+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Motivation och träningsbelöning?

Beccan är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard Motivation och träningsbelöning?

Jag har alltid velat komma i form, men alltid tappat motivationen för träning.

Nu tränar jag på gym 2ggr/ veckan med min bror (- Motiverar varandra)
    Sen tränar jag Afro Power Dance 1ggr/veckan med mamma (- Motiveras av mamma)
    Sen är det också tänkt att jag och min andra bror ska ta upp simningen igen, men känns inte som om det finns någon tid som passar (simhallens öppen tider + hans skolschema)

Jag har funderat på att börja gå raska promenader ett par gånger i veckan och det är där motivationen faller totalt! Hur ska jag få motivationen till att gå ut?
    Jag vill helst gå själv med musik, eftersom när jag väl kommer ut och går så är det som en liten "tankerensning" för mig.

Jag behöver verkligen träna upp mina muskler för jag har redan problem med
    * Knäna (idrottsskada)
    * Ena axeln
    * Korsryggen
    Och allt beror på att jag är otränad. Kan beror på att jag är en aning överrörlig med

Har innan läst att man kan ha "träningsbelöning" till sig själv, när man kommit till ett visst "mål" eller så..
    När är ett rimligt mål?
    Och är det värt att sätta upp träningsbelöning för sig själv? Någon som testat?

Tacksam för svar och tips&råd!

UrbanX är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard Re: Motivation och träningsbelöning?

Det ser ju mer ut som du tar "vatten över huvudet".. Du tar på dig massa saker och gör kanske ingen riktigt ordentligt? Kanske ska nöja dig med bara gym+afrodans nu i början och se hur det går.. varför känner du dig inte motiverad? varför slutade du träna? har du andra saker i ditt liv som kanske påverkar detta? jag kan hålla med om att det kan kännas som ett helvte att gå till gymmet men när jag väl satt igång och låter adrenalinet susa genom mina ådror och pulsen ökar så känns det underbart... om man pratar mycket och gör lite så har jag erfarenhet av att det blir liksom tråååkigt. Kämpa!

Beccan är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Varför jag inte känner mig motiverad, vet jag inte. Känns som om det finns "roligare" saker att göra än att tex gå ut en runda.

Jag slutade träna efter en idrottsskada och sen blev det inte till att börja träna igen pga relationsproblem. Men eftersom dom problemen är väck, så vill jag komma igång igen.
    När jag är på gymmet eller dansar så ger jag järnet, kanske lite svårt att komma dit ibland, men när jag väl är där går det väldigt bra.

herqles är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2008

Jag håller med UrbanX här. Det är alltför många som börjar träna alla dagar iveckan eller nästan och sedan när det börjar bli jobbigt att få ihop det så lägger man av. Det är visserligen bra att vara ambitiös men man måste alltid vara realist.

Tänk så här - en tränad dag är alltid bättre än ingen. Så kör med ditt nuvarande schema och utöka ibland med promenad om du känner för det men sätt inte fler måsten i nuläget.

Om du har för många måsten blir dina delmål alltför orealistiska - och då känner du att du har misslyckats och lägger av. Klassisk skolexempel på hur man inte ska göra.

Kör realistiska delmål - resten får vara bonus.

Sedan hade du en fråga om rimlig nivå för belöning. Det bestämmer du själv. Förslagsvis kommer belöningarn oftare i början när du behöver mer motivation. När du sedan kommer in i det så blir oftast träningen i sig själv belöningen.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Musik, min motivation
    Av kthxbie i forum Motivation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 20:41
  2. Motivation vs Självdisciplin
    Av Pim i forum Motivation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 23:06
  3. Motivation borta
    Av SarahJ i forum Motivation
    Svar: 2