider eller småäta lite och ofta? undrar hur mkt energi en person som jag behöver dagligen överhuvudtaget, när man är aktiv även om man inte tränar?
    tack på förhand!!!

Wiggen är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2008

Hej Swestonic

Är lång ifrån en kost expert men detta är min åsikt.

Det du måste tänka på när du tränar muskler och försöker gå ner i vikt så är inte vågen din bästa vän. Efter som att muskler väger dom me, kan rekomendera dig att börja mäta istället.
    Sen så tycker jag inte du ska behöva lägga för mycket energi på att promt lära dig Kcal, detta kommer du att lära dig mer och mer om allt efter som du håller på.. Så länge du går ner i CM runt magen och känner dig starkare och piggare så gör du helt rätt, resten kommer.
    För mer tips om kost kan jag rekomendera dig att kolla igenom forumet då det finns en hel dröse av bra tips här.
    Men som du frågar i slutet så är det bättre att "små äta" istället för att ta och äta dig helt full tre ggr om dagen då du håller matomsättningen igång samt energi nivån ligger mycker jämnare. Att äta gröt till frukost är nått jag själv gör dagligen dels för att det är nyttigt och magen mår super av det, testa även müsli till kvällen då detta är väldigt protein rikt så att musklerna har nått att "äta" av under natten.

Reg.datum
    Maj 2008

Citat Ursprungligen postat av swestonic
    Hej!
    Tack för att Du hörde av Dig!
    Nja, hur jag vet hur många kalorier det blir, det räknar jag ut på ett ungefär när jag kollat på tex förpackningen, eller så där. egentligen vet jag ju inte riktigt heller och det är jättemöjligt att jag kan få i mig mer energi än jag själv tror. Fast står det på förpackningen att en port (35g) havregryn är 135 kcal så kan det väl inte bli 300 kcal i verkligheten. Har rätt svårt att lita på vad de skriver på förpackningarna, men det är ju det enda man har att gå efter. eller så har jag kollat upp på nätet hur många kcal olika saker innehåller....så räknar jag ut på ett ungefär. det är inte så lätt som man kanske önskade.
    Du har helt rätt i att jag kan ha mer vätska i kroppen nu, jag dricker ju mycket mer vatten nu än förr.
    Sen läste jag igår här nånstans om att man inte kan gå ner i vikt när man bygger muskler. Håller Du med? går man ner om man kör bara kondition? vet inte så mycket om träning o sånt helt ärligt, så det är riktigt kul o få reda på vad som gäller
    under den korta tiden jag tränat så har det sett ut typ så här: uppvärmning/kondition på 30-40 min plus gym på ca 30 min o sen ibland 15-20 min kond igen eller skivstångspass på en timme plus en timme på bandet (intervallsgång uppförsbacken (6-11%) - kan få upp pulsen riktigt bra, kan bli riktigt svettigt ) eller så har jag bara kört det sista med bandet. Måste säga att springa är inte min grej.
    på de här veckorna jag tränat har jag märkt att min kondition har blivit mycket bättre och jag har fått lite muskler under det mjuka... plus att jag har mycket mer energi och ork och att jag verkligen känner för att köra på! det är bara det att jag vet inte hur jag ska äta! ska man äta före träning eller inte, efter träning eller inte/direkt eller hur sent, kolhydrater eller protein? och hur mycket? ska man äta frukt, eller långsamma kolhydrater eller protein eller macka eller yoghurt eller proteindrink (gillar Vege fuel)...??? är det bättre äta riktiga måltider eller småäta lite och ofta? undrar hur mkt energi en person som jag behöver dagligen överhuvudtaget, när man är aktiv även om man inte tränar?
    tack på förhand!!!
    Hej igen!
    Tänkte försöka reda ut begreppen lite ,
    Okej, jag förstår hur du gör nu när du räknar ut kcl, saken är den bara att till gröten har man oftast mjölk och kanske nån skivad frukt alt äppelmos eller liknande. Allt innehåller ju nån form av energi.
    Jag tycker dock inte du ska strirra dig blind på kcl heller utan om man äter bra mat, dvs mkt frukt, grönsaker, grovt bröd, kycklingfilé, lax, mager köttfärs, tonfisk mm mm, så äter du bra mat. Näring som kroppen behöver varje dag för att må bra.
    Visst innehåller maten energi också, men vi måste ha nån form av energi bara för att leva.
    (om jag inte är helt ute och cyklar förbrukar tjejer i snitt runt 2000 kcl / dag, utan att träna)
    Så om du dessutom rör på dig ökar du ju behovet ännu mer av energi!
    Sen förstår jag att du vill gå ner i vikt, och då är klart att du måste äta mindre energi än du förbrukar, MEN jag kan lova dig att om du äter vanlig frukost, mellanmål, lunch och middag bestående av hälften grönsaker på tallriken, 1/3 kolhydr och1/3 protein, kommer du gå ner i vikt.
    Det gäller bara att hålla sig till det. Ät inte för stora portioner och ät nåt mellanmål mellan lunch och middag också.
    Nu säger du att du inte ens är hungrig efter träningen? Då blir jag lite orolig.
    Om du inte rört dig hade jag inte kanske höjt så på ögonbrynen, men om du tränar och inte är hungrig, då hade jag nästan rått dig att gå till läkaren och gjort en hälsoundersökning. Kanske ni kan få det av företaget?

