+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Dagbok - MotoX - Från ruta 1

MotoX är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Standard Dagbok - MotoX - Från ruta 1

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

Jag startar denna dagbok för att ge mig själv motivation och hålla bra koll på min träning. Om någon moderator tycker den platsar utanför motivations-grenen får denne gärna flytta tråden.

Bakgrund:
    Är en allmänt icke sportande person och har aldrig varit detta. Började fotboll som liten men intresset för bollsporter avtog ganska fort då jag är lika bra på att hantera en boll som en säl är på att hantera en miniräknare. Vid 16 års ålder fastnade jag dock för motocross och körde detta i ett par år tills pengarna inte räckte och jag var tvungen att sälja mig av den sporten.
    Sedan dess har min kondition bara dalat. Då kunde jag springa i över en timme utan problem. Nu springer jag i 10 minuter och får andnöd.

Mål med träningen:
    I första hand, få bort de där extra hullet man samlat på sig sedan man flyttade ihop med sambon. I andra hand, men som kommer ramla över på första hand då hullet är borta eller åtminstone mindre, att bygga lite muskelmassa så man får lite mer breda proportioner till sin längd.

Lite fakta innan vi börjar:
    Längd: 191cm
    Ålder: 23år
    Jobbar med: Styrsystemsprogramerare. Stillasittande jobb.
    Fritidsysslor: Datorer och numera träning.

Fakta 08-10-13
    Vikt: 92kg
    Löpning i streck: 5-10min
    Hantelpress: 20kg/hantel
    Axelpress: 12kg/hantel
    Marklyft: 55kg inkl stång
    Hantelcurl: 10kg/hantel
    Latsdrag: 45kg

Syftet med denna dagbok är som sagt mest för att själv hålla en bättre disciplin och få bokfört hur min utveckling går. Men en stor del är också att få tips av andra här på forumet. Jag tar väldigt tacksamt emot alla tips och ser alla tips som positiva!
    Jag är en intresserad nybörjare, så om jag säger något som inte stämmer, rätta mig så jag lär mig!

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Standard Re: Dagbok - MotoX - Från ruta 1

Jag har regelbundet tränat i 6 veckor nu sedan jag startade ett nytt projekt inom jobbet och fick en möjlighet att bygga upp en rutin i vardagen. Under denna period har jag tränat lördagar och söndagar på gym där jag delat upp min kropp i två pass.
    Då jag jobbar väldigt långa dagar på vardagarna har jag endast kunnat syssla med träning hemma och har då testat träningsformen Power-yoga. Nu på senare tid har det dock gått upp för mig att denna icke fyller mina mål för hösten som är fettförbränning, byter jag detta till jogg-pass på tisdagar och torsdagar innan jag åker till jobbet.
    Mina veckoscheman ser numera ut såhär:

Tisdag: Joggpass
    Torsdag: Joggpass
    Lördag: Gym; rygg, ben och biceps
    Söndag: Gym; mage, axlar och triceps

Då ger vi detta någon vecka så får vi se hur vikt och annat artar sig sedan Kommer komma med lite småuppdateringar däremellan hur jag bygger upp min kost och lite sådant med.
    Jag är en intresserad nybörjare, så om jag säger något som inte stämmer, rätta mig så jag lär mig!

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Sitter här och äter lite nattprotein och tänkte dra igenom hur jag äter på dagarna.

Vardag:
    06:00 - 2 knäckemackor med ost, skinka och grönsaker. 1 skål Müsli med lättfil. 1 ägg. 1 glas juice. Omega 3 och vitamintillskott.
    09:00 - 1 grov macka med ost, skinka och grönsaker. 1 proteinbar.
    12:00 - Äter på lunchställe. Försöker välja fisk eller kyckling men fisk har jag fortfarande lite svårt för...
    15:00 - 1 grov macka med ost, skinka och grönsaker. 1 proteinbar.
    18:00 - Bön- och tonfisksallad.
    21:00 - Nattprotein.

Detta upplägg brukar ge ca 2400-2500kcal, 200g protein och 250g kolhydrater på en dag.

