Ät mer riktigt mat och skippa pulvret. Vila mer än en dag/vecka. Det är mitt spontana tips om man tränar långsiktigt. Man ska inte gå ut för hårt från början, då är risken ganska stor att man överanstränger sig.
Tjenare jag är en kille på 18 år som vill framför allt gå ner i vikt, men jag vill heller inte va någon liten spinkfis när det målet är nått.. också har jag hört att muskler bränner fett=)
Såhär ser min träning ut idag: Konditionsträning 30 minuter/100 situps/50 armhävningar/Hantlar/bänkpress
Diet= påsar som ersätter maten (naturdiet tro jag dom heter) 4 stycken per dag (ca 110 kcal i varje) förutom på lördagar då jag äter gott och kanske festar.
Här kommer lite frågor om min träning o vad ni tycker om den=)
1. Mina ben är väldigt starka därför känns det som att det inte är någon ide att prioritera dom ännu och vill helst få träningpassen lagom långa. Är det okej att jag enbart tränar överkroppen för att få bort fettet på magen och istället få muskler?
2. När jag försöker träna bröstet genom bänkpress så känner jag extremt lite trötthet i bröstet och istället blir jag helt slut i armarna är detta vanligt i början eller är det nått jag gör fel?
3. räcker det med en vilodag i veckan eller bryts musklerna bara ner då?
4. Kan man byta ut naturdietdrinkarna mot proteinpulverdrinkar som matersättare? är proteindrinkar bättre? eller e det för folk som tränar stenhårt och ska gå upp i vikt?
5. Kom gärna med flera effektiva tips om ni vill=)
Tack på förhand![]()

Ät mer riktigt mat och skippa pulvret. Vila mer än en dag/vecka. Det är mitt spontana tips om man tränar långsiktigt. Man ska inte gå ut för hårt från början, då är risken ganska stor att man överanstränger sig.
Hej!
Det verkar som du vill punktförbränna, det är tyvärr inte möjligt. Om du tränar ben kommer du förbränna fett på hela kroppen.Mina ben är väldigt starka därför känns det som att det inte är någon ide att prioritera dom ännu och vill helst få träningpassen lagom långa. Är det okej att jag enbart tränar överkroppen för att få bort fettet på magen och istället få muskler?
Du kanske har ett för smalt grepp och då tar det mest på triceps istället för bröst. Övningen tar också på triceps.När jag försöker träna bröstet genom bänkpress så känner jag extremt lite trötthet i bröstet och istället blir jag helt slut i armarna är detta vanligt i början eller är det nått jag gör fel?
De som ställer sådana frågor har oftast inte tillräckligt med kunskap för att kunna träna 6 dagar i veckan med ett lyckat resultat. Därför skall du inte heller göra det eftersom du kommer gå bakåt istället för framåt.räcker det med en vilodag i veckan eller bryts musklerna bara ner då?
Naturdiet är väl måltidsersättare? Det är inte proteinpulver på samma sätt då det enbart innehåller koncenrerat protein, alltså inte så mycket micronutrienter eller fetter och kolhydrater.Kan man byta ut naturdietdrinkarna mot proteinpulverdrinkar som matersättare? är proteindrinkar bättre? eller e det för folk som tränar stenhårt och ska gå upp i vikt?
Det är inte effektivt att leva på pulver5. Kom gärna med flera effektiva tips om ni vill=![]()
Tack så jättemycket för alla gryma svar!nu e det bara till att köra på
![]()
Då ska vi se... INFO!!!Du måste säga mer om dig själv för att få bra tips här.
Hur mycket väger du?
Vilken träning gör du vilka dagar?
Den första grejen du måste veta också är: Man kan inte bygga upp muskelmassa samtidigt som man vill bränna bort fett. Det är omöjligt tyvärr. Därför måste du bestämma dig. Vill du ta bort fettet först och bli en "spinkfis" eller vill du träna upp muskelmassa först för att sedan bränna bort fettet?
Svara på dessa frågor så är jag säker på att du får fler bra svar!
Jag är en intresserad nybörjare, så om jag säger något som inte stämmer, rätta mig så jag lär mig!

Jag vill kommentera lite grann, först och främst. När du vill bränna fett så är det LÅNGA pass som gäller. Behöver inte vara långa pass i gymmet, bränner fett gör man bäst genom att hålla igång kroppen länge, så som promenera, jogga, skidåkning mm. Välj vad som passar dig.
Jag har ingen aning om vad det är för diet påsar du pratar och vad de kan innehålla, men jag tycker du istället ska försöka räkna dina kcal förbänning och försöka göra din kost utefter det.
Jag tycker du ska köra på husmanskost istället, inget slår det. Och angående protein pulvret, protein är byggstenar dina muskler behöver för att växa, eftersom du vill gå ned i vikt först så vänta med ett sådant pulver. När du tappat vikt och vill börja träna oftare och hårdare kan du istället överväga kosttillskott.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)