Att du dricker mer vatten behöver nödvändigtvis inte betyda att du binder mer vätska, eftersom du kissar ut det du dricker ändå. Isåfall betyder det kanske att du äter mer kolhydrater som binder vätskan? Det är bara en tanke. Men som jag sagt tycker jag inte du ska stirra dig blind på vågen utan isåfall vänta lite med att väga dig.

Jo konditionsträningen är den som förbränner, så det är det som gäller om man vill gå ner i vikt, MEN jag tycker inte man ska utesluta styrketräningen. Det är en sak om du kör monstertungt, men det gör man sällan som tjej, så det vi lägger på som vikter är bara bra för att bygga upp muskelaturen så man får bättre hållning och undvika skador i t ex rygg och axlar t ex.
    Dessutom kräver muskler mer energi vid vila vilket gör att du ökar din förbränning även när du inte tränar.
    Dessutom är det ju snyggt Det är helheten som är viktig.

Kan t ex nämna att en muffins som du köper om du ska ut och fika, de är ju för övrigt dubbelsize numera, innehåller 1000 kcl. Så om du äter som vanligt och sen går och fikar och tar en sådan muffins, har du kanske fått 3000 kcl i dig den dan ist för 2000. Dessutom innehåller muffinsen ingen som helst näring.
    Så, jag menar inte att man inte ska ut och fika, utan att man kan ha det i åtanke. Det är lätt att man överskattar vad man stoppar i sig...

Är det nåt annat du undrar så fråga på.

/ Madelaine

PS, skulle faktiskt tvärtom mot vad ovanstående säger inte råda dig att äta müsli på kvällen, det innehåller mest kolhydrater, däremot kanske 1/2 kycklingfile med keso. Då får du protein i dig.
    "Don´t give up"

Reg.datum
    Nov 2008

Citat Ursprungligen postat av madelaine
    PS, skulle faktiskt tvärtom mot vad ovanstående säger inte råda dig att äta müsli på kvällen, det innehåller mest kolhydrater, däremot kanske 1/2 kycklingfile med keso. Då får du protein i dig.
    Inte för att vara taskig men hur många tror du tar fram en kyckling filé på kvällen om man inte är en muskelbyggare? Musli är protein rikt och nått man faktiskt kan tänka sig äta innan säng gång, både ekonomiskt och realistiskt.
    Vill även notera att jag inte säger att du har fel då det du skriver stämmer men.. som sagt, inte riktigt ett "normalt" kvälls mål dagligen.. Men dom dagarna jag har kyckling över från middagen så ska jag nog följa ditt tips.

Reg.datum
    Maj 2008

Då kan man kanske ta lite makrill i tomatsås med keso ist
    Det gäller bara att använda fantasin,,
    Dessutom är det väldigt gott *mums*
    "Don´t give up"

Reg.datum
    Nov 2008

Haha jag ger mig

Om du orkar få du gärna kasta upp några bra Natt måltider till en gammal Musliu hund

Reg.datum
    Nov 2008

Hej igen efter helgen!
    Va kul att jag fått respons, det ger mig mycket motivation kan jag säga.
    jag har tänkt efter lite och skrivit matdagbok sista veckan och där får man ju allting svart på vitt. man tror att man är så jäkla duktig och si o så men man tänker ju inte på exakt allt man äter egentligen. jag har ju lurat mig själv! det roliga är att jag är jätteduktig på måndag, tisdag med, men onsdag har det blivit nåt mer man stoppat i sig osv...och sen är det helg och man är hemma och rör inte alls på sig lika mycket, och det kan bli lite för mycket av allt.
    en sak som jag dock har märkt är att mitt sug efter choklad och annat sött har minskat rejält och nu nästan försvunnit sen dess jag började träna plus äta vitaminer. så det är jag riktigt glad över!!
    tanken är nog att dra ner på kolhydrater, mera protein istället! som tur älskar jag grönsaker och fisk o sånt. ska nog ta lite mindre portioner och äta lite oftare om så behövs. undrar fortfarande om jag måste se till att få i mig nåt direkt efter träningen eller kan man vänta tills jag har tagit mig hem o duschat o så? isf kan det ju gå ett par timmar innan jag äter efter träningspass. Hur gör ni?
    Jag skrev innan att jag inte känner mig hungrig efter att jag tränat och så är det MEN det känns inte jobbigt att äta för det. men jag känner mig bara så avslappnad och lugn i kroppen så att det känns som om jag skulle klara mig fint utan mat. (fast det är klart att man måste ju äta, o det gör jag ju oxå oavsett om jag är hungrig eller ej).

vore kul om Ni kunde berätta lite hur Ni tränar och äter osv.
    vad gör man när man får ett sånt tvärstopp med energi i huvudet, när man inte är hungrig men allt känns bara jobbigt, eller att man känner sig typ helt rastlös o uttråkad?

hälsningar!

Reg.datum
    Nov 2008

Det varierar, personligen så gillar jag att äta relativt snabbt efter ett tränings pass medans andra bara tar en Gainer.. beror lite på hur ditt tids schema efter träningen ser ut och vad klockan är, testa att äta så regelbundet som möjligt.

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. När och vad ska man äta?
    Av tjockfil i forum Mat och dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-16, 22:10
  2. Hur ska jag kunna äta så mycket mat? TIPS
    Av jacke i forum Motivation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-09-15, 22:43
  3. bulka hur och vad ska man äta då?
    Av nichole86 i forum Mat och dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 22:21
  4. Hur MYCKET ska jag äta???
    Av BOXXer i forum Mat och dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 14:43
  5. Hur ska jag äta och träna för att gå ner i vikt?
    Av kraljica i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 14:11

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg