+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Utebliven fettminskning vid för lite kalorier?

MotoX är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Standard Utebliven fettminskning vid för lite kalorier?

Jag har haft rätt bra koll på mitt matintag de senaste och har sett till att ligga på knappa 2000kcal/dag i en månad. Under samma månad tränar jag power-yoga tisdag och torsdag en halvtimme och tränar styrketräning på lördag, söndag under en timme/pass.

Jag är 190cm och vägde 90kg för en månad sedan, nu väger jag 92kg.

För att underlätta i jobbet har jag köpt på mig Diet Pro Advanced från Star Nutrition som jag tänker testa under en vecka för att utvärdera smaken, jag äter Night Pro på kvällarna vilket jag tycker är en trevlig vana för att hålla sig mätt. Jag dricker Gainer Pro från Star Nutrition efter varje träning och försöker få i mig protein efter det. Vanligen via kyckling eller Night Pro då jag tränar sent.

När jag kommer börja dricka Diet Pro som mellanmålsersättare kommer jag ligga på ca 200g protein och 210g kolhydrater dom dagarna jag tränar och kanske 170g kolhydrater dom dagar jag inte tränar. Vid samma kostupplägg kommer jag fortfarande ligga på ca 2000kcal/dag.

Jag siktar på att stärka mina muskelfästen och tränar därför 12x2-set. Jag vill samtidigt få bort en del fett så därför siktar jag inte på att bygga någon direkt muskelmassa.

Så min fråga är: Är 2000kcal såpass lite att min kropp riskerar att gå i svält och hämmar fettförbränningen eller bör de vara ok?

En ytterligare fråga är också om jag får i mig för mycket kolhydrater eller om det är ok?

En sista grej är också att jag har ett väldigt stillasittande jobb! Jag programmerar hela dagarna så jag rör mig väldigt lite utöver min träning.

Tacksam för alla typer av svar utom dom rent taskiga!
    Jag är en intresserad nybörjare, så om jag säger något som inte stämmer, rätta mig så jag lär mig!

anders johnsson är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Re: Utebliven fettminskning vid för lite kalorier?

Jag tycker själv 2000 kcal låter lite men man får se det i förhållande till din träning.

Så det är alltså 200 gram kollisar och 200 gram protein för din del per dag? Det blir ungefär 1600 kcal per dag + ditt fettintag som torde ligga på runt 20-30% av det totala näringsintaget. Ja vi landar väl någonstans strax över 2000 kcal per dag.

Om du normalt gör av med 3000kcal tycker jag att 1000 kcal minskning per dag är för mycket. Hellre långsam viktminskning på 500-700 per dag. Det blir strax över 0,5-0,7 kg per vecka. Förövrigt tycker jag du käkar onödigt mycket protein, mer än 2 gram per kilo kroppsvikt, det är slöseri med pengar.

Sen tycker jag också att du satsar väldigt mycket på olika kosttillskott. Det håller man sig sällan "mätt" på och det kan hända att man lurar sig själv och tror man äter mindre än vad man egentligen gör.

Föresten, vad programmerar du i?

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Tack för ett väl motiverat svar! Alltid skönt att få lite mer utvecklade svar än "nej! ät såhär och såhär! varför? därför att de är så!"

Problemet är att jag inte vet exakt vad jag gör av med. Många säger att standard är 3000kcal för en person i min storlek, men jag sitter som sagt väldigt still. Så de finns möjlighet att de är mindre.

Mitt andra problem är att jag blir mätt på den maten jag äter just nu. Jag har vant mig vid små portioner vid lunch osv så jag klarar mig fint med att inte äta så mycket.

Jag för noggranna anteckningar om vad jag äter så jag vet att jag idag t ex kommer få i mig 1700kcal, 189g protein och 191g kolhydrater. Då har jag dock räknat bort lunchen där jag brukar äta ganska lite mat för att jag helt enkelt inte orkar mer. Så idag landar jag knappast över 2000kcal och håller mig mätt på det.

Kosttillskotten skulle jag nog vilja hävda är billigare än vanlig mat för övrigt

Så för att sammanfatta de hela låter de alltså som att jag får i mig lite för lite kcal och lite för mycke protein? Hur är det med kolhydraterna? Dom bör väl också påverkas en del av att jag t ex inte rör mig något på dagarna?

En liten fråga till... Är de fel att få i sig för mycke protein eller är de bara i din mening dumt rent ekonomiskt?
    Jag är en intresserad nybörjare, så om jag säger något som inte stämmer, rätta mig så jag lär mig!

