Den viktminskning en bastu skulle bistå med kan jämföras med en promenad till kylskåpet. Du svettas och blir av med vatten och salter. Mindre salt betyder mindre vatten under huden och då ser man mindre fettig ut![]()
Hej!
Har hört att bastu ska vara bra för viktminskning... stämmer detta???
Tack

Den viktminskning en bastu skulle bistå med kan jämföras med en promenad till kylskåpet. Du svettas och blir av med vatten och salter. Mindre salt betyder mindre vatten under huden och då ser man mindre fettig ut![]()
jobbar på världens största bicep
Bastu är en svettsyssla :b man svettas ut vatten och salter som sagt, även kan det vara lite avgiftande om man svettas nog mycket.
Men det är ju en liten lögn att det inte är helt hjälpande att gå ner i vikt eftersom det går åt mcyket energi för att kyla ner kroppen i form av svettandet, och så har det en viss efterbränning men det är marginellt bara och beror på hur länge du bastar. Har träffat många som bastar stenhårt i 5 minuter och säger att nu hjälpte det med viktminskning, stort fel. 5 minuter! det är bara så att man chockar kroppen så allt svettas ut fort, som att vicka på tån ungefär. Utan ska man basta för att det ska hjälpa på så sätt så säger jag 20min minst.. är dock inte många jag känner som kan sitta mer än det heller(de är svenskar i blodet*host*)
själv kan jag sitta 40min och njuta av värmen ;P älskar bastu, om det inte framgåt redan, haha![]()

Det finns dem som förespråkar bastubad för att det skulle värma bort fettcellerna. Det är rent lurendrejeri.
Basta är skönt, men kan omöjligt vara så bra att dehydrera sin kropp.
Att basta är skönt men viktminsking - njaa.
Det ska vara på väldigt kort sikt. När du bastar förlorar du vätska så du går ju ner i vikt just då. Problemet är att när du dricker eller äter något så tar du tillbaka vätskan.
Det finns idrottare som har viktklasser, ex brottare som använder bastu för att kvala in i rätt viktklass och efter vägning dricker de upp sig igen. Var så förut - vet inte om de ändrat reglerna nu för tiden.
Så Bastu = viktminskning FALSKT !

Ingenting är bra i för stora mängderUrsprungligen postat av mingan
![]()
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)