+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Träna med halsont?

Calonne är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Standard Träna med halsont?

Hej på er!

Jag undrar hur det är med träning och halsont. Jag har hört olika saker. En del säger att det går bra att träna bara man inte har feber i kroppen medan andra hävdar att man ska låta bli. Vet någon något bestämt, dvs finns det några vetenskapliga belägg om detta?

Vänliga hälsningar

Calonne

erikaste är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Standard Re: Träna med halsont?

Det är ju kroppens signal på att den inte mår bra och att den behöver vila. Framför allt halsont ska man vara försiktig med så att man inte drabbas av en värre infektion. Lite snuva är inte lika farligt. Men samtidigt, vilken nytta ger träningen om man är halvkrasslig? Bättre att passa på att sova mycket och träna ordentligt när man är frisk igen. Lönar sig i längden. Man vill ju bli starkare av träningen, inte svagare ...

muskelguru är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

det är en svår avvägning som inte alltid är lätt att avgöra. Hur pass allvarligt det är spelar ju den viktigaste rollen i om du kan träna eller ej. Med tiden lär man känna sig kropp och kan då också bättre avgöra om man är kapabel eller bör stanna hemma.

Generellt tränar jag med både halsont och mindre förkylningar, har jag däremot feber känns träningen rätt värdelös.

Reg.datum
    Okt 2008

Jag har varit halvkrasslig i halsen lite av och till senaste veckan och funderat på hur jag ska göra. Då har jag tränat iom att jag har känt mig frisk i övrigt. I morse var det lite värre men då hade jag ställt klockan på 06 för att träna före jobbet så jag gjorde ett försök. Passet gick bra, men vem sitter på kontoret med fleecefilt och en förkylning på ingång. Jag borde ha sovit två h till och skippat träningen, tror jag.

Calonne är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Problemet är ju att man inte gärna vill låta bli att träna. Har man fått in en rutin i tränandet mår iaf jag bäst av att fullfölja det upplägget. Samtidigt, vem vill riskera allvarliga komplikationer som hjärtmuskelinflammation och dyl. Svårt.

Reg.datum
    Okt 2008

Ja, nu blir det t ex ingen träning för mig imorn och kanske inte i helgen. Grymt irriterande. Men man får tänka som så att iom att man har tränat mycket innan = har bra grundkondition kommer man tillbaka fortare också

Hercules är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Ja det är ju ett tecken på att du har ett virus i kroppen och tränar man då så KAN det få allvarliga komplikationer. Vill man ta den risken?, plus att sjukdomstiden förlängs vid träning och viruset kan sitta i kroppen väldigt länge, sen presterar man ju aldrig lika bra eller har samma energi då man e sjuk så då e det ju ingen vits iaf. Vila istället å ladda batterierna. Se det som en semester, då tränar man ju inte , lr ja vissa kanske gör d då me...

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Träna med maskiner
    Av Brunfel i forum Styrketräning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 17:46
  2. Halsont+träning
    Av jeszii10 i forum Övriga diskussioner
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 00:28
  3. träna med pilatesboll
    Av oswald i forum Styrketräning
    Svar: 2