+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Blanda styrka med löpning?

jakobd är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard Blanda styrka med löpning?

Hej!

Har precis återgått till att börja konditionsträna efter ungefär ett års uppehåll. Tidigare hade jag väldigt bra kondition då jag spelade fotboll på hög nivå men har sedan låtit den förfalla. Har väll sprungit regelbundet nu i ungefär en månad (ca: 3 ggr i veckan och ungefär en mil per pass) och resultaten blir bättre och bättre. Nu funderar jag på om jag även ska lägga in lite styrketräning för benen på gym. Jag tränar redan överkroppen på gym och skulle kunna lägga till i alla fall ett benpass i veckan. Är detta en bra idé eller ska jag fortsätta köra bara löpning? Vilka övningar bör jag fokusera på? Vill ju kunna fortsätta springa tre ggr/vecka och vet inte riktigt när jag då bör lägga in ben träningen för att inte slita ut benen. Kan man göra träningen samma dag som löpningen eller bör jag ha en vilodag emellan?

En annan fråga jag har är hur jag bäst kombinerar min löpning med den övriga styrketräningen av överkroppen jag gör. Just nu kör jag överkropp en dag och sen löpning den andra och växlar däremellan för att låta kroppen vila. Men Snart ska jag börja splitta mina styrkepass i två och behöver därför klämma in löpningen samma dag som någon av mina styrkepass. Kan jag köra ett löppass direkt efter ett överkroppspass eller ska jag köra det på förmiddagen och sen gymma på kvällen?

Mycket frågor på en gång. Hoppas någon orkar svara. Ge gärna tips på ett fullt träningsupplägg eller ge bara enstaka tips. All hjälp uppskattas.

jakob

anders johnsson är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Re: Blanda styrka med löpning?

Man kan inte likställa styrketräning med löpning. Det är helt olika typer av träning och behöver inte alls lika lång återhämtning. Jag ser inget större problem i att du tar löpningen efter ett styrketräningspass om du först får i dig en gainer.

Tränade tidigare ganska mycket HIIT efter styrketräningen och tog en gainer mellan passen. Nu är ju inte vanlig löpning lika krävande och mitt program var då kanske inte det bästa.

Ska du splitta styrketräningen och träna t ex 3 dagar kan du träna 2 muskelgrupper per dag inklusive benen, de behöver inte tränas separat.

Tänkbara övningar för att främja löpningen:
    Knäböj, utfall, step ups och möjligen lite maskinövningar och självfallet vader.

Petersson är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Aug 2008

Citat Ursprungligen postat av anders johnsson
    Man kan inte likställa styrketräning med löpning. Det är helt olika typer av träning och behöver inte alls lika lång återhämtning. Jag ser inget större problem i att du tar löpningen efter ett styrketräningspass om du först får i dig en gainer.
    Där kan jag inte hålla med dig. Efter styrketräningen är kroppen redan i katabolt tillstånd. Ska man sedan spä på med förädande löpning och bryta ner kroppen ytterliggare och dessutom stjäla kollisar som ska gå till musklerna som istället blir energi kommer du tappa muskler, istället för att bygga.

Pes
    Pes är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

koditions träning är framför allt hjärta och lungträning.
    När man tränar kondition så ska man hålla på minst 45 min på ett sånt tempo man inte får mjölksyra. Man tränar hjärtats förmåga att pumpa syre till musklerna.

anders johnsson är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Citat Ursprungligen postat av Petersson
    Citat Ursprungligen postat av anders johnsson
    Där kan jag inte hålla med dig. Efter styrketräningen är kroppen redan i katabolt tillstånd. Ska man sedan spä på med förädande löpning och bryta ner kroppen ytterliggare och dessutom stjäla kollisar som ska gå till musklerna som istället blir energi kommer du tappa muskler, istället för att bygga.
    Jo kan hända, men om du tar en gainer mellan passen har du kollisar till löpningen också

Hercules är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Den info jag har tagit del av är att man ska jogga direkt efter ett styrkepass för att fettförbränningen är som bäst då ( om man bortser från på morgonen då man vaknat ), men joggar man längre än 12min så "förbränner" man muskler.. Ngn expert som vet mer?

erikaste är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Man kan ju styrketräna på morgonen och springa på em/kvällen. Har man ätit bra mat emellan tror jag det fungerar bra. Om man fortf vill bygga muskler och det vill ju du. Är målet att gå ner i vikt/bränna fett ska man konditionsträna direkt efter styrketräning.

Salming är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Citat Ursprungligen postat av Hercules
    Den info jag har tagit del av är att man ska jogga direkt efter ett styrkepass för att fettförbränningen är som bäst då ( om man bortser från på morgonen då man vaknat ), men joggar man längre än 12min så "förbränner" man muskler.. Ngn expert som vet mer?
    Citat Ursprungligen postat av erikaste
    Man kan ju styrketräna på morgonen och springa på em/kvällen. Har man ätit bra mat emellan tror jag det fungerar bra. Om man fortf vill bygga muskler och det vill ju du. Är målet att gå ner i vikt/bränna fett ska man konditionsträna direkt efter styrketräning.
    Jag håller inte med dig Erikaste, att köra både och är ingen bra blandning. Antingen det ena eller andra. Du kan köra löppass och styrkepass samma dag men inte direkt efter varandra. Om du vill få ut någonting av din träning så måste du dela upp träningen. Ett bra tipps är att köra konditionsträning 3 ggr i veckan och 2 ggr i veckan styrketräning.

Jag är ingen expert, men jag kan säga till dig att all träning sliter på kroppen mer eller minfre och under vilan bygger kroppen upp muskeln. Att springa i tolv minuter är inget farligt på nåt sätt. Det sägs att om man springer längre sträckor kan det vara skadligt, (kommer inte ihåg varför måste kolla upp det) därför ska man inte springa för ofta längre än ca 1,5 mil.
    Man ror och ror tills man inser att man inte har några åror

erikaste är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Det var ju det jag skrev? En sak på morgonen och en på kvällen. Inte direkt efter varandra.

Salming är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Okt 2008

Är målet att gå ner i vikt/bränna fett ska man konditionsträna direkt efter styrketräning.
    tagen på bar gärning
    Man ror och ror tills man inser att man inte har några åror

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. löpning med styrketräning
    Av 940803 i forum Styrketräning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 23:53
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 21:47
  3. Viktnedgång kombinerat med styrka?
    Av Blinka i forum Träningsprogram
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 23:07
  4. Kondition mixat med styrka