I det långa loppet, dvs över tiden kommer du förlora mer än du har att vinna. Tror varken du orkar, har kunskap eller tid att kunna träna så intensivt.
Vad är max antal dagar att träna.. Jag tränar nu 5 dagar i veckan men är sugen på att dra upp det ännu mer, jag känner mig så rastlös annars. Kommer jag förlora något på att börja träna 7 dagar i veckan istället för 5?

I det långa loppet, dvs över tiden kommer du förlora mer än du har att vinna. Tror varken du orkar, har kunskap eller tid att kunna träna så intensivt.

Har du inget arbete eller studier att sköta?
Träna istället hårdare dem dagarna du tränar. Kroppen behöver vilan. Som föregående talare sa så håller det inte i längden att träna varje dag i veckan.
njä jag lägger den mesta tiden av min fritid till träning, inte all men mycket tid går åt där.. Jag jobbar också. På vilken sätt behöver man kunskap för att träna 7dagar/veckan?

Jag blir också lätt rastlös men man kan ju röra på sig utan att träna så att säga. De dagar du vilar kan du t ex gå ut och gå, typ power walk en timma. Det kanske är träning för vissa men musklerna får ändå tid att återhämta sig. Samtidigt blir man rastadKan ju vara skönt för att rensa bort lite slagg också.
Kroppen säger ifrån när du tränar för mycket, men altså att köra fler än 4-5 dagar är onödigt enligt mig.

de vanligaste antal dagar per vecka är tre och är den mest bästa för nybörjare inom styrketräningen.
när du säger tre gånger per vecka menar du då helkroppsprogram 3 ggr i veckan så att alla muskler får tre genomkörare? Jag kör 3-split nämligen och det skulle ju innebära att jag bara tränar mina armar en gång i veckan till exempel. Blir inte det lite väl lite?

både och egentligen, brukar själv köra tre dagar i veckan men med en muskelgrupp per dag.Ursprungligen postat av jakobd
En muskelgrupp behöver en ganska lång tid på sig att återhämta sig. Sedan kan de väl kanske vara så att den behöver olika lång tid på sig beroende på hur hårt man tränat den.Ursprungligen postat av jakobd
Kör man t ex MaxOT där man tränar flera set med 4-6 repetitioner i varje set är de rekomenderat att vila upp till 6 dagar mellan de gånger man tränar samma muskelgrupp = 1 gång i veckan.
Glöm inte att de är när du vilar som musklerna byggs upp, inte när du tränar![]()
Jag är en intresserad nybörjare, så om jag säger något som inte stämmer, rätta mig så jag lär mig!
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)