Re: Blanda styrka med löpning?

Ursprungligen postat av
Hercules
Den info jag har tagit del av är att man ska jogga direkt efter ett styrkepass för att fettförbränningen är som bäst då ( om man bortser från på morgonen då man vaknat ), men joggar man längre än 12min så "förbränner" man muskler.. Ngn expert som vet mer?

Ursprungligen postat av
erikaste
Man kan ju styrketräna på morgonen och springa på em/kvällen. Har man ätit bra mat emellan tror jag det fungerar bra. Om man fortf vill bygga muskler och det vill ju du. Är målet att gå ner i vikt/bränna fett ska man konditionsträna direkt efter styrketräning.
Jag håller inte med dig Erikaste, att köra både och är ingen bra blandning. Antingen det ena eller andra. Du kan köra löppass och styrkepass samma dag men inte direkt efter varandra. Om du vill få ut någonting av din träning så måste du dela upp träningen. Ett bra tipps är att köra konditionsträning 3 ggr i veckan och 2 ggr i veckan styrketräning.
Jag är ingen expert, men jag kan säga till dig att all träning sliter på kroppen mer eller minfre och under vilan bygger kroppen upp muskeln. Att springa i tolv minuter är inget farligt på nåt sätt. Det sägs att om man springer längre sträckor kan det vara skadligt, (kommer inte ihåg varför måste kolla upp det) därför ska man inte springa för ofta längre än ca 1,5 mil.
Man ror och ror tills man inser att man inte har några åror