Reg.datum
    Feb 2008

Så för att sammanfatta de hela låter de alltså som att jag får i mig lite för lite kcal och lite för mycke protein? Hur är det med kolhydraterna? Dom bör väl också påverkas en del av att jag t ex inte rör mig något på dagarna?

En liten fråga till... Är de fel att få i sig för mycke protein eller är de bara i din mening dumt rent ekonomiskt?
    För lite kcal helt enkelt. Du behöver inte bry dig så mycket varifrån det kommer men det är alltid enklare att ta från energirika livsmedel när man väl har uppfyllt näringsbehovet.

Ja det är helt enkelt onödigt att överkonsumera protein.

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Så bra! Har lagt om min kost efter målet nu och får två olika resultat beroende på om jag tränar eller inte dagen det rör...

Träningsdag:
    29,8g fett
    200g protein
    240,5g kolhydrater
    2048kcal

Vanlig dag:
    29,2g fett
    170,6g protein
    230,5g kolhydrater
    1897kcal

Dessa siffror är utan lunch inräknad

Reg.datum
    Feb 2008

Mmm så låt oss vara optimistiska och säga 2500 kcal per dag inkl lunch. Det är ändå rätt lite.

Man ska aldrig räkna ut sitt kostintag för den dagen du tränar, det är alltid kosten från dagen innan som spelar roll idag. Alltså vad du åt igår kommer spela sin roll på din träning idag

Men sen ska du ju inte glömma att ta snabba kollisar efter träningen.

Såklart inte med snabba kollisar då det går rätt ut i blodet (druvsocker, malto, vitargo).

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Anledningen till att jag har en dag "för träning" och en "vanlig" är att jag dricker gainer efter träningen och får då 450kcal ifrån den, därför utesluter jag 3 bananer den dagen

Reg.datum
    Feb 2008

Citat Ursprungligen postat av MotoX
    Anledningen till att jag har en dag "för träning" och en "vanlig" är att jag dricker gainer efter träningen och får då 450kcal ifrån den, därför utesluter jag 3 bananer den dagen
    Okej, bananer i all ära men det är inte mycket för världen Du tycker fortfarande att du får i dig alldeles för lite i förhållande till vad du gör av med.

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Då ska vi se... Nu har jag testat ett nytt kostupplägg igen, de mättar bra, men ack. Jag kommer inte riktigt upp i rätt mängd ändå känner jag... Nu är de dags att skriva lite mer seriöst här och få tips

På morgonen äter jag en frukost jag blir mätt på. Den består av 2 knäckemackor med ost och kalkon. Jag dricker ett glas apelsinjuice till och äter en skål med lättfil och müsli (paulún). Äter också ett kokt ägg.

Vid 9-tiden äter jag en Fibre Pro från Star Nutrition och en banan. Detta ger mig mättnad fram till lunch.

Vid lunch äter jag väl lite mindre än dom flesta då jag fort blir mätt. Försöker äta baljväxter vid varje lunch och äter upp allt kött och sedan potatis tills jag blir mätt. Kan väl tänka mig att jag brukar äta ca 100-150g kött vid dessa tillfällen och kanske 2,5-4 potatisar. Försöker välja kyckling eller fisk så ofta som möjligt.

Vid 15 äter jag en Fibre Pro och en banan igen.

Vid 18, dagarna jag inte tränar, äter jag en grov fralla med ost och skinka samt en banan. Dom dagar jag tränar äter jag inte detta utan tränar först och tar sedan en gainer.

Om jag tagit en gainer försöker jag få i mig protein en timme efter träningen, oftast i form av kyckling då de är lätt att fixa iordning.

Vid 21 äter jag en skål med Night Pro (nattprotein) från Star Nutrition.

Så ser en dag ut för mig just nu och utan att räkna med lunchen ligger de på mellan 1800-2000kcal. Om jag räknar med nedanstående formel kommer jag fram till att min kropp i nuläget förbrukar ca 3000kcal, så jag måste ju upp lite i kcal för att ligga på -500 om dagen. Problemet är ju bara att jag är mätt hela tiden Var på mina dagar hade ni lagt till något att äta? Och vad?

BMR-formel: ( 10 x 91 kg ) + ( 6,25 x 190 cm ) - ( 5 x 23 år ) + 5 = 1988kcal
    Energibehov: 1,5 x 1988 = 2981kcal

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. va tror ni om det, lite för hårt kanske ??
    Av Lundahl i forum Träningsprogram
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 21:31
  2. Äter för lite?
    Av jimmyboy i forum Mat och dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 20:21
  3. Vatten vid fettminskning
    Av epic failure i forum Mat och dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 13:41
  4. Utebliven träningsvärk!?