Helgdag:
    09:00 - 2 knäckemackor med ost, skinka och grönsaker. 1 skål Müsli med lättfil. 1 ägg. 1 glas juice. Omega 3 och vitamintillskott.
    12:00 - Gainer efter träningen och vanligen grillad kyckling tills jag blir mätt ca en timme efter träningen.
    15:00 - 1 grov macka med ost, skinka och grönsaker. 1 proteinbar.
    18:00 - 2 grova mackor med makrillfiléer i tomatsås.
    21:00 - Nattprotein

På helgdagarna försöker jag fylla ut lite extra med frukt för att komma upp i samma mängd kcal som vardagarna, proteinet klarar sig väl skapligt även om jag egentligen skulle ha tagit mig upp lite tidigare för att äta mitt första mål. Men vem orkar gå upp 06:00 på en lördag?

muskelguru är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Mycket strongt av dig att inse och ta tag i problem som många andra bara förkastar. att du dessutom kanske inte har en fallenhet för sport & träning bevisar att du har en god vilja att ta dina mål i hamn. Riktigt bra jobbat och jag hoppas du fortsätter i samma riktning.

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Citat Ursprungligen postat av muskelguru
    Mycket strongt av dig att inse och ta tag i problem som många andra bara förkastar. att du dessutom kanske inte har en fallenhet för sport & träning bevisar att du har en god vilja att ta dina mål i hamn. Riktigt bra jobbat och jag hoppas du fortsätter i samma riktning.
    Man tackar! Förhoppningsvis kanske man har rätt över en hel del eller åtminstone får hjälp med att få rätt om en hel del så att andra i min sitts kan få lite hjälp på vägen också!

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Glada nyheter idag för egen del! Stakade ut min joggingrunda igår här inne i stan så att den skulle vara 5 km lång. Jag sprang i tisdags och startade ut ganska lugnt med att springa 10 min, gå 5 min och sedan springa 10 min. Det gav mig en fin träningsvärk och jag siktade in mig på att springa liknande idag.

Men humöret va bättre och fötterna va lättare idag trots en bitande träningsvärk i låren och jag lyckades hålla ut att springa hela tiden utan några större katastrofer i andningsväg. 28 min blev tiden för hela sträckan (har inget stoppur dock, bara klockan att kolla på) och jag är grymt nöjd med det. Enda nackdelen är väl att jag egentligen ska springa under en längre tid.

Min plan blir att försöka göra om samma sak ett par gånger till då jag vet av erfarenhet sedan jag tränade med crossen att formen kan gå upp och ner mellan joggrundorna. Sätter jag dock ett par till med samma resultat får jag utöka rundan så att jag närmar mig 40-50 minuter.

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Då vart helgen avklarad och jag tänkte att jag kunde lägga in mina upplägg för dom två dagarna på gymmet.

Lördag:
    Marklyft 2x12x(35kg+stång)
    Benpress 2x12x60kg
    Latsdrag 2x12x45kg
    Kabelrodd 2x12x35kg
    Hantelcurl 2x12x(10kg/hantel)
    Scottcurl 2x12x(10kg+stång)
    Hyperextension 2x12
    Vadpress i smith 2x12x(70kg+stång)

Söndag:
    Hantelpress 2x12x(20kg/hantel)
    Lutad hantelpress 2x12x(16kg/hantel)
    Axelpress 2x12x(12kg/hantel)
    Hantellyft åt sidan 2x12x(5kg/hantel)
    Hög kabelrodd 2x12x25kg (Ska nog lägga denna på lördagar)
    Liggande tricepspress 2x12x(10kg+z-stång)
    Stående tricepspress 2x12x12,5kg
    Situps 2x12

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Nytt springpass avklarat idag. Det råder oklarheter i hur långt jag egentligen sprang i torsdags då jag kollade google maps och fick se att samma vända som var 5 km på eniro bara var 4,6 km på google maps. För övrigt såg jag senare under helgen också att jag hade missat en vända på den rutt jag hade stakat ut i torsdags så den vända jag egentligen sprang 28 min på var 4,2 km enligt google maps.

Idag sprang jag den riktiga vändan på 4,6 km och lyckades då med detta på 29 min. En eller två lyckade försök till och jag ska ge mig på en längre sträcka för att nå 40-50 minuter!

muskelguru är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Trevliga övningar du kör med. Jag tror det kommer gå super det här.

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

Citat Ursprungligen postat av muskelguru
    Trevliga övningar du kör med. Jag tror det kommer gå super det här.
    Vi får hoppas på detta!

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Kosttillskott från Lamberts
    Av spenat i forum Kosttillskott
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 12:04
  2. handla från nätet
    Av Gymmaren i forum Kosttillskott
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 21:52
  3. Funderingar från nybörjare
    Av Haddock i forum Styrketräning
    Svar: 4