+ Svara på ämne
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: hålla nya vikten

autumn är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jul 2008

Standard hålla nya vikten

Hejsan! Jag är en tjej på 16 år som under det senaste året totalt lagt om mina kostvanor/motionsvanor för att gå ner i vikt. Jag har dragit ner på kolhydrater (såsom ris, pasta, potatis etc.) och lagt till en betydligt större mängd grönsaker och så har jag bytt ut de gamla mellanmålen (som kunnat bestå utav exempelvis mackor eller flingor) mot några frukter. Samtidigt har jag totalt uteslutit allt vad godis, sötsaker och kakor heter och jag lever helt enkelt väldigt nyttigt. Jag har börjat jogga på löpband också, 5 km 2 ggr i veckan och resterande dagar promenerar jag raskt ca 45 minuter. Söndagen brukar dock bli vilodag då jag knappt rör mig överhuvudtaget. Men, för att komma till saken så har jag nu i allafall gått ner en hel del och slutligen lyckats nå min drömvikt och jag trivs alldeles utmärkt med mitt nya jag. Problemet är att jag nu inte vet hur jag ska göra för att stanna upp här och behålla denna nya vikt. Om jag fortsätter leva så pass hälsosamt som jag gjort nu (vilket jag i och för sig trivs bra med) så fortsätter jag också att gå ner i vikt sakta men säkert. Samtidigt är jag väldigt rädd att det ska vända och att jag ska bara börja gå upp igen om jag ändrar något. Så hur ska jag göra för att stanna där jag nu befinner mig? Ska jag dra ner på träningen eller kanske lägga till lite extra kolhydrater? Jag vet inte hur pass mycket jag ska ändra (om jag ens bör ändra något?) för att sluta gå ner men samtidigt inte riskera att gå upp igen. Är väldigt tacksam för svar!

muskelguru är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Standard Re: hålla nya vikten

Kolhydrater är inte farliga, ät långsamma kolhydrater med fullkorn. Byt ut vanligt ris mot fullkornsris, fullkornspasta osv. Det är inte bra att ligga på kaloriminus under så långa perioder, speciellt inte som kvinna. Därför bör du iaf stabilisera din vikt och istället satsa på att hålla den.

Orsaken är att du både ökat din energiåtgång genom motion samtidigt som du dragit ner bra på kalorierna. Det blir relativt snabb viktminskning då, men helt rätt väg att gå. Så jag tycker att du gott kan lägga till lite kolhydrater, eller kost i allmänhet för att ligga kvar på den vikt du har nu istället för att ständigt gå neråt, det är inte hälsosamt.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Behålla vikten
    Av Bullen i forum Mat och dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 13:58
  2. Nya Önvningar
    Av Trick i forum Styrketräning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 16:50
  3. Mitt nya träningsprogram
    Av jBeck i forum Träningsprogram
    Svar: 0