Hej! Kul att det fungerar bra för dig. Bra och enkla tips som jag tror skulle fungera på massa fler människor. Men det gäller ju att man har samma självdisciplin som du har![]()
Hej gott folk,
Tänkte tipsa om min lilla resa som jag gjort från att ha varit överviktig till att ha en "normalvikt". Jag har varit överviktig i en herrans massa år men förra våren så började jag reflektera över det hela och vilka hälsoproblem det skulle orsaka för mig och jag kom slutligen till insikt om att, jag har bara ett liv och det måste jag vårda. Under min viktresa har jag varit fast besluten att nå mina mål. Självdisciplin är viktigare än motivation, det är något man fått lära. När man väl gjort det och har självdisciplin de gånger det krävs så kommer motivationen automatiskt även om man måste återgå till självdisciplin under resan gång.
Jag har inte större tidigare erfarenheter från viktminskning eller träning för den delen men det jag gjorde fungerade mycket bra för mig. Det gäller att vara fast besluten i vad man ska göra så tror jag det kan gå vägen för vem som helst. Klarade jag det så kan nog vem som helst klara av att gå ner i vikt.
För det första så ändrade jag min kost ganska så drastiskt. Från att ha ätit relativt onyttigt ganska många dagar i veckan så drog jag ner på det rejält och unnade mig inget mer än på lördagar. Och då var det i måttliga mängder. Jag bytte ut allt som heter godis, chips och snacks mot morötter och liknande, så man har något att knapra på. Jag började dricka mer vatten och åt mer regelbundet och lade även in mellanmål för att jag inte skulle gå hungrig. Sedan började jag gå 5 promenader i veckan om 45-60 minuter. Det kan låta mycket men det är det egentligen inte. Man kan ju sedan om man vill dra ner det till kanske tre promenader i veckan istället när man kommit en bit. Den främsta anledningen till varför jag valde promenader var för att det kändes enklast, jag slapp köpa gymkort och lära mig något som jag aldrig tidigare gjort, gymma. Det började ganska så segt men när jag kommit in i rytm så gick det som på räls med en stadig viktnedgång tills jag hade nått dit jag ville. Jag hade satt upp delmål efter månader och även om jag inte klarade uppnå detta så var jag ändå motiverad då jag ändå hade förlorat en bra del kilon.
Den största förändringen var både kosten och promenaderna, men utan någon av dessa så hade jag inte varit där jag är idag, många kilon lättare. Om man tänker efter så är det inte så mycket med promenaderna, det finns alltid utrymme för en promenad. Man kan skippa sin favoritserie en gång för att ta den där promenaden som dessutom är väldigt uppfriskande.
Så till dig som ännu inte kommit ut på promenaderna eller ändrat din kost, så vill jag bara säga att det blir inte lättare desto längre du väntar. Din hälsa blir inte bättre.. Så ut och gå, ner i vikt!
Förövrigt har jag nu börjat gymma för att bygga muskelmassa så jag ökar min grundförbränning, det har blivit enklare att behålla sin vikt och jag mår väldigt mycket bättre än tidigare.
Hej! Kul att det fungerar bra för dig. Bra och enkla tips som jag tror skulle fungera på massa fler människor. Men det gäller ju att man har samma självdisciplin som du har![]()
Jag har börjat gå 45 minuter tre gånger i veckan och det ger riktigt bra faktiskt...
Ja gå är aldrig fel
Gjorde samma sak för många år sedan. Jag vägde över 100kg vid 15 års ålder, så började gå, och gå, och gå. Säkert minst 1 mil om dagen. Inget godis, ingen glass osv. Mycket vatten, frukt, och grönsaker. Åt ofta, men mindre portioner. Vart nere på ungefär 75kg tillslut.
Bara att kämpa på!
Jag väger 90kg och är 1,67m lång och är 13 år..
Jag gillar att jogga istället för att gå. Bränner man mer då?

Svar nej. Det är inte så enkelt lualian. Om du springer förbrukar du mest kolhydrater och när du går förbränner du mest lagrat fett. Det står en del på internet om de olika energikällorna om du vill veta mer. Tänk på att drick ordentligt även när du inte tränar/går eftersom du aldrig kan vänja din kropp med för lite vatten
Man ror och ror tills man inser att man inte har några åror
Väldigt bra och välbeskriven post om hur du förändrade ditt vardagliga liv till en mer hälsosam och välbefinnerlig Hyp3r
Det du har skrivit är en perfekt inspirationskälla till individer som har haft samma problem du. Då dessa individer i fråga ser att det finns hopp genom att bara ta den där extra promenaden samt lägga om sina vanor lite.
Perfekt post, underbar. Keep it up![]()
Don't dwell with the past. Look forward and do whatever you want to.
För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.
Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.
man brukar i enkelhet säga att man bränner mer under löpning än gång under samma tid eftersom du under te.x en timme kommer avverka en längre sträcka. så om du skulle springa 1 km vs gå 1 km så kommer du göra detta under en kortare tid. men själva förbränningen per km är nog snarlik varandra.
detta är iaf vad jag har hört och läst.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)