+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Protein-konsumtion (äter vi för mycket protein?)

Soper är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard Protein-konsumtion (äter vi för mycket protein?)

Hej!

När man äter protein tar man väl förgivet att det ska gå till muskeluppbyggnad? Inte bara, men till uppbyggnad överhuvudtaget, som naglar, hår och hud osv. Men låt oss säga att man äter 30 drinkar protein per dag som innehåller 35 gram vardera, sen äter jag kanske 100 gram protein från maten. Då är jag uppe i 200 gram cirka per dag. Om vi tar det och multiplicerar med 7 (antalet dagar i veckan) så blir det 1,4 kg. Det innebär väl att man skulle bygga på sig muskler osv med 1,4 kg per vecka? Men vem fan gör det? Är det inte ganska onödigt att äta så mycket protein om man ändå inte kan lägga på sig så mycket som proteinet gör. Resten av proteinet går väl ändå bara till förbränning, för det som kroppen inte kan tillgodogöra sig måste ju antingen gå till förbränning eller inlagring (fett)?

Bara lite funderingar

Mvh
    Soper

Hercules är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard Re: Protein-konsumtion (äter vi för mycket protein?)

Njae, vi som tränar styrketräning äter ju protein för att musklerna inte ska brytas ner.. Man bygger ju under vila. Å 1,4kg muskler på en vecka är det ingen som klarar av. 1,4 kg ren muskelvikt klarar man kanske om man tränar å äter bra på ett år (Gäller dem som tränat ett par år då, nybörjare kan nog se skillnad efter tex 3 månader, beroende på vilken kroppshydda man har). Men visst e det som du säger att om man äter mycket mer protein än vad kroppen behöver, framförallt om man inte tränar, så omvandlas proteinet till fett. Där handlar det om att kunna sin kropp, då vi alla är uppbyggda på olika sätt. Man får helt enkelt pröva sig fram å se vad som passar den enskilda individen.

Soper är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Citat Ursprungligen postat av Hercules
    Njae, vi som tränar styrketräning äter ju protein för att musklerna inte ska brytas ner.. Man bygger ju under vila. Å 1,4kg muskler på en vecka är det ingen som klarar av. 1,4 kg ren muskelvikt klarar man kanske om man tränar å äter bra på ett år (Gäller dem som tränat ett par år då, nybörjare kan nog se skillnad efter tex 3 månader, beroende på vilken kroppshydda man har). Men visst e det som du säger att om man äter mycket mer protein än vad kroppen behöver, framförallt om man inte tränar, så omvandlas proteinet till fett. Där handlar det om att kunna sin kropp, då vi alla är uppbyggda på olika sätt. Man får helt enkelt pröva sig fram å se vad som passar den enskilda individen.
    Ja så då är ju det överdrivna intaget helt onödigt egentligen? Det borde väl räcka med det man får genom maten?

Reg.datum
    Sep 2008

Jag personligen tar alltid en proteindrink när jag vaknat på morgonen då jag vet att även om jag e hungrig så har jag svårt att äta mat så tidigt, behöver komma igång lite med kroppen först innan jag kan äta + så tar jag en drink direkt efter träningen, lika svårt att äta då med, dricka går bra, plus att proteinet tas upp snabbare genom kosttillskottet än vad maten skulle göra.
    Jag tror att dem som äter överdrivet med protein gör det under uppbyggnad då dem sen hade tänkt å deffa. Personligen FÖRSÖKER jag hålla jämnt året om, det är mest hälsosamt för kroppen.

Rova är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

De som bygger muskler äter mycket kolhydrater dvs. bulkar upp sig med så mycket energi så mucklerna har mycket att ta från visst är det mycket protein i det hela men man behöver främst kolhydrater.
    De som äter massa protein är oftast i ett deff stadie, stor konsumption av protein och ganska uteslutande det är väl en termogen diet?

Reg.datum
    Sep 2008

I ett deff stadie äter man väl inga kolhydrater? Protein äter man ju nästan hela tiden

Rova är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Det jag skrev om du antyder på mitt inlägg och ordet jag sökte var nog ketogen

anders johnsson är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Mja, du kan ju inte räkna att 1 gram protein går till 1 gram muskler. Men visst har du rätt i att det är en viss överkonsumtion.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Hur mycket protein / dag?
    Av jopalage i forum Kosttillskott
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 16:20
  2. Hur mycket protein i ägg?
    Av Matte_ i forum Mat och dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 14:44
  3. Hur mycket protein?
    Av y0da i forum Kosttillskott
    Svar: 6