+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Alkohols inverkan på styrketräning.

Aerials är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Standard Alkohols inverkan på styrketräning.

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

En hel del har tagit upp frågan om alkoholen i samband med styrketräning/träning så jag tänkte här förklara väldigt lätt hur det fungerar - tänkte med tiden skriva en artikel i den här sektionen om hur det mer exakt fungerar - och förhoppningsvis upplysa er om alkoholens effekt på styrketräningen.

1. När vi dricker alkohol åsidosätter kroppen - levern i huvudsak - alla sina övriga uppgifter, då alkohol är ett gift som kroppen snabbast möjligt vill ha ur sitt system.

2. När vi styrketränar bryts våra muskelfibrer som bekant ner och byggs sedan upp under en återhämtningsfas. Detta i form av en proteinsyntes eftersom protein i huvudsak är den viktigaste byggstenen i muskler.

3. När vi dricker alkohol sjunker således den proteinsyntes som bygger muskler under en viss period - uppskattningsvis till 48 timmar, men detta är individuellt precis som nedbrytningsfasen av alkohol i levern. Notera att proteinsyntesen inte är helt ur funktion, utan nedsatt, vilket vidare inte innebär maximalt muskelbyggande.

jag vill bryta trenden av noll tolerans mot alkohol i samband med styrketräning då det är alldeles för radikalt att påstå att alkohol helt förstör träningen som sker på gymmet, för det gör den inte. Detta innebär inte att man kan kröka på gymmet, eller varannan dag och tro att resultat fortfarande kan uppnås - men att dricka någon helg ibland, eller en gång per helg innebär inte bortkastad tid på gymmet om du tränar några gånger på vecka.

Två saker som kan vara värda att tänka på för dig som vill dricka på helgerna och samtidigt bygga muskler under veckorna - är att inte försöka träna inom 24 timmar innan du ska dricka och inte träna dagen efter du har druckit. Tänk även på att äta bra innan, under och efter du har druckit.

anders johnsson är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Re: Alkohols inverkan på styrketräning.

bra skrivit! Jag håller med dig på många punkter men förespråkar ändå en nolltolerans mot alkohol, dock mest för att det förstör vår kropp på många andra punkter och skapar mer onytta än mycket annat (våldtäkt, misshandlar osv).

Men just i träningssamband hade jag nog väntat upp till 72 timmar. Första passet efter en fylla är alltid jävligt dåligt, oavsett hur länge man väntat.

madelaine är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Maj 2008

Hej!

Visst har du rätt i det du säger, men, vill jag tillägga,, jag upplever det ändå såhär,, om jag vill ta 1-2 öl nångång på en fest/afterwork/krogkväll alt 2 glas vin,, helt ok, men få människor har en gräns när de festar. Där i ligger faran. Jag t ex som inte dricker alkohol skulle inte få för mig att dricka 7 alkoholfria drinkar på en kväll, men många dricker 7 öl.
    Visst är kroppen fantastisk som tar hand om all den gift vi bäljar i oss.
    Dessutom innehåller det en massa energi. Energi som inte förbrukas gör dig tjock. Vill du träna och ha en vältränad kropp funkar det inte att dricka alkohol för ofta.

Min åsikt är att för mycket alkohol gör dig ful, tjock och löjlig. Dessutom luktar man illa. Det finns ingen som kan inbilla mig att det inte är skadligt för kroppen, får då hade de inte fått de konsekvenserna.
    "Don´t give up"

Majas är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Grymt bra skrivit! Tummen upp

VilleN är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Men te.x vin som innehåller antioxidanter och sägs vara bra för kroppen. Ett glas lite då och då spelar väl inte så stor roll? Sen är det väl inte lika mycket kalorier i öl som vin?
    Pain is temporary, pride is forever

madelaine är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Maj 2008

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

Citat Ursprungligen postat av VilleN
    Men te.x vin som innehåller antioxidanter och sägs vara bra för kroppen. Ett glas lite då och då spelar väl inte så stor roll? Sen är det väl inte lika mycket kalorier i öl som vin?
    Allt är relativt, eller hur? Finns bättre livsmedel med antioxidanter än vin . Men visst, nåt glas då och då förhöjer om inte annat en god måltid, eller hur?
    Det är när det blir för mkt som det är skadligt.
    Alkohol innehåller ingen näring, bara energi,, och som sagt, är ett gift som kroppen vill bryta ner.

I samband med fylla äter de flesta människor mer onyttig mat. In på Mc Donalds vid 3 på natten efter att ha druckit sig till en massa energi, fylls ytterligare en massa energi på.
    Inte den bästa deffmetoden med andra ord
    "Don´t give up"

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg