+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Proteiner och kolhydrater. När, var, hur.

erikaste är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Standard Proteiner och kolhydrater. När, var, hur.

Jag vet att detta har diskuterats förut i olika samanhang men jag lyckas inte utläsa något entydigt svar.

När ska man inta proteiner och kolhydrater och vilka slags ska man inta?

Jag styrketränar 2-3 dgr/vecka och spelar beachvolleyboll 2-3 dgr/vecka. Ibland blir det ett spinningpass också. Jag rider, cyklar, går och är ganska aktiv generellt.

Jag har fått tipset att:

Ta långsamma prot. en port på morgonen
    Gröt med lite långsamma prot. före träning
    En drink med snabba prot (vassle) och kolh (maltodextrin) efter träning

Det blir väldigt mycket olika pulver. Jag förstår varför, men iom att jag inte är ngn elitstyrketränare precis och inte styrketränar 6 dgr/vecka typ kanske jag kan ta samma protein före och efter träning, t ex ett mixat protein med både långsamma och snabba?

Kan jag hoppa över morgonproteinet och koncentrera mig på tillskotten i samband med träning/styrketräning?

Behöver jag köra samma upplägg varje dag, eller är det tillräckligt med de här tillskotten de dagar jag styrketränar. Alltså att jag hoppar över allt utom drinken efteråt när jag "bara" spelar beachvolley.

Jag vill inte bli större (eller det är iaf inget självändamål) utan framför allt starkare och bättre på den sport jag utför. Det är den funktionen styrketränandet ska ha för mig tänker jag. Och så hjälper det ju såklart upp utseendet Jag vill inte börja äta tillskott så pass att man råkar bli tjock istället pga för mkt energi Jag äter ju ganska mycket vanlig, bra mat också.

Tips?

Aerials är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Standard Re: Proteiner och kolhydrater. När, var, hur.

Hej Erikaste,
    Äter du vanlig mat som tillfredställer ditt energibehov är kostillskott onödigt.

Efter ett exempelvis styrketränings pass är kroppen inne i en återhämtningsfas och i behov av snabba proteiner och om så vill snabba kolhydrater. En drink av dessa (kosttillskott) är att föredra eftersom det ibland kan vara svårt att snabbt få i sig vanlig mat.

Mvh

muskelguru är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Citat Ursprungligen postat av Aerials
    Hej Erikaste,
    Äter du vanlig mat som tillfredställer ditt energibehov är kostillskott onödigt.

Efter ett exempelvis styrketränings pass är kroppen inne i en återhämtningsfas och i behov av snabba proteiner och om så vill snabba kolhydrater. En drink av dessa (kosttillskott) är att föredra eftersom det ibland kan vara svårt att snabbt få i sig vanlig mat.

Mvh
    Om så vill kolhydrater? Kan säga att kolhydraterna är viktigare än proteinerna efter träning.

Aerials är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Citat Ursprungligen postat av muskelguru
    Citat Ursprungligen postat av Aerials
    Hej Erikaste,

Mvh
    Om så vill kolhydrater? Kan säga att kolhydraterna är viktigare än proteinerna efter träning.
    Notera att jag skrev styrketräningspass och svarade med antagandet om att hon vill bygga muskler och öka sin uthållighet vilket hon skrev. Kolhydrater satte jag inom "om så vill" eftersom kolhydrater och protein har olika verkan på kroppen. Nu kapar jag tråden lite men eftersom du verkar ha en ganska svart-vit bild av det hela ska jag underlätta det lite för dig, tänkte skriva en lite längre artikel vid ett senare skede som precis förklarar just hur muskeltillväxt fungerar utifrån de vetenskapliga kunskaper vi har idag. Men..

Vändningen från katabolism till anabolism efter styrketräning beror främst på stimulans av proteinsyntesen, inte minskning av proteinnedbrytningen.

Det är aminosyror som stimulerar proteinsyntesen. Kolhydrat behövs inte för att aminosyrorna skall utöva maximal anabol stimulans efter styrketräning.

Protein är det viktiga efter styrketräning för att vända nedbrytning till uppbyggnad, inte kolhydrat.

Kolhydrat har en liten effekt på proteinbalansen via antikatabola mekanismer, men den effekten är minimal jämfört med aminosyrornas, och dessutom fördröjd.

Kolhydrat efter styrketräning har som främsta uppgift att åstadkomma återsyntes av muskelglykogen, men är absolut inte viktigare än protein för att vända proteinbalansen till positiv och stimulera muskeluppbyggnad. Det är aminosyror, och nära nog enbart aminosyror, som sköter det.

Men som sagt Erikaste, mitt första inlägg räcker som svar för din del, är det något du undrar över PM'a gärna.
    Mvh

muskelguru är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Absolut, jag vill bara poängtera att kolhydrater inte är ett tillägg utan nog så viktigt även det.

erikaste är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Tack för era tips! Jag kommer att blanda min egen gainer med kolhydrater och snabba proteiner till en början och vartefter det blir mer (styrke)träning ev även ta långsamma proteiner vid andra tillfällen under dagen.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Protein och kolhydrater efter träning
    Av ability i forum Kosttillskott
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 11:46
  2. när, vad och hur mycket ska jag äta?
    Av swestonic i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 21:54
  3. kolhydrater, socker och fett
    Av madelaine i forum Mat och dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 18:43
  4. Måltids ersättning?? hur var och när?
    Av manowarrior i forum Kosttillskott
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 00:59
  5. Måltids ersättning?? hur var och när?
    Av manowarrior i forum Hälsokost
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 1970-01-01, 01:00

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg